Brotorpet skrev:
Du får berätta om hur muskelkrqmperna yttrar sig, i vilka situationer och hur ofta. Det borde räcka för att de skall avgöra vad det kan handla om, kanske justering av medicin?
Jag tror att det krampar till precis före en omkörning. 😁

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte alls varifrån du har fått 2-3 år och partiell omyndigförklaring.
Från verkligheten. Vad som kan hända om Transportstyrelsen inleder en utredning efter en läkares anmälan om "sannolik olämplighet", alltså inte ens olämplighet, att inneha körkort.

Som jag minns det var det först några månader av utredning, följts av villkorat körkort i sex månader, som därefter åtföljdes av en ny villkorsperiod om två år. Under dessa perioder gjordes runt tio slumpvisa tester, vilket naturligtvis medförde att exempelvis normala utlandsresor inte kunde genomföras.

BirgitS BirgitS skrev:
För mig låter det som att vilken husläkarmottagning som helst kan ta blodprov för PEth-test
Kan kan de säker men är du säker på att de har resurser och vilja att sälja dessa tjänster?

BirgitS BirgitS skrev:
Varifrån kommer att håret ska klippas? Pratar du om narkotikabruk nu?
Det undrade den drabbade också men fick nog inget klart svar. Min tolkning är att man resonerade som vissa i tråden gör. Alltså att om man har ett högt PEth värde har man sannolikt alkoholproblem och har man det är det sannolikt att man kör rattfull och gör man det knarkar man sannolikt också.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Läste gjorde jag men såg inget om det.
Men då har man ju konstaterats uppfylla något av:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
och då är det ju bra att man inte får köra bil så länge det är uppfyllt. Då är det väl inte något konstigt att man blir tvungen att bevisa att så inte är fallet längre för att få tillbaks körkortet. Precis som när körkortet blir indraget av någon annan orsak, t.ex. inget körkort innan det är helt klart att epilepsin har upphört.
Många trådar skulle vara mycket kortare om din läsförståelse var bättre

• Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Birgit snälla läs inläggen du svarar på. 10 prover är för att få tillbaka körkortet
Pratar du om mitt inlägg avsåg jag tio prover och flera läkarintyg för att få behålla körkortet efter det en läkare rapporterat provresultat till Transportstyrelsen enligt mitt tidigare inlägg.

Det handlar alltså inte om någon vars körkort dragits in efter rattfylla eller något liknande utan enbart om vad som kan ske efter det att en läkare rapporterat sannolik olämplighet, den mildare formen av en läkares rapportmöjlighet.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Från verkligheten.
Före eller efter att de nya/uppdaterade riktlinjerna kom ut i mars?
Det känns inte så meningsfullt att diskutera kring vad som gällde förut men inte längre.
Alfredo Alfredo skrev:
Vad som kan hända om Transportstyrelsen inleder en utredning efter en läkares anmälan om "sannolik olämplighet", alltså inte ens olämplighet, att inneha körkort.
På sidan du länkar till står det att det gäller om "körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning". Om man anser att man inte uppfyller kriterierna som krävs så är det väl lämpligt att tillåta att läkaren får fortsätta undersöka/utreda så att hen kan komma fram till det också.
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag minns det var det först några månader av utredning, följts av villkorat körkort i sex månader, som därefter åtföljdes av en ny villkorsperiod om två år. Under dessa perioder gjordes runt tio slumpvisa tester, vilket naturligtvis medförde att exempelvis normala utlandsresor inte kunde genomföras.
Men då kom alltså utredningen fram till att något kriterium som gällde då(?) var uppfyllt?
Alfredo Alfredo skrev:
Kan kan de säker men är du säker på att de har resurser och vilja att sälja dessa tjänster?
Kan de verkligen vägra att bry sig om en inskriven patients hälsa?
Det låter som brott mot läkaretiken.

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Många trådar skulle vara mycket kortare om din läsförståelse var bättre
Just nu verkar det ju vara du som inte hade bra läsförståelse. Med tanke på #934.

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 3 till
  • Laddar…
Om man har druckit mer än vanligt fre lör pga nåt kalas/resa eller liknande och har en tid för kontroll av högt blodtryck, PEth prov tas och visar över 0.3
Man är helt ovetandes om PEth innan
Läkaren förklarar det här med std glas osv, men nytt prov måste göras.
Tiden går och man dricker sin "max dos" i godan ro, för det har läkaren sagt är ok.
Nästa prov visar också över 0.3 pga att man är känslig, eller vad man ska kalla det för, då sitter man ju lite i skiten...
Ingen på Transportstyrelsens eller någon läkare kommer ju tro på att man hållit sig till sina std glas utan man kommer får alkis stämpeln

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Om man har druckit mer än vanligt fre lör pga nåt kalas/resa eller liknande och har en tid för kontroll av högt blodtryck, PEth prov tas och visar över 0.3
Man är helt ovetandes om PEth innan
Läkaren förklarar det här med std glas osv, men nytt prov måste göras.
Tiden går och man dricker sin "max dos" i godan ro, för det har läkaren sagt är ok.
Nästa prov visar också över 0.3 pga att man är känslig, eller vad man ska kalla det för, då sitter man ju lite i skiten...
Ingen på Transportstyrelsens eller någon läkare kommer ju tro på att man hållit sig till sina std glas utan man kommer får alkis stämpeln
Nej, det ska utredas och för att man ska bli av med körkortet gäller det här enligt Transportstyrelsen:

Något av dessa kriterium ska vara uppfyllt:
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Det räcker inte med 2 för höga PEth-tester.

Läkare ska vara medvetna om att olika människor är olika känsliga.

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Före eller efter att de nya/uppdaterade riktlinjerna kom ut i mars?
Då jag pratar om närmare tre års "handläggningstid" förstår jag inte att frågan ens behöver ställas. 😉 Det fall jag har någon vetskap om är samtliga några år gamla, kanske mellan fem och tio.
BirgitS BirgitS skrev:
På sidan du länkar till står det att det gäller om "körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning"
Du förutsätter att läkare är korrekta här. Som jag förstår det har det i vissa läkarkretsar utvecklats en kutym att ta till den mildare anmälningsformen "sannolik olämplighet" vare sig det finns ett motsättande eller ej, då man tycker att anmälningsformen "olämplighet" är otrevlig och inget man riktigt vill stå för. Man agerar sådär lite svenskt lagom...

BirgitS BirgitS skrev:
Men då kom alltså utredningen fram till att något kriterium som gällde då(?) var uppfyllt?
Menar du om personerna efter villkorsperioden fick behålla körkortet så fick de det.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan de verkligen vägra att bry sig om en inskriven patients hälsa?
Det låter som brott mot läkaretiken.
Dessa prover/läkarintyg har inget med patientens hälsa att göra. De är ett krav som Transportstyrelsen kräver för att inte återkalla körkortet. Och att ett körkort inte är någon rättighet är tydligt klargjort i tråden.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS

Tänk om den nye läkaren jag får nu framöver, ännu inte tagit del av vad du skriver🤔

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tänk om den nye läkaren jag får nu framöver, ännu inte tagit del av vad du skriver
Eller lika illa, han kanske inte agerar på det sätt Birgit tycker att han borde...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hela grejen med de nya reglerna är att tidigare behövdes inget annat är PEth-värde för att dra körkortet.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det ska utredas och för att man ska bli av med körkortet gäller det här enligt Transportstyrelsen:

Något av dessa kriterium ska vara uppfyllt:
Det räcker inte med 2 för höga PEth-tester.

Läkare ska vara medvetna om att olika människor är olika känsliga.
Ja men 1 kanske läkaren tycker det är om man har 2 höga prov?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Inte samma sak men det finns ett samband.
BirgitS BirgitS skrev:
Inte samma sak men det finns ett samband.
Det där får du förklara, eller ja, det kan du inte och vill förmodligen inte försöka dig på heller. Rent gallemattias och gissning från dig. Har följt den här tråden och tyckt att du haft en del vettiga svar men det här?

Nu ska ni få höra!
Jag har kommit på något genialt!

Personer över 65 år skall fråntas körkortet! 👍

Det är allmänt känt att med ökad ålderdom så ökar risken för demens.

Att preventivt frånta personer körkortet vid 65 års ålder är därför något mycket positivt som kommer minska antalet skadade och döda i trafiken.
Allt i förenlighet med nollvisionen. 😀

Huruvida individen kan framföra ett fordon säkert är naturligtvis inte relevant öht då det är statistiken vi skall förlita oss på.

Utöver att vara 65+ så måste minst ett av följande kriterier vara uppfyllda för att återkalla körkortet:
1. Individen måste tillhöra en riskgrupp för att utveckla demens.
2. Nedsättning av kognitiva funktioner.
3. Vid konstaterad begynnande demens ha nytta av bromsmediciner.

Man kommer naturligtvis kunna överklaga för rättssäkerheten. Att ingen kommer få gehör spelar ingen roll, bara möjligheten finns.

Ett preventivt förslag för allas säkerhet som genomsyras av sunt förnuft och kompetens då läkarkåren är enig i att demens är i hög grad åldersrelaterad. 👍👍

Ironi, svårt på internet...
Men jag hävdar att detta förslag är minst lika träffsäkert för trafiksäkerheten som PEth-tester.

75-åring tappade kontrollen över sin bil och körde på flera personer i Köpenhamn

https://www.dn.se/direkt/2025-05-01/nekar-till-brott-i-samband-med-kopenhamnsolycka/

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.