181 255 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Läkaren ska hålla sig till vad vetenskap och beprövad erfarenhet visar (eller vad man nu brukar säga) och det har i tråden länkats till t.ex. en läkartidning som tar upp det opålitliga med PEth-värden, utifrån forskningsresultat. Gör de inte det så pratar man med deras chef eller anmäler dem.nino skrev:
Men då kan vi egentligen säga att samma irrelevans gäller precis hela tråden... Och det vore kanske lämpligt...BirgitS skrev:
Jag ser inga tecken på att vården ser det som du. Att uppfylla de krav Transportstyrelsen ställer är inget som vården engagerar sig i, utan det får man lösa och bekosta helt på egen hand. Du vet väl att det inte är någon rättighet att ha ett körkort... 😉BirgitS skrev:
Nu blandar du ihop olika saker.BirgitS skrev:
Ingen kan ta till åtgärder för att du har högt kolesterolvärde eller diabetes, den långsiktiga hälsan är patientens ansvar ingen annans.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
En sak jag tänkte på när jag läste den artikeln var att det står att föraren åtalas för att ha kört trots "sjukdom, svaghet eller sömnbrist", apropå att det skrevs tidigare om att småbarnsföräldrar skulle vara så trötta att om de får köra bil så kan andra med nedsatt körförmåga också köra bil (eller hur det nu var). I åtminstone Danmark är det alltså lagbrott att köra bil om man har sån sömnbrist att det påverkar ens körförmåga, som jag förstår det.Jarlingar skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det är väl en av anledningarna till att Transportstyrelsen skriver att det ska vara minst 2 PEth-prover med minst 5 veckor emellan.V Ville_Vessla skrev:
BirgitS skrev:
Fast finns det fall där någon dömts för vårdslöshet i trafik enbart på grund av att denne varit trött men inte gjort några andra fel?Fotografen skrev:
Vi är helt ense om att det är brottsligt att köra bil om du är så trött att det påverkar din körning så att du gör något fel, men kan tröttheten i sig vara brottslig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nja, det är läkarens ansvar att föreslå åtgärder vid t.ex. högt kolesterolvärde. På samma sätt som Kristina skrev om hur de på akuten vill röntga berusade som har ramlat och slagit sig.D Dilato skrev:
Det där är inte i kraft ännu, samma regler som tidigare gäller fortfarande.BirgitS skrev:
Transportstyrelsen har sedan våren 2021 arbetat med en översyn av de medicinska kraven om alkohol, narkotika och läkemedel. Vi har även granskat bestämmelserna som riktar sig mot personer som under de senaste fem åren dömts för grovt- eller upprepade fall av rattfylleri och som ansöker om körkortstillstånd.
Föreskriftsförslaget med konsekvensutredning har varit på remiss och remisstiden gick ut den 3 mars 2025.
Transportstyrelsen kan inte ge något exakt svar på när nya regler finns på plats. Först måste ett föreskriftsarbete initieras. Arbetet med att revidera medicinföreskrifterna är omfattande så det kommer att pågå under en längre tid.
https://www.transportstyrelsen.se/s...krav-vid-bruk-av-alkohol-narkotika-lakemedel/
Senast uppdaterad: 2025-03-07, kl 16:14
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Somnar du och kör i diket "åker du dit".Alfredo skrev:
Fast finns det fall där någon dömts för vårdslöshet i trafik enbart på grund av att denne varit trött men inte gjort några andra fel?
Vi är helt ense om att det är brottsligt att köra bil om du är så trött att det påverkar din körning så att du gör något fel, men kan tröttheten i sig vara brottslig?
Är du "bara" trött ska det nog mycket till för att du ska få någon påföljd, om du nu inte kör vingligt och och blir stoppad och är tydligt trött.
Det är nog därför som oförklarliga dikeskörningar "aldrig beror på trötthet". Däremot har man väldigt ofta värt för vilt😉 Den här tråden har väckt min nyfikenhet och jag har googlat runt en hel del. Hamnade i en annan tråd där folk som verkligen har problem med alkohol blir duktiga på att räkna ut halveringstider för peth. Det kan faktiskt bli så framöver att de som verkligen skulle behöva hjälp inte får den hjälp de behöver. Dessutom klarar dom av att hålla nere sin konsumtion tillfälligt så att man klarar test. Summan av det blir att de är de tillitsfulla som litar på vården som åker dit på förhöjda värden. Vad vinner vi på det😉Fotografen skrev: