Alfredo Alfredo skrev:
Men hur vet du vad som togs för 10, 20, 30, 40, 50, 60... (stryk det som ej är tillämpligt) år sedan? Förstår inte hur du tvärsäkert kan säga att ditt "PEth-värde har aldrig mätts". Men det är i och för sig ett rätt irrelevant sidospår.
Oj, när menar du att peth-värden började mätas och få relevans i vården?
 
M
Min poäng med mitt svar var att påvisa att provet tas utan godkännande och verkar idag vara rutin när man söker hjälp bla för högt blodtryck. Har föjt tråden och läst alla inlägg och tycker nog att Birgit har lite väl hög svansföring utan att ha så mycket substans i det som sägs. Dessutom verkar du ibland försöka trolla lite då inte fakta räcker till🙂
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Den här tråden är otrolig! 854 inlägg om ingenting. Jag tar en långburk så länge.
Ta 14 så du inte bryter mot andra regler!
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Oj, när menar du att peth-värden började mätas och få relevans i vården?
Jag har som sagt ingen som helst aning. Utifrån vad jag läser i denna tråd har dessa värden ingen relevans idag heller.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har som sagt ingen som helst aning. Utifrån vad jag läser i denna tråd har dessa värden ingen relevans idag heller.
Jo, men där har du fel och det vet du också redan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du lyckades inte komma på att avskrivningarna kan ha att göra med att folk anmäler sånt som inte innebär att vårdpersonal har gjort något fel. Det finns ju de som anmäler att de har fått någon välkänd biverkan av en medicin som fel av vårdpersonalen, men det är det förstås inte. Helt annan sak om en läkare har brutit mot någon lag eller föreskrift etc.
Hur lyckas du med konststycket att missförstå nästan alla inlägg som inte går din väg? En bragd, på min ära!
Självklart förekommer det okynnesanmälningar. Jag läste flera stycken som var rent trams, som du helt i onödan påpekar. Samtidigt kan man utgå ifrån att det finns många felbehandlingar som inte anmäls.
Det är likväl ett väldigt hög tröskel för att bli fälld. Vanligtvis hänvisas till "vetenskap och beprövad erfarenhet".
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Hur lyckas du med konststycket att missförstå nästan alla inlägg som inte går din väg? En bragd, på min ära!
Självklart förekommer det okynnesanmälningar. Jag läste flera stycken som var rent trams, som du helt i onödan påpekar. Samtidigt kan man utgå ifrån att det finns många felbehandlingar som inte anmäls.
Det är likväl ett väldigt hög tröskel för att bli fälld. Vanligtvis hänvisas till "vetenskap och beprövad erfarenhet".
Du har fel, jag missförstår inte nästan alla inlägg som folk med andra åsikter skriver.
Däremot så har du ju klagat på att många missförstår dina inlägg.
Så du kan ju tänka på det här:
När en lärare märker att många barn inte förstår undervisningen så är det läraren som får bli tydligare och förklara bättre. Det är inte barnens fel.

Att direkt bryta mot läkarförbundets etiska regler är mycket allvarligt.
 
  • Gilla
  • Haha
bjalle88 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har fel, jag missförstår inte nästan alla inlägg som folk med andra åsikter skriver.
Men ganska många. 😀
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot så har du ju klagat på att många missförstår dina inlägg.
Så du kan ju tänka på det här:
När en lärare märker att många barn inte förstår undervisningen så är det läraren som får bli tydligare och förklara bättre. Det är inte barnens fel.
Det är bara när jag inte följer strömmen av fördömanden i ämnen som är totalt känslostyrda, utan säger: -"vänta lite, det kanske kan vara såhär istället.
I mer relevanta Byggahustrådar återfås fattningsförmågan, lustigt nog.
BirgitS BirgitS skrev:
Att direkt bryta mot läkarförbundets etiska regler är mycket allvarligt.
Nej. Det är det inte. Det krävs upprepade grova övertramp.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att direkt bryta mot läkarförbundets etiska regler är mycket allvarligt.
Håller helt med!

Intet Intet skrev:
Det krävs upprepade grova övertramp.
För att det ska få konsekvenser tänker du? Håller tyvärr även med om detta.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen absolut PEth-gräns för riskbruk.
Men uppenbarligen tillämpas en godtyckligt vald gräns för att stämpla för detta, har du missat det? Som grund för sk "fortsatt utredning" osv.

Och anledningen till att man kan hamna där är att du sökt för allsköns prylar som tex blodtryck, ev diabetes, kolla för PSA vad gäller prostata hälsokontroll, där läkaren beställt tester som är irrelevanta för vad du behöver få ordning på men som kan ligga dig till last.

Ett bra råd till alla är att uttryckligt vägra tester typ PEth och liknande, om du inte söker för problem som har direkt med detta att göra. Det är den vårdsökandes behov som ska fokuseras i vårt vårdsystem, det är vad vi betalar för via skattsedeln.
___
Att styra mot alkohol & trafik, där finns sedan länge etablerade rutiner och metoder som sagt. Poliser får ut och testa längs med vägarna, finns inga andra effektiva medel. Bara att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Okej nu har ni uttömt ämnet. Vardera sida har framfört sina mer eller mindre dåliga argument.

Argument och argument förresten, det har det varit snålt med. Alla har framförallt försökt skrika högst.

Den här tråden är ett riktigt lågvattenmärke. Skäms.
 
  • Arg
bjalle88
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Okej nu har ni uttömt ämnet. Vardera sida har framfört sina mer eller mindre dåliga argument.

Argument och argument förresten, det har det varit snålt med. Alla har framförallt försökt skrika högst.

Den här tråden är ett riktigt lågvattenmärke. Skäms.
Mår du bättre nu?😁
 
Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Mår du bättre nu?😁
Ursäkta?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Okej nu har ni uttömt ämnet. Vardera sida har framfört sina mer eller mindre dåliga argument.

Argument och argument förresten, det har det varit snålt med. Alla har framförallt försökt skrika högst.

Den här tråden är ett riktigt lågvattenmärke. Skäms.
Håller inte med dig alls. Det handlar om viktiga grundprinciper vad gäller hur man uppnår samhällsviktiga mål, och att det tydligen finns olika uppfattningar hur pass viktiga olika värden är gentemot andra samt metoderna för att uppnå målen.

Att folk kan hamna i en omöjlig och drastiskt livskvalitetssänkande situation pga orättfärdig och inkompetent tolkning av oprecisa mätvärden förtjänar att uppmärksammas, vilket gjorts i denna tråd.

Alternativa sätt att hantera grundproblemet har framkommit, vad mer begär du.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
H Harald Blåtumme skrev:
Håller inte med dig alls. Det handlar om viktiga grundprinciper vad gäller hur man uppnår samhällsviktiga mål, och att det tydligen finns olika uppfattningar hur pass viktiga olika värden är gentemot andra samt metoderna för att uppnå målen.

Att folk kan hamna i en omöjlig och drastiskt livskvalitetssänkande situation pga orättfärdig och inkompetent tolkning av oprecisa mätvärden förtjänar att uppmärksammas, vilket gjorts i denna tråd.

Alternativa sätt att hantera grundproblemet har framkommit, vad mer begär du.
Jag respekterar ändamålet men herregud, det kan ändå krävas lite mer vad gäller förmåga. Då åsyftar jag framförallt förmågan att uttrycka sin (dessvärre ofta skrämmande illa underbyggda) åsikt på ett korrekt sätt, där fokus ligger på argumentation för en uppfattning snarare än ett uppstaplande av anledningar för varför man anser att alla andra är dumma i huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.