BirgitS
V Ville_Vessla skrev:
Frågan är väl är PEth på en nivå med stora indivduella variationer där man lägger gränsen på en godtycklig nivå som endast indikerar riskbruk för nån form av snitt ens skäl för fortsatt utredning, solklart nej enligt mig. Sätt gränsen påtagligt högre om man vill hålla på med detta.
Det finns ingen absolut PEth-gräns för riskbruk.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Om man vill komma åt problemet med alkoholrelaterade trafikolyckor, varför inte börja i rätt ände: låt folk få blåsa i poliskontroller oftare. Som jag skrev tidigare, det var minst 10 år sedan sist och jag kör mycket ofta. Polisen får helt enkelt orka sig ut på vägarna och kontrollera på fler ställen och betydligt oftare än idag.
Det finns väl mycket annat som man kan tycka är viktigare för poliserna att ta hand, t.ex. skjutningar och explosioner.
H Harald Blåtumme skrev:
Att börja i andra änden, fiska via blodtester med tvivelaktig träffsäkerhet för (ens...) potentiellt riskbruk är en bakvänd ansats för att komma tillrätta med problemet alkohol i trafiken, det blir rättsosäkert och öppet för godtycke med outredd effekt på problemet man vill komma åt.
Men det är ju inte så det går till. Det finns ingen allmän screening med PEth-tester för att hitta folk med möjligt riskbruk.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Ärligt talat, så vet du att det är rent skitsnack.
När Jag kollade på HSANstatestiken, så avskrivs sjuttiofem procent av anmälningarna direkt. Av de kvarvarande tjugofem procenten avskrevs sjuttiofem procent. Så totalt lämnades nittiofyra procent utan åtgärd. De kvarvarande fick vanligtvis en erinran, vilket i praktiken betydde ingenting. För att legitimationen skall dras in krävs upprepade grova överträdelser över lång tid.
Du lyckades inte komma på att avskrivningarna kan ha att göra med att folk anmäler sånt som inte innebär att vårdpersonal har gjort något fel. Det finns ju de som anmäler att de har fått någon välkänd biverkan av en medicin som fel av vårdpersonalen, men det är det förstås inte. Helt annan sak om en läkare har brutit mot någon lag eller föreskrift etc.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har haft körkort i många decennier och mitt PEth-värde har aldrig mätts.
Har du koll på det? Eller hur vet du det? Jag har personligen inte en susning om det mätts eller inte. Har ärligt talat i princip ingen susning alls på vad diverse blodprov genom åren haft för syfte. Ganska säker på att HIV/AIDS, eller vad nu rätt terminologi är, och blodvärde kollas regelbundet men där stannar mina kunskaper om provtagning.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl mycket annat som man kan tycka är viktigare för poliserna att ta hand, t.ex. skjutningar och explosioner.
Så läkare ska agera angivare för att möjligen minska risken för att någon olämplig har körkort, men polisen bör prioritera annat än att få bort fyllon från vägarna.

Jag börjar förstå hur långt ifrån varandra vi står i denna fråga.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Har du koll på det? Eller hur vet du det? Jag har personligen inte en susning om det mätts eller inte. Har ärligt talat i princip ingen susning alls på vad diverse blodprov genom åren haft för syfte. Ganska säker på att HIV/AIDS, eller vad nu rätt terminologi är, och blodvärde kollas regelbundet men där stannar mina kunskaper om provtagning.
Ja, det har ju varit för väldigt specifika saker som sänkan för att undersöka om det är en bakterieinfektion som ska antibiotika-behandlas eller om det är ett virus som är i farten. Senaste blodproverna togs för snart 5 år sen för en hälsokontroll och det står ju exakt vad som mättes och vad värdena var i Min journal på 1177, samma info som läkaren fick.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man mäter väl inte PEth i samband med olyckor och för övrigt så är det ju väldigt ovanligt att det mäts över huvud taget. Jag har haft körkort i många decennier och mitt PEth-värde har aldrig mätts.

Det är väl något som har blivit uppblåst på nätet och i höst är det något annat man kommer att gnälla på i stället.

Inget att vara rädd för, PEth mäts väldigt sällan. Vården har ju knappt pengar till nödvändig vård så det är inte normalt att utföra blodtester som inte är viktiga av en särskild anledning.

Nej
Slutsatsen är då att man helt enkelt inte vet om indragna körkort p g a höga peth-värden gör nytta över huvud taget
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Senaste blodproverna togs för snart 5 år sen för en hälsokontroll och det står ju exakt vad som mättes och vad värdena var i Min journal på 1177
Men hur vet du vad som togs för 10, 20, 30, 40, 50, 60... (stryk det som ej är tillämpligt) år sedan? Förstår inte hur du tvärsäkert kan säga att ditt "PEth-värde har aldrig mätts". Men det är i och för sig ett rätt irrelevant sidospår.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Slutsatsen är då att man helt enkelt inte vet om indragna körkort p g a höga peth-värden gör nytta över huvud taget
Det är ju möjligt att Transportstyrelsen har mer information än vad jag kunde hitta vid en googling.
Det är rimligt att om man får bort en del människor som är drickande alkoholister från vägarna så minskar olyckorna eftersom man vet att alkoholintag och olyckor har ett starkt samband.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Man mäter väl inte PEth i samband med olyckor och för övrigt så är det ju väldigt ovanligt att det mäts över huvud taget. Jag har haft körkort i många decennier och mitt PEth-värde har aldrig mätts.

Det är väl något som har blivit uppblåst på nätet och i höst är det något annat man kommer att gnälla på i stället.

Inget att vara rädd för, PEth mäts väldigt sällan. Vården har ju knappt pengar till nödvändig vård så det är inte normalt att utföra blodtester som inte är viktiga av en särskild anledning.

Nej
Hur vet Birgit att inte peth är kollat🙃 Har inte haft mycket kontakt med vården men tog kontakt eftersom jag testat mitt blodtryck o tyckte att det låg högt. Skulle även kolla kolesterolet samtidigt. Önskemål från mig. Efter att ha ramlat in på denna tråd så gick jag in på mina sidor för att se vilka tester som tagits och jag ser att även ett peth test tagits. Eftersom jag inte är speciellt intresserad av alkoholhaltiga drycker så gav det inget utslag men provet togs utan min vetskap eller mitt godkännande. Så det är vanligare än vad man tror😉 Mitt råd till dig Birgit är: Var inte så tvärsäker.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Eftersom jag inte är speciellt intresserad av alkoholhaltiga drycker så gav det inget utslag men provet togs utan min vetskap eller mitt godkännande.
Vården agerar tydligen (i bästa fall) enligt principen att det du inte uttryckligen förbjuder anses du godkänna. Någon anledning att informera patienten om vad som görs verkar ofta heller inte finnas...

Och @Troberg, vi förstår alla att det finns akuta situationer där det inte är möjligt att inhämta medgivande så det behöver du inte förklara ytterligare gånger. 😉
 
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur vet du vad som togs för 10, 20, 30, 40, 50, 60... (stryk det som ej är tillämpligt) år sedan? Förstår inte hur du tvärsäkert kan säga att ditt "PEth-värde har aldrig mätts". Men det är i och för sig ett rätt irrelevant sidospår.
Hur länge har man ens vetat hur PEth-värde hänger ihop med alkoholintag och kunnat mäta det till ett rimligt pris och inom rimlig tid (det tar fortfarande 3 dygn)?

När jag på 90-talet och början av 00-talet kom till en jourmottagning på någon vårdcentralen för att t.ex. veta om jag kunde få antibiotika för min bihåleinflammation eller om det bara var virus som skulle gå över av sig själv så ville läkaren ha svar genast eller senast dagen efter så att vänta in något helt irrelevant resultat som skulle komma efter minst 3 dygn var liksom inte aktuellt. På den tiden var ju dessutom inte journalsystem sammankopplade (var de ens digitala?) och jourmottagningen (kvällar/helger) var ju inte på den vårdcentral jag var listad på.

Det togs väl blodprov någon gång när jag var gravid på 90-talet, men samma sak där, för barnmorskan var det viktigare att känna av mig som person och se att jag kunde svara på frågor om rökning och alkohol på ett trovärdigt sätt än att få PEth mätt (om det ens gick då).

Efter åren med ständiga infektioner från barn togs det nog aldrig några blodprov innan då för 5 år sen.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Hur vet Birgit att inte peth är kollat🙃 Har inte haft mycket kontakt med vården men tog kontakt eftersom jag testat mitt blodtryck o tyckte att det låg högt. Skulle även kolla kolesterolet samtidigt. Önskemål från mig. Efter att ha ramlat in på denna tråd så gick jag in på mina sidor för att se vilka tester som tagits och jag ser att även ett peth test tagits. Eftersom jag inte är speciellt intresserad av alkoholhaltiga drycker så gav det inget utslag men provet togs utan min vetskap eller mitt godkännande. Så det är vanligare än vad man tror😉 Mitt råd till dig Birgit är: Var inte så tvärsäker.
Som jag redan har skrivit så har jag kollat exakt vad som mättes för 5 år sen. PEth mättes inte.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge har man ens vetat hur PEth-värde hänger ihop med alkoholintag och kunnat mäta det till ett rimligt pris och inom rimlig tid (det tar fortfarande 3 dygn)?
Ingen aning. Jag förstår inte bara hur du kan vara tvärsäker på att ditt värde aldrig mätts. Men vi kan släppa det. Inte speciellt relevant för tråden.
 
Düsseldorff
Den här tråden är otrolig! 854 inlägg om ingenting. Jag tar en långburk så länge.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.