181 288 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Jag skulle överleva. Jag kan ha Whisky flaskor i flera år och ofta är de inte inhandlade på systemet.RoTe skrev:
Men alkoholförbud har ju prövats. Det leder mest till brottslighet.
Sen är jag inte så ung så min kropp klarar inte så mycket partajande längre.
Jag får be om ursäkt i förväg, men jag måste göra det. Forumregler och etisk uppförandekod i debatten till trots.T Troberg skrev:
Tyvärr, men du är för dum för att förstå och ta till dig information i de enklaste av texter. Detta var långt ifrån första gången du missade det självklara målet.
Det som avsågs var inte alkoholister som får indragna körkort.
Det som avsågs var att det går inte jämställa att få sitt körkort indraget pga sjukdom som varken du eller någon annan råder över, med att få sitt körkort indraget på totalt fel PEth-grunder av en vidrig aktivistist på en myndighet du är absolut chanslös mot.
Bemöt inte detta, du gräver bara din grop djupare.
Jaså??T Troberg skrev:
Hur länge har din fru resp dotter jobbat på akuten?
Hur gammal är dottern?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Det är normalt att diskussioner vidgar ämnet med tiden och med över tusen inlägg så.Alfredo skrev:
Upp till för kanske 5 år sen klev moderatorn in när diskussioner gick i cirklar och sa att diskussioner ska gå framåt. Detta är en tråd som har gått i femtio-elva cirklar, samma argument upprepas gång på gång.
Jag tycker att det är mycket bra att nämna och sprida information om att det finns många anledningar till att körkort dras in av medicinska skäl i stället för att bara snöa in på enstaka undantagsfall.
Ingen har velat diskutera dubbelbeskattningsavtal, kattavel och epilepsi generellt. Det är bara tramsigt att försöka med sådana påståenden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Än så länge har jag inte sett till något fall som fick sitt första för höga PEth-värde efter att Transportstyrelsen förtydligade informationen i mars. Har du?F Festlund skrev:
Jag har aldrig skrivit att Transportstyrelsen har gjort rätt i alla sina bedömningar. Men jag vet ju att det numera är ändrade riktlinjer och att då klaga på att Transportstyrelsen har gjort fel tidigare är ju inte särskilt relevant för framtiden. Det är bara framtiden som man kan ändra. Den här diskussionen borde ju ha skett för ett år sen eller mer om man ville att den skulle leda till något.
Vem har detta år haft nytta av att få igång diskussioner om något som inte längre gäller?
Vem tjänar på att så split och väcka misstroende för myndigheter, alltså vill undergräva svenskt statsskick?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Det är alltid bra att lyfta blicken och få lite helhetsperspektiv i stället för att bara bli insnöad på några enstaka fall. Anser man att det är ödeläggande eller ett straff för ett brott man inte har begått att bli av med körkortet så gäller det förstås alla som blir av med körkortet enligt samma bestämmelse, oberoende av orsak.G gaidin skrev:Begränsningen fick de r de fick sin sjukdom. De som får lämna körkortet för ett för högt peth har inte säkert en sjukdom.
Jämställer du verkligen en dement eller en epileptiker med någon som dricker öl på helgerna?
Jag har inte sett någon forskning som visar att ett högt peth är att jämföra med en epileptiker i trafiken.
Jag har sett epileptiska anfall, de kan inte ens sitta upp, det är ett allvarligt medicinsk tillstånd.
Jag tycker dim jämförelse är trams.
Jag har inte sagt att ett högt PEth-värde innebär att man är trafikfarlig. Enligt Transportstyrelsen så krävs det mer än så för att dra in körkortet, ett särskilt kriterium ska vara uppfyllt.
Det finns olika sorters epileptiska anfall, en del märks knappt av andra, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Epilepsi
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Nej, tråden handlar om att PEth-tester har använts på ett felaktigt sätt, inte används. Sedan i mars så gäller något annat.G gaidin skrev:
Hmm, händer ju att dementa begår brott eftersom de inte förstår att de gör det. På demensboenden är det ju normalt att de går in i de andras lägenheter, tar deras saker etc. Men man ursäktar dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Det gör de ju inte numera. Transportstyrelsen kom men ett förtydligande i mars om att det krävs mer än för höga PEth-värden.H hovapettson skrev:
"Enligt förslaget kommer det krävas att personen har en diagnos skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig. Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."