BirgitS BirgitS skrev:
Det får du fråga Transportstyrelsen om förstås.
Fast du vet nog redan att Transportstyrelsen sagt att inga gamla beslut baserat på endast två B-PEth test kommer att omprövas.
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju för läkaren att göra rätt från början.
Läkare gör inte alltid rätt första gången. Dom har bara en väldigt lång utbildning för att gissa mycket bättre än oss vanliga människor.
Dessutom Blanketter/datasystem/journalsystem och massa regler som skall följas utöver själva patientvården.
Läkare kan vara lite vilsna, begränsade i sitt sätt att jobba/tänka, gissa fel, men de får ju i vanliga fall gissa flera gånger.

Läkare som plikttroget skickar in de två B-PEth provsvaren och som sen gör en utredning, eller gör utredningen först får samma resultat.
Transportstyrelsen struntade i utredningen för det räckte ju med 2 positive B-PEth värden för att klassa körkortsinnehavaren som alkoholist och dra in körkortet.

Det konstiga, och som många stör sig på, är väl hur en(?) läkare som konstaterat att någon inte är alkoholist fått en persons körkort indraget och som sen inte kan få det tillbaka trots att det är bevisat att personen inte är alkoholist?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det konstiga, och som många stör sig på, är väl hur en(?) läkare som konstaterat att någon inte är alkoholist fått en persons körkort indraget och som sen inte kan få det tillbaka trots att det är bevisat att personen inte är alkoholist?
Det är där den livsfarliga tjänstemannaprestigen kommer in. Varför erkänna ett misstag när det inte finns några repressalier.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har gjort testet och det gav under 0.3 och jag dricker i stort sett varje dag. Dock kan det säkert finnas avikelser i de där testerna, tror inte det är en bra markör för ett beroende.

Oavsett är det förmynderi de håller på med.
Testet kan inte skilja på ett utspritt intag och ett högt enstaka intag.
Då halveringstiden för bio-markören inte alltid är 4,6 utan kan variera från 2,7 till 10 dagar så behöver man ju veta hur intaget sett ut för att förklara värdet.

Säg man varit och i fjällen, åkt skidor, afterskiat tidigt och partajat hårt en vecka så kan PEth vara högt i 1 till 3 veckor (lät ChatGPT räkna lite)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En alkoholist som lyckas lura alkolåset i ambulansen VARJE DAG ?
Kom igen, bättre kan du, eller kanske inte.
Inga större problem att lura alkolåset om man vill, men man bör ju vara själv när man gör det så inte ev kollegor ser vad man pysslar med

nino nino skrev:
Inga större problem att lura alkolåset om man vill, men man bör ju vara själv när man gör det så inte ev kollegor ser vad man pysslar med
Hur är det med ambulanser?
En del har alkolås vad jag förstår men de har fått en del kritik för de krånglar ibland även om man är nykter och man får blåsa många gånger vilket förlorar tid vid utryckning.

RoTe
G gaidin skrev:
En del har alkolås vad jag förstår men de har fått en del kritik för de krånglar ibland även om man är nykter och man får blåsa många gånger vilket förlorar tid vid utryckning.
Jag skulle tro att dom blåser på stationen innan passets början, så har vi på mitt jobb. Men jag har tidigare jobbat med fordonsmonterade alkolås av märket dräger vilka har fungerat fantastiskt, samt märket dignita som varit totalt jävla skräp.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Känns rimligare att låta alla blåsa i början av passet istället

RoTe RoTe skrev:
Jag skulle tro att dom blåser på stationen innan passets början, så har vi på mitt jobb. Men jag har tidigare jobbat med fordonsmonterade alkolås av märket dräger vilka har fungerat fantastiskt, samt märket dignita som varit totalt jävla skräp.
Jag har själv en dräger, ett vanligt instrument men det verkar vara väldigt konsekvent och jag litar på det.

Oftast använder jag det kvällen innan för att veta att jag kan köra bil dagen efter.

Det har faktiskt visat sig att jag kan köra tidigare då jag alltid har varit väldigt försiktig innan jag skaffade instrumentet.
Att mäta är att veta.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Att det här ens har blivit en diskussion förklarar mycket jag har gått och grubblat på under åren. Att det finns folk som tycker detta är en bra sak, det är makabert!

Det är rättsosäkert, omyndigförklarande och vården ska INTE pyssla med aktivism. Eller hur var det nu - Vårdpersonalen skulle inte ange illegala som bryter mot lagar för att dom skulle vara en säker plats. Men laglydiga medborgare som handlat varor på statens egna systembolag förlorar arbete och möjlighet att ta sig omkring i världen tack vare samma vårdpersonal?

Bisarr utveckling av samhället! Montera ned myndigheterna, det är uppenbarligen för många där som inte har något vettigt att göra om dagarna eftersom sådana här dumheter får fotfäste ute i verkliga livet!

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Förövrigt så har jag flertalet gånger varit med om vårdpersonal som gjort saker jag ej medgivit till och dragit karusellen med IVO och dylikt utan förändring. Det är omöjligt att vinna och du är väldigt liten som människa mot myndigheten, tyvärr.

• Ledsen
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
I Linns fall så skrev ju läkaren att det inte fanns några problem men TS struntade i läkarens bedömning och körde på sin egen bedömning trots att de inte ens träffat henne.
Men om nu läkaren anser att det inte är något problem med Linns alkoholanvändning, så är ju frågan varför läkaren meddelade Transportstyrelsen över huvud taget. Är det läkarkåren som folkstormen borde rikta sig mot och inte Transportstyrelsen?
G gaidin skrev:
Jag tror att du är väldigt naiv i din tro på myndigheter, inget illa ment, det bra att ha tilltro till att myndigheterna sköter sig men de gånger de ställer till det måste man också förstå vad som händer.
Det jag har försökt säga är att Transportstyrelsen har ändrat sig och därför är det inte särskilt intressant att få till en folkstorm längre. Det hade varit mycket bättre att göra det för ett år sen, alltså innan Transportstyrelsen ändrade sig.

Om det visar sig att det även efter Transportstyrelsens ändrade inställning blir fel så får man ta det då.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om nu läkaren anser att det inte är något problem med Linns alkoholanvändning, så är ju frågan varför läkaren meddelade Transportstyrelsen över huvud taget. Är det läkarkåren som folkstormen borde rikta sig mot och inte Transportstyrelsen?

Det jag har försökt säga är att Transportstyrelsen har ändrat sig och därför är det inte särskilt intressant att få till en folkstorm längre. Det hade varit mycket bättre att göra det för ett år sen, alltså innan Transportstyrelsen ändrade sig.

Om det visar sig att det även efter Transportstyrelsens ändrade inställning blir fel så får man ta det då.
Läkaren skickade ett värde på blodprovet.

Hade transportstyrelsen ändrat sig hade de givit tillbaka henne sitt välförtjänta körkort.

De HAR inte ändrat sig. De funderar på att ändra sig men ännu har de inte gjort det, det har ju t o m du skrivit.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Elmuppo skrev:
Jag går på årliga kontroller på grund av högt blodtryck. Då tas den en himla massa värden för att kolla så alla salter med mera ligger på en rimlig nivå. För tre år sedan smög min husläkare in även PEth av någon för mig okänd anledning. När jag frågade varför hade han ingen direkt orsak utan svarade bara att han ville lära känna sin patient lite bättre. Samma sak hände även året efter. Men nu senast jag gjorde min årliga kontroll var inte PEth med.

Just då reflekterade jag inte jättemycket över det. Det är nu först på senare tid som när man läser om hur folk blir drabbade som jag ifrågasätter om man verkligen får lov att utan patientens vetskap kila in ett sånt pro
G gaidin skrev:
Läkaren skickade ett värde på blodprovet.

Hade transportstyrelsen ändrat sig hade de givit tillbaka henne sitt välförtjänta körkort.

De HAR inte ändrat sig. De funderar på att ändra sig men ännu har de inte gjort det, det har ju t o m du skrivit.
Ett värde bara? Var det inte värden som var tagna flera ggr under en 6-månaders period?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det läkarkåren som folkstormen borde rikta sig mot och inte Transportstyrelsen?
Har inte vården/läkarna fått sin del av kritiken i den här tråden?

BirgitS
B bjalle88 skrev:
Nej, för att det fortfarande är ett lagförslag från Transportstyrelsen….
Vad är det som är ett lagförslag?
Transportstyrelsen gör väl inga lagförslag.
Vad var det för källa du syftar på?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.