Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag respekterar ändamålet men herregud, det kan ändå krävas lite mer vad gäller förmåga. Då åsyftar jag framförallt förmågan att uttrycka sin (dessvärre ofta skrämmande illa underbyggda) åsikt på ett korrekt sätt, där fokus ligger på argumentation för en uppfattning snarare än ett uppstaplande av anledningar för varför man anser att alla andra är dumma i huvudet.
Detta inlägg får du utveckla, jag förstår inte vad du menar alls. Du är alldeles för generaliserande för att det ska vara möjligt att besvara på vettigt sätt. Du kan tex utveckla genom att ge tydliga exempel på vad du åsyftar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag respekterar ändamålet men herregud, det kan ändå krävas lite mer vad gäller förmåga
Hälften av alla besitter under medel kommunikationsförmåga...du menar att vi inte ska få komma med åsikter eftersom vi är dåliga på att formulera oss?
 
Düsseldorff
H Harald Blåtumme skrev:
Detta inlägg får du utveckla, jag förstår inte vad du menar alls. Du är alldeles för generaliserande för att det ska vara möjligt att besvara på vettigt sätt. Du kan tex utveckla genom att ge tydliga exempel på vad du åsyftar.
Nej, det behöver inte utvecklas.

Det behöver inte heller besvaras av just dig. Det återspeglar min uppfattning av en nästan 900 inlägg lång tråd. Det betyder inte att det gäller specifikt dig Harald, även om din uppfattning om motsatsen på något ironiskt plan förklarar varför trådar ballar ur som denna.
 
Düsseldorff
D Dilato skrev:
Hälften av alla besitter under medel kommunikationsförmåga...du menar att vi inte ska få komma med åsikter eftersom vi är dåliga på att formulera oss?
Nej, det var överhuvudtaget inte det jag skrev.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, det var överhuvudtaget inte det jag skrev.
Jag påstår att det var precis det du skrev (men min läsförståelse kan vara lika dålig som min)
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
förmågan att uttrycka sin (dessvärre ofta skrämmande illa underbyggda) åsikt på ett korrekt sätt,
 
Düsseldorff
D Dilato skrev:
Jag påstår att det var precis det du skrev (men min läsförståelse kan vara lika dålig som min)
Läs gärna resten av det jag skrev också. Det blir ofta lite märkligt när man klipper ut vissa ord.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Läs gärna resten av det jag skrev också. Det blir ofta lite märkligt när man klipper ut vissa ord.
Ord har mening...

Så vad menar du med
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
där fokus ligger på argumentation för en uppfattning snarare än ett uppstaplande av anledningar för varför man anser att alla andra är dumma i huvudet
På vilket vis är det ett problem, att försöka visa på att meningsmotståndare har fel och är " dumma i huvet" är väl helt normal debattteknik?
Att du anser dig överlägsen debattör ger dig inte rätt att klanka ner på andras tafatta försök att också delta i debatten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att du anser dig överlägsen debattör ger dig inte rätt att klanka ner på andras tafatta försök att också delta i debatten.
Fast det är väl också "helt normal debattteknik"? 😂🙃🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Dilato skrev:
Ord har mening...

Så vad menar du med

På vilket vis är det ett problem, att försöka visa på att meningsmotståndare har fel och är " dumma i huvet" är väl helt normal debattteknik?
Att du anser dig överlägsen debattör ger dig inte rätt att klanka ner på andras tafatta försök att också delta i debatten.
Jag anser mig verkligen inte vara en överlägsen debattör. Tvärtom, jag är ganska dålig på att debattera.
 
Tycker inte denna tråd "ballat ur". Det har utkristalliserats olika läger av uppfattningar:
a) vissa tycker att det är helt ok att vårt vårdsystem tar prover med - och i en del fall utan - patienternas vetskap som kan användas mot dem i frågor om körkortsinnehav, trots frånvaro av verkliga evidens för dessa provers validitet i sammanhanget.
b) vissa tycker att patientsekretessen är en helig princip som aldrig får äventyras, pga av de större konsekvenserna av detta (att folk avstår från att söka vård för behandlingsbara potentiellt livshotande eller livskvalitetssänkande sjukdomstillstånd).
c) vissa tycker att vi ska hålla oss till existerande lagstiftning kring alkohol och trafik, att plocka bort förare som kör alkoholpåverkade via reguljära kontroller utmed vägarna i den mån de inte klarar av att själva avhålla sig från att köra.

Kanske finns fler uppfattningar/läger men dessa är rätt uppenbara för mig.

Jag tycker debatten har varit intressant.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker inte denna tråd "ballat ur". Det har utkristalliserats olika läger av uppfattningar:
a) vissa tycker att det är helt ok att vårt vårdsystem tar prover med - och i en del fall utan - patienternas vetskap som kan användas mot dem i frågor om körkortsinnehav, trots frånvaro av verkliga evidens för dessa provers validitet i sammanhanget.
b) vissa tycker att patientsekretessen är en helig princip som aldrig får äventyras, pga av de större konsekvenserna av detta (att folk avstår från att söka vård för behandlingsbara potentiellt livshotande eller livskvalitetssänkande sjukdomstillstånd).
c) vissa tycker att vi ska hålla oss till existerande lagstiftning kring alkohol och trafik, att plocka bort förare som kör alkoholpåverkade via reguljära kontroller utmed vägarna i den mån de inte klarar av att själva avhålla sig från att köra.

Kanske finns fler uppfattningar/läger men dessa är rätt uppenbara för mig.

Jag tycker debatten har varit intressant.
Ok, då har vi olika uppfattningar om det hela. Inga konstigheter.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske finns fler uppfattningar/läger men dessa är rätt uppenbara för mig.
Jag trivs i såväl b-lägret som c-lägret och ser inga konflikter mellan dessa.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
G gaidin skrev:
Mäts det peth i samband med olyckor?
Nej, däremot kan du räkna med att polisen KOMMER att säga till dig att blåsa i deras alkometer (oavsett om du blivit påkörd eller kört på någon) och att om du körs in m ambulans till akuten och där uppträder förvirrat, oklart, luktar alkohol eller att man på annat sätt fattar misstanke om berusning eller drogpåverkan KAN bli provtagen på alkoholhalt i blod och droger i urin. Vi kommer å andra sidan sannolikt röntga dig också, för att vara säker på att du inte har blödningar i huvudet etc.

Och vi kommer sannolikt inte ställa frågan om du vill att vi gör detta, eftersom vi förutsätter att de flesta vill bli omhändertagna när de är skadade. Uttrycker man däremot att man inte vill att vi tar prover eller röntgar kommer vi avstå, men det kommer noteras i journalen och vi kommer förklara att det hindrar oss att göra vårt jobb och vilka risker det medför för dig som patient.

T.ex Inte ovanligt med folk som fallit på fyllan kommer in m ambulans och sedan inte vill bli röntgade eller sydda, då kan vi inte göra mer och då får man ju gå hem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Men uppenbarligen tillämpas en godtyckligt vald gräns för att stämpla för detta, har du missat det? Som grund för sk "fortsatt utredning" osv.

Och anledningen till att man kan hamna där är att du sökt för allsköns prylar som tex blodtryck, ev diabetes, kolla för PSA vad gäller prostata hälsokontroll, där läkaren beställt tester som är irrelevanta för vad du behöver få ordning på men som kan ligga dig till last.

Ett bra råd till alla är att uttryckligt vägra tester typ PEth och liknande, om du inte söker för problem som har direkt med detta att göra. Det är den vårdsökandes behov som ska fokuseras i vårt vårdsystem, det är vad vi betalar för via skattsedeln.
___
Att styra mot alkohol & trafik, där finns sedan länge etablerade rutiner och metoder som sagt. Poliser får ut och testa längs med vägarna, finns inga andra effektiva medel. Bara att göra.
Att man hamnar över en gräns som gör att man behöver utredas vidare är ingen stämpling, oavsett om det är för höga värden gällande kolesterol, blodsocker eller PEth. Anser du att folk med kärlsjukdomar eller diabetes är stämplade?
Eller är det så pinsamt eller hemskt på något annat sätt att någon kan märka att man har festat hårt senaste helgen?
Typ som psykiatriska sjukdomar har betraktas (förhoppningsvis mindre numera)?

Så dags att testa när folk redan är inblandade i olyckor och har ställt till med någon skada. Finns ju ingen möjlighet att polisen ska kunna testa varenda person som ger sig ut från en parkeringsplats.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att man hamnar över en gräns som gör att man behöver utredas vidare är ingen stämpling
Inser du vad en sådan utredning innebär eller under hur lång tid den kan pågå?

BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju ingen möjlighet att polisen ska kunna testa varenda person som ger sig ut från en parkeringsplats.
Med obligatoriska alkolås uppnår man till stor del samma effekt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.