181 232 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Är man alkoholberoende/alkoholist då?M Mrs November skrev:
Brukar de alltså köra alkoholpåverkade?
Vi vinner på att i alla fall några personer får chansen att ändra sitt beteende och få ett hälsosammare liv. Sen varför andra väljer att leva på ett sätt som ökar risken för att få cancer, dö i trafiken etc. får väl stå för dem (självmordsbenägna?).M Mrs November skrev:
Hej igen! Vet du just nu så tycker jag faktiskt synd om dig Birgit. Du verkar leva ditt liv helt i svart och vitt. Då missar du alla grå nyanser på gott och ont. Du verkar till varje pris vilja ha rätt och driver argument till absurdum. Det verkar som att du tänker " jag ger mig aldrig jag kan ha rätt" Lev livet här och nu istället! Min gamla kloka pappa brukade säga: Livet är farligt man kan dö. Men jag väljer att leva här och nu. Tyvärr död sedan länge men jag har valt att leva på samma sätt och framför allt att se på livet som ett sätt att lära sig. Vi blir aldrig fullärd. Livet är en gåva😊BirgitS skrev:
Är man alkoholberoende/alkoholist då?
Brukar de alltså köra alkoholpåverkade?
Vi vinner på att i alla fall några personer får chansen att ändra sitt beteende och få ett hälsosammare liv. Sen varför andra väljer att leva på ett sätt som ökar risken för att få cancer, dö i trafiken etc. får väl stå för dem (självmordsbenägna?).
Tänker du att exempelvis bergsklättrare, motorcykelåkare, sportdykare och fallskärmshoppare också valt sin livsstil på grund av att de är självmordsbenägna eller vad är det du försöker säga?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det var ärligt menade frågor för att försöka förstå vad du ville ha sagt med ditt inlägg.M Mrs November skrev:Hej igen! Vet du just nu så tycker jag faktiskt synd om dig Birgit. Du verkar leva ditt liv helt i svart och vitt. Då missar du alla grå nyanser på gott och ont. Du verkar till varje pris vilja ha rätt och driver argument till absurdum. Det verkar som att du tänker " jag ger mig aldrig jag kan ha rätt" Lev livet här och nu istället! Min gamla kloka pappa brukade säga: Livet är farligt man kan dö. Men jag väljer att leva här och nu. Tyvärr död sedan länge men jag har valt att leva på samma sätt och framför allt att se på livet som ett sätt att lära sig. Vi blir aldrig fullärd. Livet är en gåva😊
Det känns lite som dubbelbestraffning i den här tråden, antingen klagas det på att jag missförstår och inte frågar vad folk menar, eller så klagas det på att jag frågar vad folk menar.
Hur ska ni ha det egentligen?
Nej, jag lever inte mitt liv i svart och vitt.
Naturligtvis blir vi aldrig fullärda, jag försöker ju i den här tråden få folk att lära sig vad Transportstyrelsen nu tycker i stället för att hänga upp sig på gamla händelser. Jag tycker att du verkar luta åt att du inte vill lära dig i detta fall.
Dock därmed man vi konstatera att Transportstyrelsen inte följer ens sina egna föreskrifter samt att läkare inte heller följer nuvarande regler och föreskrifter till extrema konsekvenser för en enskilde.N najaden skrev:
Det vore ju en sak om läkare och myndigheter faktiskt följde regler och föreskrifter ... men detta görs mao inte!!
Kan nu alla förespråkare av detta otyg sluta och bara vara tysta?
Om inte tycker jag att ni personligen lovar att stå för alla kostnader för de som blir oskylldigt drabbare ty det är t-f-n omöjligt att få ekonomisk kompensation även om du efter några år med överklaganden och div bråk får rätt i slutändan.
Och eftersom ni anser att det inte öht kommer att drabba oskyldiga så är det väl inga problem att ni går ut i DN,Svd, Expressen och Aftonbladet där ni lovar att ni personligen står för ev kostnader för de som blir oskyldigt drabbade?
Nähä? inte det?
STFU då!
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Jag har raderat en rad inlägg med osakligt tjafs. Håll er till att diskutera utan personliga påhopp.
/Moderator
/Moderator
Har läst större delen av tråden och anser för egen del att det är ytterst tveksamt att vården ska anmäla detta. Som andra redan påpekat ska sekretessen mellan patient och läkare vara i princip total. Man ska till exempelvis kunna söka hjälp för problematiskt drickande utan att riskera att bli anmäld.
Vill man ha koll på körkortsinnehavares hälsa vore det mycket rimligare att alla fick lämna in ett läkarintyg med vissa intervall. Ungefär av den typ som måste lämnas om man vill ha alkolås efter en rattfylla, körkortsintyg för högre behörighet etc. Dessa brukar oftast utfärdas av privata mottagningar, vilket iofs innebär en kostnad, men känns betydligt mer rättssäkert.
Är inte heller helt övertygad om att personer med högt intag med nödvändighet löper en större risk att köra onyktra än andra. De har nog ofta en ganska bra koll på mängder och tider. Möjligen gäller det för kraftigt alkoholiserade personer, men de lär nog köra även utan körkort.
Vill man motverka rattfylla skulle krav på alkolås i nya bilar och fler kontroller vara effektivare. Eventuellt även ett krav på att alla bilförare skulle ha en alkomätare. Tror definitivt att många kör med alkohol i blodet utan att veta om det, gränsen på 0.2 är ganska låg.
Vill man ha koll på körkortsinnehavares hälsa vore det mycket rimligare att alla fick lämna in ett läkarintyg med vissa intervall. Ungefär av den typ som måste lämnas om man vill ha alkolås efter en rattfylla, körkortsintyg för högre behörighet etc. Dessa brukar oftast utfärdas av privata mottagningar, vilket iofs innebär en kostnad, men känns betydligt mer rättssäkert.
Är inte heller helt övertygad om att personer med högt intag med nödvändighet löper en större risk att köra onyktra än andra. De har nog ofta en ganska bra koll på mängder och tider. Möjligen gäller det för kraftigt alkoholiserade personer, men de lär nog köra även utan körkort.
Vill man motverka rattfylla skulle krav på alkolås i nya bilar och fler kontroller vara effektivare. Eventuellt även ett krav på att alla bilförare skulle ha en alkomätare. Tror definitivt att många kör med alkohol i blodet utan att veta om det, gränsen på 0.2 är ganska låg.