BirgitS
M Mrs November skrev:
Och det är det du tycker att du gör?😏
Att ta in andra medicinska anledningar till körkortsindragning är just det.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, tråden handlar om att PEth-tester har använts på ett felaktigt sätt, inte används. Sedan i mars så gäller något annat.

Hmm, händer ju att dementa begår brott eftersom de inte förstår att de gör det. På demensboenden är det ju normalt att de går in i de andras lägenheter, tar deras saker etc. Men man ursäktar dem.
Jag har inte sett något om att TS har förändrat sina regler, de var ju samma tidigare om jag förstått rätt?

Om det nu finns återkallade körkort som återkallats med tidigare regler som inte gäller längre,.Varför är dessa körkort inte återlämnade?

Jag håller inte med om din slutsats.
Jag skulle också vilja se definitionen på ett problematiskt drickande, jag tror att definitionen på det är satt efter hälsoproblem, inte alkoholproblem. De flesta, även de som dricker mer än genomsnittet är bra förare så länge de är nyktra bakom ratten. Jag hör till den kategorin och förtjänar inte att bli av med mitt körkort.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Festlund skrev:
Min erfarenhet av denna sorts aktivism inom myndigheter är inte att vänta och se hur det utvecklas. Det är att gå framåt och påvisa hur urbota korkat det är, inte ge dom en enda lugn sekund. Annars sopas det under mattan och hela befolkningen sitter snart i en rävsax.
Transportstyrelsen har ju redan ändrat sig, för ungefär 2 månader sen. Det går alltså inte att vänta och se, och det kan alltså inte sopas under mattan

• Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hmm, händer ju att dementa begår brott eftersom de inte förstår att de gör det. På demensboenden är det ju normalt att de går in i de andras lägenheter, tar deras saker etc. Men man ursäktar dedem.
Trams
Tråden handlar inte om dementa

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Jag har inte sett något om att TS har förändrat sina regler, de var ju samma tidigare om jag förstått rätt?
De har kommit med ett förtydligande om att det inte räcker bara med för höga PEth-värden utan att annat ska vara uppfyllt också. De bedömer att det leder till färre körkortsåterkallelser.

Det tycker jag är en förändring och folk som klagar på dem i tråden borde vara glada över att det blir färre som får sina körkort indragna framöver.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Trams
Tråden handlar inte om dementa
Och ändå skrev du om dem i inlägg #1 231. Det var ju enda anledningen till att jag i slutet av mitt inlägg skrev de meningarna.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Lite kul att se hur många inlägg tråden har som innehåller "mars" och "förtydligande". 😂

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har kommit med ett förtydligande om att det inte räcker bara med för höga PEth-värden utan att annat ska vara uppfyllt också. De bedömer att det leder till färre körkortsåterkallelser.

Det tycker jag är en förändring och folk som klagar på dem i tråden borde vara glada över att det blir färre som får sina körkort indragna framöver.
Men... De har väl alltid haft dessa regler? De har bara inte efterlevt dem?
De har förtydligat vad som gäller, inte förändrat regelverket.

Jag har inte sett något som pekar på att de avslutat häxjakten, snarare förtydligat vad de tror en farlig förare är.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
M
Det här kanske kan göra endel glada. Enligt ekot idag sa Andreas Karlsson kd att regeringen kan komma att helt stoppa peth testerna. Kallades för skandaltester i inlägget. Han skulle enligt ekot träffa generaldirektören för TS redan idag och till veckan är densamme kallad till riksdagen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
RoTe
M Mrs November skrev:
Det här kanske kan göra endel glada. Enligt ekot idag sa Andreas Karlsson kd att regeringen kan komma att helt stoppa peth testerna. Kallades för skandaltester i inlägget. Han skulle enligt ekot träffa generaldirektören för TS redan idag och till veckan är densamme kallad till riksdagen.
Tråkigt, jag tycker det ska införas obligatoriska årliga (slumpmässiga) PEth tester för alla med ett körkort. Skulle vara helt sanslöst roligt att se effekterna.

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
J
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du kan påstå vad du vill, verkligheten säger något annat:

"– De här testerna görs på rutin nuförtiden, så fort någon kommer in med något besvär testar man PEth för att se om de dricker för mycket, säger en sjuksköterska på en akutmottagning i Dalarna."

[länk]
Det här är ett absurt påstående och säger nog mest om den journalistiska kvalitén på carup.se som publicerar detta citat utan någon faktagranskning. Peth är inget akutprov, tar i regel minst ett dygn att få svar på och kostar dessutom 350-500 kr per analys så att det på en akutmottagning skulle tas på alla som rutin är extremt osannolikt.

Angående provtagning med peth i samband med besök för diskbråck skulle det kunna vara för att läkaren ville ha koll på ungefärlig alkoholkonsumtion inför eventuell förskrivning av narkotikaklassade läkemedel. Tycker förstås att du bör ha blivit upplyst om det oavsett.

Hur som helst så välkomnar jag TS översyn och förtydligande av riktlinjerna som det uppenbarligen finns stora problem med. Anledningen till att jag gav mig in i diskussionen var för att en person skrev att de övervägde att inte söka vård för ett potentiellt livsfarligt tillstånd av rädsla för att det skulle tas ett peth-prov som skickas till TS. Det är irrationellt.

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
M
RoTe RoTe skrev:
Tråkigt, jag tycker det ska införas obligatoriska årliga (slumpmässiga) PEth tester för alla med ett körkort. Skulle vara helt sanslöst roligt att se effekterna.
Jo då! Det kanske skulle få fart på svenskarna. Vi kanske rent av skulle bli lite mer lika fransmännen.😄

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte håller på med utan höll på med. Sedan i mars gäller andra riktlinjer.
W.. o.. w..
Du bemöter inte mitt argument öht utan väljar att taffligt lägga ut en rökridå för att förringa det "tillkortakommande" i ditt egna argument.

Du får en långsam tyst golfapplåd: 👏👏

Här är hela mitt inlägg du valde att Marjasinera:
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det här är ett rent tramsargument som du och Birgit plikttroget upprepar i eran hyllningskör av det vidriga agerande som Transportstyrelsen håller på med.

En myndighet ger dig inte demens, epilepsi eller nedsätter din syn!

Så att ens jämföra det med det extrema övergrepp som Transportstyrelsen använder för att i vidrig aktivistisk anda krossa oskyldiga människor i häxjakten man bedriver blir tyvärr, ja låt oss kalla det: ha otur när man tänker.

• Gilla
bjalle88 och 4 till
  • Laddar…
M
G gaidin skrev:
Men... De har väl alltid haft dessa regler? De har bara inte efterlevt dem?
De har förtydligat vad som gäller, inte förändrat regelverket.

Jag har inte sett något som pekar på att de avslutat häxjakten, snarare förtydligat vad de tror en farlig förare är.
Välkommen i klubben🙂 vi är många här som framfört precis de argumenten😉

RoTe RoTe skrev:
Lite kul att se hur många inlägg tråden har som innehåller "mars" och "förtydligande". 😂
Några med mars finns det allt. 😂 Tur att tråden ska börja gå framåt nu.

Forumdiskussion om PEth-värden med flera inlägg av användaren BirgitS om förändringar från mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett diskussionsforum med inlägg om ändringar och förtydliganden från Transportstyrelsen.
Skapa konto

Skärmbild av diskussionstråd om Transportstyrelsens uppdateringar i mars med flera inlägg av användaren BirgitS i forumet 'Övrigt Off Topic'.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.