Brotorpet skrev:
Ok, så det är ekonomisk skada som du ser som konsekvens, ja så kan man ju också tänka!
Det är det gängse sättet att värdera skada. Jag vet nog inte ens om några andra sätt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är det gängse sättet att värdera skada. Jag vet nog inte ens om några andra sätt.
För mig finns det fler olika scenario av skada fysisk, psykisk, social, materiella t.ex. Därmed inte sagt att alla gäller just denna situation.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Cancer eller diabetes är ju svårt att veta om man har utan att testa, men riskbruk är ju inte svårt att veta utan att ta ett enda prov.
Svårt för läkaren att veta eftersom så många med riskbruk ljuger om det. Det är ju bara när läkaren vet om det som personen kan få relevant rådgivning för att förbättra sin hälsa.

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Men det finns inget som visar att nyktra förare med ett högt peth är överrepresenterade i olyckor.
Är du säker på att det inte finns någon sån studie?
Finns det något som visar att nyktra förare med ett högt peth inte är överrepresenterade i olyckor?

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Avarell_Dalton skrev:
Jag fattar inte det där, är ett alkoholproblem och rattfylla samma sak?
Inte samma sak men det finns ett samband.

• Haha
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
De va värst vad Ni drar på.

Undras just om jag törs tala om för läkaren. Har alltså haft muskelkramper i benen (främst höger ben) p g a mediciner, har jag listat ut genom egna tester.

Ni som kan allt, kan körkortet bli återkallat p g a detta, då jag kör automat.
Har visserligen en manuell också.

Kommer Trafiksäkerhetsverket att spana på mig?

M Mrs November skrev:
Hej! Helt rätt🙂 Läser man på nätet så kan man se att peth tydligen bör tas på alla som söker för högt blodtryck. Det jag kanske kan tycka så här i efterhand att kanske skulle sagt att man numera tar det här provet när man utreder högt blodtryck. Är inte själv begiven på alkoholhaltiga drycker så testet gjorde väl att läkaren som fick svaren inte ens ställde frågan om bruk av alkohol😉 Jag mår fantastiskt bra men tycker det är synd om människor som känner att dom har problem inte vågar söka den vård dom behöver.
Så högt blodtryck är direkt kopplat till alkohol och i slutänden PETH?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du missförstår mig, och det rätt rejält! Jag pratar inte om hur någon tänker. Jag pratar om den direkta ekonomiska skada som drabbar den enskilde om Transportstyrelsen inleder en utredning.

Först vill jag klargöra att jag har mycket begränsad kunskap om vilka vapen Transportstyrelsen har i sin arsenal. Jag har dock av olika anledningar fått viss insyn i några fall av den art vi pratar om här i tråden och mina erfarenheter är helt begränsade till dessa.

Pratar vi skada är den absolut minsta skada som jag ser kostnaderna för kanske runt tio prover och ett par läkarintyg. Jag gissar att detta idag minst handlar om fem till tio tusen kronor.

För många tillkommer kostnader för förlorad arbetsinkomst och vissa resekostnader. Som tidigare nämnts i tråden är tillgången på läkare minst sagt varierad och jag kan tänka mig att om man bor på "fel ort" kan man tvingas att uppsöka någon av de "specialkliniker" som är inriktade på dessa frågor. Såvitt jag vet finns dessa enbart i våra större städer. Då kan rätt rejäla resekostnader och i vissa fall även kostnader för övernattning tillkomma.

Det bör lätt inses att skadan av en utredning lätt kan komma upp i flera tiotusen kronor.

Ska vi gå över till hur någon tänker pratar vi antagligen om helt andra belopp. Det är antagligen rätt individuellt men att under en period av kanske två till tre år bli partiellt omyndigförklarad, att exempelvis inte kunna utlandssemestra som man vill, tror jag de flesta ser som en rätt stor skada. Den kränkning som upplevs av att någon klipper ens hår för droganalys värderas säkert också väldigt olika. Var och en får själv fundera på hur man skulle värdera detta.
Transportstyrelsen pratar om minst 2 prover med minst 5 veckor emellan och det är väldigt långt från 2-3 st till dina runt 10.

För mig låter det som att vilken husläkarmottagning som helst kan ta blodprov för PEth-test och vilken husläkare som helst kan få resultaten och prata med patienten om hens alkoholintag för att komma fram till om något av de här kriterierna är uppfyllda:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Om det gäller just nedsättning av kognitiva funktioner så kan det väl göras en sån test av en sköterska. Finns standardiserade test.

Jag förstår inte alls varifrån du har fått 2-3 år och partiell omyndigförklaring. Jag kan inte tolka något av det som Transportstyrelsen skriver som det.

Varifrån kommer att håret ska klippas?
Pratar du om narkotikabruk nu?

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Jarlingar Jarlingar skrev:
Detta är bara ett långt tramsigt raljerande som du mfl upprepar likt en trasig skivspelare.

Om jag söker vård så är jag naturligtvis 100% ok med att relevanta prover tas för att utreda/bota/lindra.
Jag behöver inte heller få förklarat för mig varför dessa prover tas för att jag skall vara ok med det.

PEth har ABSOLUT INGENTING, i en överväldigande majoritet av fallen, att göra med att vårda patienten.
Det tas utan relevans.
Vårdpersonal går dessutom ogenerat ut i media och berättar att PEth-test tas numera i stor utsträckning på rutin.

Jag sökte vård för diskbråck och blev provtagen för PEth. Förklara för mig på vilket sätt det var relevant för min vård?
Jag blev inte upplyst om att jag skulle provtas för PEth och i vilket syfte heller.
Nu svarade jag iofs på en specifik fråga från en annan person, men uppenbarligen finner du mitt svar oerhört provocerande och känner att du måste få utlopp för denna provokation genom en verbal smocka. Ganska otrevligt. Det är inte jag som tagit Peth på dig mot din vilja, ge f*n i att ta ut din ilska på mig då. Gör något produktivt istället och ring chefen på den VC som tog det och klaga…
Tack för mig

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Birgit snälla läs inläggen du svarar på. 10 prover är för att få tillbaka körkortet

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
H Hybro skrev:
Kommer Trafiksäkerhetsverket att spana på mig?
Nej
H Hybro skrev:
Undras just om jag törs tala om för läkaren. Har alltså haft muskelkramper i benen (främst höger ben) p g a mediciner, har jag listat ut genom egna tester.

Ni som kan allt, kan körkortet bli återkallat p g a detta, då jag kör automat.
Riskerar du att inte kunna bromsa/gasa när det behövs för att undvika en olycka?

• Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Nä.... Så illa är det absolut inte....
Undras om en läkare skulle behöva sitta med mig när jag kör bil?

Ok jag förstår din fråga.

Kopplar tillbaks till PETH.

Vem vet att en som kör bil är berusad för att denne tog sig en blecka en vecka tidigare?
Detta med ett PETH-test.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Birgit snälla läs inläggen du svarar på. 10 prover är för att få tillbaka körkortet
Läste gjorde jag men såg inget om det.
Men då har man ju konstaterats uppfylla något av:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
och då är det ju bra att man inte får köra bil så länge det är uppfyllt. Då är det väl inte något konstigt att man blir tvungen att bevisa att så inte är fallet längre för att få tillbaks körkortet. Precis som när körkortet blir indraget av någon annan orsak, t.ex. inget körkort innan det är helt klart att epilepsin har upphört.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Nä.... Så illa är det absolut inte....
Undras om en läkare skulle behöva sitta med mig när jag kör bil?
Du får berätta om hur muskelkrqmperna yttrar sig, i vilka situationer och hur ofta. Det borde räcka för att de skall avgöra vad det kan handla om, kanske justering av medicin?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
En sak är säker. Jag berättar inte för dig😉

Men du kan säkert dra en bättre slutsats än jag, av detta:
Sökresultat för "amlodipin biverkningar", lista med vanliga biverkningar som huvudvärk, yrsel, hjärtklappning, buksmärtor och muskelkramper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.