G gaidin skrev:
Finns det några siffror på att de med högt peth är överrepresenterade i trafikolyckor?
Något annat som pekar på att hanteringen av peth har hindrat trafikolyckor på något sätt?
PEth mäter alkoholintag över tid. Alkohol är en definitiv riskfaktor.

Visst, man mäter det indirekt, men det gör inte mätmetoden ogiltig. Det är massor av saker man mäter indirekt (tex bensinförbrukningen i bilar).

Alfredo Alfredo skrev:
Märkligt att du hela tiden återkommer till att framföra bilar/båtar/TV-spel berusad. Diskussionen här har ingenting med det att göra.
Jo, det har den. Ett överdrivet drickande visar att man inte kan hantera alkohol. Det innebär i sin tur att man löper en stor risk att köra påverkad, och därför är olämplig som förare.

V Ville_Vessla skrev:
Frågan är väl är PEth på en nivå med stora indivduella variationer där man lägger gränsen på en godtycklig nivå som endast indikerar riskbruk för nån form av snitt ens skäl för fortsatt utredning, solklart nej enligt mig. Sätt gränsen påtagligt högre om man vill hålla på med detta.
Hade det varit gränsen för att dra kortet hade jag hållit med dig, men nu är det inte det. Det är bara en varningssignal som säger "Det här måste vi undersöka".

Intet Intet skrev:
Ärligt talat, så vet du att det är rent skitsnack.
När Jag kollade på HSANstatestiken, så avskrivs sjuttiofem procent av anmälningarna direkt. Av de kvarvarande tjugofem procenten avskrevs sjuttiofem procent. Så totalt lämnades nittiofyra procent utan åtgärd. De kvarvarande fick vanligtvis en erinran, vilket i praktiken betydde ingenting. För att legitimationen skall dras in krävs upprepade grova överträdelser över lång tid.
Det kan ju också bero på att merparten av anmälningar är bullshit. Du skulle bara veta hur många anmälningar som görs som är i stil med "Jag fick vänta flera timmar, och fick ändå inte antibiotika, trots att jag sade att jag ville ha det, fast jag hade väntat!!!".

Alfredo Alfredo skrev:
Eller inför krav på alkolås i nya bilar. Borde maximalt öka nybilspriset med kanske 1-2 procent och skulle antagligen göra betydligt större nytta för trafiksäkerheten än de trakasserier som tråden handlar om.
Inte en dålig idé, eller sätt det som krav på de som är i riskzonen.

Dock inte helt problemfritt, tänk tex en bil som flera använder under Covid-grejan.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl mycket annat som man kan tycka är viktigare för poliserna att ta hand, t.ex. skjutningar och explosioner.
Fast om man bara arbetar på största problemet, så blir inte många problem lösta. Ett samhälle måste kunna arbeta på flera problem samtidigt.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du koll på det? Eller hur vet du det? Jag har personligen inte en susning om det mätts eller inte. Har ärligt talat i princip ingen susning alls på vad diverse blodprov genom åren haft för syfte. Ganska säker på att HIV/AIDS, eller vad nu rätt terminologi är, och blodvärde kollas regelbundet men där stannar mina kunskaper om provtagning.
HIV testas bara på direkt förfrågan, och i situationer där det är direkt kritiskt, tex vid blodgivning.

Inte ens om personal skulle råka sticka sig på en spruta efter att de stuckit en patient kan de kräva HIV-test, de kan bara fråga patienten om patienten är OK med det (vilket förvånansvärt få är, vilket jag tycker känns rätt så uselt).

G gaidin skrev:
Slutsatsen är då att man helt enkelt inte vet om indragna körkort p g a höga peth-värden gör nytta över huvud taget
Alkoholism ökar risken för rattfylla. Rattfylla ökar risken för olyckor. På en statistisk nivå gör det garanterat nytta.

M Mrs November skrev:
Hur vet Birgit att inte peth är kollat🙃 Har inte haft mycket kontakt med vården men tog kontakt eftersom jag testat mitt blodtryck o tyckte att det låg högt. Skulle även kolla kolesterolet samtidigt. Önskemål från mig. Efter att ha ramlat in på denna tråd så gick jag in på mina sidor för att se vilka tester som tagits och jag ser att även ett peth test tagits. Eftersom jag inte är speciellt intresserad av alkoholhaltiga drycker så gav det inget utslag men provet togs utan min vetskap eller mitt godkännande. Så det är vanligare än vad man tror😉 Mitt råd till dig Birgit är: Var inte så tvärsäker.
Hade du sagt att du inte vill ta det så hade det inte tagits. Du har ett eget ansvar också.
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Inser du vad en sådan utredning innebär eller under hur lång tid den kan pågå?
Det är mycket billigare att få stopp på ett riskbruk eller ett bruk som riskerar att leda till riskbruk i tid än kostnaderna som är förenade med cancer och en alkoholist.
Det verkar ju som att TS samtal med läkaren har gjort att TS har dragit ner på sin konsumtion, vilket ju minskar risken för t.ex. cancer och därmed kan spara sjukvårdspengar i längden.
 
T Troberg skrev:
Ett överdrivet drickande visar att man inte kan hantera alkohol. Det innebär i sin tur att man löper en stor risk att köra påverkad
Vilka påhitt du kommer med! Jag tippar på att en ganska stor del av Sveriges befolkning har vad du anser "ett överdrivet drickande". De allra flesta av dessa skulle aldrig komma på tanken att köra berusade men du påstår att många, eller kanske till och med de flesta, av dessa ("löper en stor risk") kommer att göra det. Det är naturligtvis ett helt befängt påstående.

Din inställning är inte bara obegriplig utan även uppenbart felaktig. Helt klart har du en agenda och den är tydligen inte att diskutera dessa frågor sakligt.

T Troberg skrev:
Inte en dålig idé, eller sätt det som krav på de som är i riskzonen. Dock inte helt problemfritt, tänk tex en bil som flera använder under Covid-grejan.
Vad ser du för problem med det? Att alla som kör bilen måste vara nyktra? Jag kan leva med det...

T Troberg skrev:
HIV testas bara på direkt förfrågan, och i situationer där det är direkt kritiskt, tex vid blodgivning.
Vad vill du ha sagt med det? Jag är fullt medveten om varför jag kontrolleras för HIV regelbundet och har inga problem med det. Jag gav enbart ett exempel på ett prov jag ger där jag faktiskt vet syftet.

T Troberg skrev:
vilket förvånansvärt få är, vilket jag tycker känns rätt så uselt
Håller med. Det är oerhört märkligt och egoistiskt!

T Troberg skrev:
Hade du sagt att du inte vill ta det så hade det inte tagits. Du har ett eget ansvar också.
Så du menar att man som lekman förväntas att rabbla upp alla saker man inte vill utsättas för? Låter det verkligen rimligt? Jag kan tänka mig att det finns hundratals olika tester som man rent teoretiskt kan göra på ett blodprov. Ska man som patient känna till samtliga och meddela vilka av dem man inte accepterar? Återigen är din argumentation helt uppenbart orimlig!
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag frågar dig:
Alfredo Alfredo skrev:
Inser du vad en sådan utredning innebär eller under hur lång tid den kan pågå?
Och du svarar:
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket billigare att få stopp på ett riskbruk eller ett bruk som riskerar att leda till riskbruk i tid än kostnaderna som är förenade med cancer och en alkoholist.
Du kunde lika gärna ha svarat att det regnar ute för det vore ett lika relevant svar på min fråga...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag frågar dig:

Och du svarar:

Du kunde lika gärna ha svarat att det regnar ute för det vore ett lika relevant svar på min fråga...
Okej, jag uppfattade din fråga som att den i grunden handlade om kostnader för sjukvården men tydligen gjorde den inte det. Så kan du förtydliga din fråga i stället?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så kan du förtydliga din fråga i stället?
Nej jag har svårt att vara tydligare än "Inser du vad en sådan utredning innebär eller under hur lång tid den kan pågå?"

Och med "innebär" pratar jag naturligtvis inte om samhällets kostnader utan om hur individen påverkas och däribland de stora kostnader individen kan drabbas av. "Hur lång tid den kan pågå" måste väl ändå vara en begriplig del av frågan?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag har svårt att vara tydligare än "Inser du vad en sådan utredning innebär eller under hur lång tid den kan pågå?"

Och med "innebär" pratar jag naturligtvis inte om samhällets kostnader utan om hur individen påverkas och däribland de stora kostnader individen kan drabbas av. "Hur lång tid den kan pågå" måste väl ändå vara en begriplig del av frågan?
Det tror jag nog att jag inser. Liksom mycket hälsorelaterade undersökningar gällande möjlig cancer, diabetes etc. så kostar det tid och pengar för individen, men man har ju något att vinna på att få reda på om man t.ex. har cancer, diabetes eller ett riskbruk av alkohol.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:
PEth mäter alkoholintag över tid. Alkohol är en definitiv riskfaktor.

Visst, man mäter det indirekt, men det gör inte mätmetoden ogiltig. Det är massor av saker man mäter indirekt (tex bensinförbrukningen i bilar).


Jo, det har den. Ett överdrivet drickande visar att man inte kan hantera alkohol. Det innebär i sin tur att man löper en stor risk att köra påverkad, och därför är olämplig som förare.


Hade det varit gränsen för att dra kortet hade jag hållit med dig, men nu är det inte det. Det är bara en varningssignal som säger "Det här måste vi undersöka".


Det kan ju också bero på att merparten av anmälningar är bullshit. Du skulle bara veta hur många anmälningar som görs som är i stil med "Jag fick vänta flera timmar, och fick ändå inte antibiotika, trots att jag sade att jag ville ha det, fast jag hade väntat!!!".


Inte en dålig idé, eller sätt det som krav på de som är i riskzonen.

Dock inte helt problemfritt, tänk tex en bil som flera använder under Covid-grejan.


Fast om man bara arbetar på största problemet, så blir inte många problem lösta. Ett samhälle måste kunna arbeta på flera problem samtidigt.


HIV testas bara på direkt förfrågan, och i situationer där det är direkt kritiskt, tex vid blodgivning.

Inte ens om personal skulle råka sticka sig på en spruta efter att de stuckit en patient kan de kräva HIV-test, de kan bara fråga patienten om patienten är OK med det (vilket förvånansvärt få är, vilket jag tycker känns rätt så uselt).


Alkoholism ökar risken för rattfylla. Rattfylla ökar risken för olyckor. På en statistisk nivå gör det garanterat nytta.


Hade du sagt att du inte vill ta det så hade det inte tagits. Du har ett eget ansvar också.
Hej du! Självklart har vi alla ett egenansvar. Men då är det bra att veta vad jag ska ta ansvar för😅 Tråden väckte nyfikenhet därför gick jag in på mina sidor för att kolla provsvar och såg att peth tagits utan vetskap. Med tanke på att mitt blod analyserats för väldigt mycket som jag överhuvud taget inte har koll på så är det svårt att i förväg säga nej till blodprov. Då måste jag som ej medicinskt kunnig kunna lita på vården och dess medarbetare. Att så många tester gjordes för ett lite för högt blodtryck hade jag ingen aning om. Svårt i det läget att säga nej till något man inte vet ska göras 🤣
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Hej du! Självklart har vi alla ett egenansvar. Men då är det bra att veta vad jag ska ta ansvar för😅 Tråden väckte nyfikenhet därför gick jag in på mina sidor för att kolla provsvar och såg att peth tagits utan vetskap. Med tanke på att mitt blod analyserats för väldigt mycket som jag överhuvud taget inte har koll på så är det svårt att i förväg säga nej till blodprov. Då måste jag som ej medicinskt kunnig kunna lita på vården och dess medarbetare. Att så många tester gjordes för ett lite för högt blodtryck hade jag ingen aning om. Svårt i det läget att säga nej till något man inte vet ska göras 🤣
Man kan fråga vad som kommer att testas. Jag vet förstås inte men det låter som att det var en allmän hälsokontroll som gjordes, med t.ex. sånt som har med järn och vitaminer att göra också..
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
M
Hej Birgit. Det var ingen hälsokontroll. Utan en utredning för högt blodtryck och test av kolesterol. Test jag bad om att få eftersom mitt blodtryck låg för högt. Utgår då ifrån att de test som tas är relevanta.
 
T Troberg skrev:
Jo, det har den. Ett överdrivet drickande visar att man inte kan hantera alkohol. Det innebär i sin tur att man löper en stor risk att köra påverkad, och därför är olämplig som förare
Vilket trams. Det visar ingenting. -Förutom att du känner dig väldigt duktig😀.
Så, du tror att ett indraget körkort hindrar suputen från ett fyllerace?🤪
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Funderar på om jag skall be att de kollar PEth nästa gång jag skall ta blodprov.

Då blir de säkert förvånade. 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Hej Birgit. Det var ingen hälsokontroll. Utan en utredning för högt blodtryck och test av kolesterol. Test jag bad om att få eftersom mitt blodtryck låg för högt. Utgår då ifrån att de test som tas är relevanta.
Inget konstigt är min åsikt, högt blodtryck kan vara en konsekvens av högt alkoholintag. För att läkaren skall kunna förstå orsaken och sätta in rätt behandling. Antar att du gjorde detta för att få rätt information så du vet vad du kan göra för att bevara hälsan. 😊 Sen tycker jag alltid att man skall information om de prov som tas, eftersom detta test bevisligen är väldigt känslig för många.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
mikethebik mikethebik skrev:
Nu vet jag inte om mitt blodprov som gällde egentligen PSA visade ett "för" högt peth-värde
Loggar man in på 1177 så går det att se gamla provsvar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
men man har ju något att vinna på att få reda på om man t.ex. har cancer, diabetes eller ett riskbruk av alkohol.
Cancer eller diabetes är ju svårt att veta om man har utan att testa, men riskbruk är ju inte svårt att veta utan att ta ett enda prov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.