181 288 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Körkortslagen är inte ändrad och inte lär Transportstyrelsen kunna ändra den heller. Inte heller den 15 år gamla föreskriften är ändrad. Men om tolkningen av föreskriften har förändrats över tid så är det ju bra om tolkningen återställs till vad som är rätt och önskvärt.G gaidin skrev:
Det framgår i förtydligandet att det inte räcker med bara 2 för höga PEth-resultat. Enligt många i tråden har det räckt med det tidigare så det är ju en förändring. Det ska alltså inte räcka med bara helgfyllor, vilket jag tycker är det som det har klagats på.
PEth nämns på ett ställe i föreskriften och det är i den här meningen.
"Exempel på alkoholmarkörer som kan vara av värde för bedömningen utöver CDT och GT är PEth, ASAT, ALAT och MCV. (TSFS 2012:19)"
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_125k.pdf
Det finns alltså inget i föreskriften om att PEth-tester måste användas, hur de i så fall ska användas etc.
Föreskriften handlar om när läkare ska meddela TS.
Jag tolkar det som att läkarna (med tiden?) har meddelat TS för ofta och på fel grunder, samt att förtydligandet syftar till att tydliggöra för läkarna vad som ska krävas innan de gör det och upplysa allmänheten om vad som gäller.
Jag kan inte se att förtydligandet syftar till att klargöra att en farlig förare är en person som får för högt PEth-värde 2 gånger, utan tvärtom, det krävs mer.
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Om nu läkarna för ofta och på fel grunder meddelat ts varför har dom inte meddelat det till läkarkåren utan istället dömt personer till att kallas alkoholister och bli av med körkortetBirgitS skrev:
Körkortslagen är inte ändrad och inte lär Transportstyrelsen kunna ändra den heller. Inte heller den 15 år gamla föreskriften är ändrad. Men om tolkningen av föreskriften har förändrats över tid så är det ju bra om tolkningen återställs till vad som är rätt och önskvärt.
Det framgår i förtydligandet att det inte räcker med bara 2 för höga PEth-resultat. Enligt många i tråden har det räckt med det tidigare så det är ju en förändring. Det ska alltså inte räcka med bara helgfyllor, vilket jag tycker är det som det har klagats på.
"Exempel på alkoholmarkörer som kan vara av värde för bedömningen utöver CDT och GT är PEth, ASAT, ALAT och MCV. (TSFS 2012:19)"
[länk] 2010_125k.pdf
Det finns alltså inget i föreskriften om att PEth-tester måste användas, hur de i så fall ska användas etc.
Jag tolkar det som att läkarna (med tiden?) har meddelat TS för ofta och på fel grunder, samt att förtydligandet syftar till att tydliggöra för läkarna vad som ska krävas innan de gör det och upplysa allmänheten om vad som gäller.
Jag kan inte se att förtydligandet syftar till att klargöra att en farlig förare är en person som får för högt PEth-värde 2 gånger, utan tvärtom, det krävs mer.
Det är ju inte läkarna som utdelar straffet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Man kan konstatera att du inte bemötte mitt argument alls utan valde att snacka om helt andra saker. Apropå din klagan på mig om samma sak.Jarlingar skrev:
Men för att vara snäll (till skillnad från vad du är) så ska jag ge dig en förklaring.
Jag citerade just den mening som jag tyckte det var relevant att bemöta.
Din mening nummer två var ju rent trams och invänder mot något som ingen har påstått, därför besvarade jag inte den.
I din tredje och sista meningen vände du ju väldigt tydligt mot Troberg så jag ansåg det inte relevant att besvara den. Dessutom är den meningen så propagandistisk att jag inte tycker att den förtjänar ett svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Hur många Svenskar är stammis på sitt lokala labb för att lämna blod.
Vilket jävla icke problem för 99% av befolkningen...
Och om man lämnar blod så är man antagligen inte 100% frisk heller så bör man ju ta det lugnt ändå.
Vilket jävla icke problem för 99% av befolkningen...
Och om man lämnar blod så är man antagligen inte 100% frisk heller så bör man ju ta det lugnt ändå.
Byggveteran
· 2 741 inlägg
2 årliga besök via jobbet med blodprov (deltidsbrandman +heltids jobb)G Greger_08 skrev:
Fick ett 3 besök angående PSA blodprov 2 dagar efter födelsedags resa till Dubai.
Vill inte riskera jobb och körkort på grund av några slumpmässiga prov trots att jag är helt nykter 350 dagar om året med alkolås på arbets bilen.
Har blivit väldigt noga med att utesluta detta helt onödiga provet för min del.
Byggveteran
· 2 741 inlägg
Sen är det lätt att säga drick inte innan testerna vilket är svårt ibland.
Vi får dom ofta med kort varsel pga återbud osv för att fylla upp våra rätt dyra test för att vara godkända rökdykare.
Då vill jag inte ha i mina papper att det startas utredning om jag är alkis eller inte i papper som min arbetsgivare har koll på pga mitt jobb.
Bara misstanken att jag skulle köra 20 ton lastbil över hastighetsgränsen på en utryckning kan dom inte se mellan fingrarna på.
Vi får dom ofta med kort varsel pga återbud osv för att fylla upp våra rätt dyra test för att vara godkända rökdykare.
Då vill jag inte ha i mina papper att det startas utredning om jag är alkis eller inte i papper som min arbetsgivare har koll på pga mitt jobb.
Bara misstanken att jag skulle köra 20 ton lastbil över hastighetsgränsen på en utryckning kan dom inte se mellan fingrarna på.
Transportstyrelsen försöker påstå att ett högt PEth är ett resultat av en kontinuerlig hög alkoholkonsumtion (deras svammel om att det krävs lång tid med 28 - 42 glas vin i veckan för att nå 0,30 mikromol/liter)BirgitS skrev:
Men forskning visar att en engångsdos av alkohol som gett försökspersonen en promillehalt på 1.0, kan ge ett PEth mätvärde på 0,30 mikromol/liter lång tid efter alkoholintaget.
Det är inte reglerna det är fel på, det är hur TS tolkar dem som är problemet.BirgitS skrev:
Körkortslagen är inte ändrad och inte lär Transportstyrelsen kunna ändra den heller. Inte heller den 15 år gamla föreskriften är ändrad. Men om tolkningen av föreskriften har förändrats över tid så är det ju bra om tolkningen återställs till vad som är rätt och önskvärt.
[länk] 2010_125k.pdf
Läkarna skickar in peth-värdet, det är sedan TS som gör en bedömning.
Det är denna bedömning vi diskuterar i tråden.
Uppenbarligen så lyssnar ju inte TS på t ex Linns läkares bedömning. Inte heller den lastbilschaufför som skrev i ett inlägg i en tråd på Facebook att han hade två förhöjda peth men sedan flera som var i princip noll, TS hävdade då att ett lågt peth inte var ett bevis på att man inte var alkoholist.
Källan kan ju givetvis ifrågasättas men det jag läser om TS bedömningar är inte att de jagar alkoholister, de jagar folk som dricker för mycket för att vara hälsosamma.
Det är ett problem för folkhälsan, inte ett trafikproblem.
Hade TS jagat alkoholister hade de använt CDT och leverprover, vilket de gjort i många år tidigare. Nu verkar det som att de bara vill sätta dit folk som dricker mer än genomsnittet vilket jag anser vara fel.
Du må säga vad du vill om de riktlinjer som TS haft i många år, de har inte följt dem, de har haft egna åsikter om enskilda med stöd av ett prov som kan ifrågasättas och det finns fortfarande inget som säger att de förändrat sina mönster, de har bara förtydligat dem, deras beslut gäller fortfarande och de står för det de gör.
Du har fortfarande inte visat att de förändrat något, bara ett förtydligande,.Det du missar är att det inte räcker.
Jag förstår att du har förtroende för myndigheten men när de visat sig vara så rabiata som de varit, meddelat att de inte förändrats sig och vill återlämna körkort utan i stället bara förtydligat sitt redan knepiga regelverk så har åtminstone jag tappat förtroendet för dem.
Om problemet varit löst hade väl inte regeringen kallat upp GD eller skriverierna fortsatt?
Övergreppen är inte över, de pågår fortfarande.