BirgitS
G gaidin skrev:
Eftersom Sverige I princip är byggt för att folk som bor utanför stadskärnor är beroende av att ha körkortnför sitt taggiga liv så är det en inskränkning i det dagliga livet.
Jag har inte sagt något annat.
Men det är en lika stor inskränkning för de som får epilepsi, begränsat synfält etc. Men jag ser inte att någon har tyckt att de får sina liv ödelagda, straffas för brott de inte har begått etc. fast det är precis samma sak för läkaren och Transportstyrelsen. Läkaren ska anmäla de som hen anser inte är lämpliga för körkort.
G gaidin skrev:
Att kalla det straff eller vad som helst är endast semantik, du förstår vad som avses, att dra in ett privilegie som man haft länge och som de flesta av oss har, utan varken prövning eller ens en andra bedömning är fel.
Det var inte ordet "straff" jag reagerade på utan användningen av ordet "brott". Det var därför som jag explicit frågade om "brott" och sen använde det ordet i ett påstående.

"det är olagligt att straffa någon för brott de inte begått".
Det är naturligtvis inte olagligt för någon på Transportstyrelsen att dra in körkortet när en läkare meddelar att en person är en olämplig bilförare, oavsett om det gäller epilepsi, synskador eller alkoholbruk. Ingen sådan person har begått ett brott.

• Haha
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Akutläkare nej, men folk som söker vård för högt blodtryck.

Primärvården skickar nog ganska sällan peth till TS, det är VC som gör när man söker vård för en ännu okänd sjukdom.
Jag uppfattar din första mening som att du håller med mig och inte bjalle88. Om jag har uppfattat fel så får du förtydliga.

VC = vårdcentral?
Det är väl just de som är primärvården så jag förstår inte vad din andra mening ska betyda.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Men myndigheten Transportstyrelsen/pajas straffar alltså personer som INTE kört onyktra!
Javisst, man får inte ha kvar sitt körkort om läkare bedömer att man är en olämplig bilförare pga. epilepsi, synskada, demens, alkoholbruk. Det väl helt enligt lagar. Eller?

Naturligtvis vet jag att det inte är samma sak som att ha kört rattfull.

Sen har Transportstyrelsen förtydligat hur läkare ska bedöma om någon är en olämplig bilförare, så att färre ska få sina körkort indragna pga. sitt alkoholbruk. Är inte det bra?

Jag har inte försvarat att någon har fått sitt körkort indraget fast de inte borde ha fått det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Fast du vet nog redan att Transportstyrelsen sagt att inga gamla beslut baserat på endast två B-PEth test kommer att omprövas.
Nej
blackarrow blackarrow skrev:
Läkare som plikttroget skickar in de två B-PEth provsvaren och som sen gör en utredning, eller gör utredningen först får samma resultat.
Transportstyrelsen struntade i utredningen för det räckte ju med 2 positive B-PEth värden för att klassa körkortsinnehavaren som alkoholist och dra in körkortet.
Men nu har ju Transportstyrelsen förtydligat att det inte räcker med 2 för höga PEth-värden utan att det krävs mer. Är inte det bra?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS
F Festlund skrev:
Det är rättsosäkert, omyndigförklarande och vården ska INTE pyssla med aktivism. Eller hur var det nu - Vårdpersonalen skulle inte ange illegala som bryter mot lagar för att dom skulle vara en säker plats. Men laglydiga medborgare som handlat varor på statens egna systembolag förlorar arbete och möjlighet att ta sig omkring i världen tack vare samma vårdpersonal?
Okej. Tycker du att läkare ska anmäla dem som har fått synskador, epilepsi, demens och annat som gör dem olämpliga som bilförare eller ska de också få fortsätta att köra bil?
F Festlund skrev:
Bisarr utveckling av samhället! Montera ned myndigheterna, det är uppenbarligen för många där som inte har något vettigt att göra om dagarna eftersom sådana här dumheter får fotfäste ute i verkliga livet!
Och hur många tror du att det är som får sitt körkort indraget av felaktiga orsaker och hur många anställda behövs det för att ta de besluten?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
De HAR inte ändrat sig. De funderar på att ändra sig men ännu har de inte gjort det, det har ju t o m du skrivit.
De har kommit ut med ett förtydligande som ska få läkarna att förstå att de inte ska anmäla någon bara för ett den personen har 2 för höga PEth-värden utan först när något helt annat kriterium är uppfyllt. Är inte det bra?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Läste detta på Facebook nu ikväll, vet ej sanningshalten,
Skärmdump från en Facebook-post av Expressen om en kvinna, Linn, som förlorade jobbet efter ett peth-test, med kommentarer från användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är en lika stor inskränkning för de som får epilepsi, begränsat synfält etc. Men jag ser inte att någon har tyckt att de får sina liv ödelagda
Det kan ju möjligen ha att göra med att dessa personers öden, hur hemska de än må vara, inte har det minsta med trådens ämne att göra. Jag ser inte heller att någon diskuterat exempelvis internationella dubbelbeskattningsavtal eller kattavel i denna tråd. Saknar du även dessa diskussioner?

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Läste detta på Facebook nu ikväll, vet ej sanningshalten,
[bild]
Linn har diskuterats i flera sidor eftersom hon har blivit intervjuad i flera media i ett antal dagar nu.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan ju möjligen ha att göra med att dessa personers öden, hur hemska de än må vara, inte har det minsta med trådens ämne att göra. Jag ser inte heller att någon diskuterat exempelvis internationella dubbelbeskattningsavtal eller kattavel i denna tråd. Saknar du även dessa diskussioner?
Men för läkaren och Transportstyrelsen är det samma sak eftersom det är samma bestämmelse om att läkare ska anmäla personer som inte är lämpliga att framföra fordon och Transportstyrelsen ska då dra in deras körkort. Börjar man att prata om att det är ödeläggande eller ett straff fast inget brottsligt har gjorts så är det så för alla dessa personer och inte bara ett litet urval av dem.

Däremot dubbelbeskattningsavtal och kattavel har inget att göra med vare sig läkare eller Transportstyrelsen. Så verkligen något helt annat.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot dubbelbeskattningsavtal och kattavel har inget att göra med vare sig läkare eller Transportstyrelsen. Så verkligen något helt annat.
Då tycker vi olika. Utifrån trådens rubrik och TS första inlägg anser jag att såväl dubbelbeskattningsavtal, kattavel som epilepsi är helt off topic.

Läkaren: -Ja du Benny. Vi har identifierat med olika tester att du är vänsterfotad.
Benny -Yes! Rätt framgångsrik i allettan!
Läkare; -Jo så att... Vi har skickat dina provsvar till departementet för avvikande gång.
Benny: -Ahaaa?
Läkaren: -Jo så att... Du får inte gå nu på ett tag, tre månader med tester under tiden. Det här är allvarliga saker, det gäller alla vänsterfotade
Benny; - Men det vore förödande, jag har ju kontrakt... Hela min...
Läkaren; -Det skulle bespara oss en hel del filmningar, så vad säger du? En för laget?

• Wow
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ett värde bara? Var det inte värden som var tagna flera ggr under en 6-månaders period?
Ett värde i taget som jag förstår det. Det var TS läkare som gjorde bedömningen, Linns läkare argumenterade emot och skrev intyg på att hon troligen inte hade problem, TS läkare visste bättre.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej. Tycker du att läkare ska anmäla dem som har fått synskador, epilepsi, demens och annat som gör dem olämpliga som bilförare eller ska de också få fortsätta att köra bil?

Och hur många tror du att det är som får sitt körkort indraget av felaktiga orsaker och hur många anställda behövs det för att ta de besluten?
Ser att du fortsätter besvara frågor i debatten med nya frågor där du åter flyttar fokus för att undvika att svara. Tråkigt, det blir ett ständigt malande då.

Det räcker med en felaktigt ”dömd” person som blir av med sitt körkort, jobb eller annat som följd av att ha blivit felaktigt stämplad av myndigheten. För mig är antalet 1 felaktigt dömd person.

Hur många oskyldiga är du OK med att offra på skenhelighetens altare?

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sagt något annat.
Men det är en lika stor inskränkning för de som får epilepsi, begränsat synfält etc. Men jag ser inte att någon har tyckt att de får sina liv ödelagda, straffas för brott de inte har begått etc. fast det är precis samma sak för läkaren och Transportstyrelsen. Läkaren ska anmäla de som hen anser inte är lämpliga för körkort.
Begränsningen fick de r de fick sin sjukdom. De som får lämna körkortet för ett för högt peth har inte säkert en sjukdom.

Jämställer du verkligen en dement eller en epileptiker med någon som dricker öl på helgerna?

Jag har inte sett någon forskning som visar att ett högt peth är att jämföra med en epileptiker i trafiken.
Jag har sett epileptiska anfall, de kan inte ens sitta upp, det är ett allvarligt medicinsk tillstånd.

Jag tycker dim jämförelse är trams.

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.