Alfredo Alfredo skrev:
En präst som får veta att en psykiskt skadad person planerar massmord med bil får inte föra detta vidare. Varför ska en läkare göra det?
Inte riktigt sant, men nästan.

Om en präst under enskild själavård eller bikt får veta att konfidenten planerar ett allvarligt brott som mord eller terrordåd, då har prästen tillåtelse att varna den som hotas eller kontakta polisen, för att förhindra brottet. Men varningen måste framföras på ett sådant sätt att det inte går att identifiera vem som planerar att begå brottet, dvs konfidentens identitet får inte avslöjas.

(Källa: Utredningen Ett skyddat rum från 2010, sid 100)

Diakonen har tystnadsplikt vid enskild själavård. Till skillnad från en präst kan en diakon frångå tystnadsplikten om den som har begärt själavård själv går med på att uppgiften lämnas ut. Diakoner har också skyldighet att anmäla misstankar om att ett barn far illa till socialnämnden och kan i sådana fall bryta tystnadsplikten. Diakoner har även plikt att vittna inför domstol vid misstanke om allvarliga brott, och kan då bryta tystnadsplikten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Allt man kan, är i så fall att aldrig sätta sig bakom ratten.

Eller göra en enkel beräkning av risken utifrån den kunskap man anser sig ha om anfallens frekvens och längd. Den typen av beräkningar gör alla hela tiden, medvetet eller omedvetet.

Nu är du bara tramsig. Envars rätt, och i vissa fall skyldighet, att anmäla ett pågående brott har inte det minsta med vårdens sekretess att göra. Du hittar bara på märkliga exempel för att försöka stödja din tes, eller varför du nu gör det.

Det där förstår jag inte och jag tror ingen har någon tanke på att du ska byta åsikt. Jag har det inte i alla fall.

Och i ett samhälle där man inte vågar söka vård kan det också leda till skador. Känns som vi börjar gå runt i cirklar nu. Jag har nog inget mer att säga än vad jag redan sagt.

En fråga dock. En präst har en absolut tystnadsplikt och får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård. Varför ska inte samma regler gälla för en läkare?

En präst som får veta att en psykiskt skadad person planerar massmord med bil får inte föra detta vidare. Varför ska en läkare göra det?
Det finns redan reglerat att all legitimerad personal har en skyldighet att anmäla om man uppfattar att någon inte har det bra i sin omgivning. Det kan gälla äldre, barn eller personer med funktionsnedsättning. Tystnadsplikt hävs också ofta om en person uttrycker att de planerar att suicidera. Min uppfattning att det faktiskt kan behövas i vissa situationer.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Eller göra en enkel beräkning av risken utifrån den kunskap man anser sig ha om anfallens frekvens och längd.
Det där blir ju helt meningslöst, folk kommer aldrig tycka att de kommer att få t.ex. ett epileptiskt anfall under just denna körning, det är ju bara t.ex. 1 % risk. Precis som berusade som tycker att de är utmärkta bilförare. Det är som att överlåta åt folk att bestämma om de ska ha bilbälte eller inte beroende på deras beräkning av risken av att behöva det.
Alfredo Alfredo skrev:
Det där förstår jag inte och jag tror ingen har någon tanke på att du ska byta åsikt. Jag har det inte i alla fall.
Jag är alltid öppen för att byta åsikt om jag får tillräckligt bra argument för det. Men det gäller ju att jag upplever det som bäst i en massa olika situationer. Men hittills så har jag inte kunnat förstå hur ditt system ska fungera och leda till något bättre än vad som gäller nu.
Alfredo Alfredo skrev:
Och i ett samhälle där man inte vågar söka vård kan det också leda till skador. Känns som vi börjar gå runt i cirklar nu. Jag har nog inget mer att säga än vad jag redan sagt.

En fråga dock. En präst har en absolut tystnadsplikt och får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård. Varför ska inte samma regler gälla för en läkare?
Men du tycker ju inte att läkare som utreder en förlängning av körkort ska ha tystnadsplikt, vilket ju skulle ske regelbundet om jag förstod det rätt. Alltså skulle olika sekretess gälla beroende på vad läkaren gör. Hur ska man kunna lita på att läkarna inte läcker information till varandra?
Om vi nu ska tala om att vara misstänksam mot alla läkare och myndigheter hela tiden.
Alfredo Alfredo skrev:
En präst som får veta att en psykiskt skadad person planerar massmord med bil får inte föra detta vidare. Varför ska en läkare göra det?
Läkarnas etik går ut på att rädda liv och minimera skador.
"Läkaren ska i sin gärning alltid ha patientens hälsa som det främsta målet och om möjligt bota, ofta lindra och alltid trösta."
"Läkaren ska iakttaga tystlåtenhet om all information rörande enskild patient, såvida det inte äventyrar patientens väl."
https://slf.se/rad-och-stod/etik/lakarforbundets-etiska-regler/

Att ha en patient med ett alkoholmissbruk, demens, epilepsi etc. äventyrar patientens väl och hälsa om hen tillåts att köra bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen vore det intressant att vet hur många av dagens alkohololyckor som sker med körkortsinnehavare respektive med de som saknar körkort. Ett indraget körkort förhindrar inga olyckor för de som struntar i om de har körkort utan kör ändå.
Iofs, men det är ändå en markering från samhället att "du bör inte köra", som kanske hjälper till att personer i närheten ska ingripa.

Men, det blir en konstig diskussion. Det blir som att "Vi behöver inte göra det olagligt att mörda, för mördarna mördar ändå ibland". Inget är svart eller vitt, inget löser alla problem. Det handlar om att göra det bättre eller sämre.
D Dilato skrev:
Inte riktigt sant, men nästan.

Om en präst under enskild själavård eller bikt får veta att konfidenten planerar ett allvarligt brott som mord eller terrordåd, då har prästen tillåtelse att varna den som hotas eller kontakta polisen, för att förhindra brottet. Men varningen måste framföras på ett sådant sätt att det inte går att identifiera vem som planerar att begå brottet, dvs konfidentens identitet får inte avslöjas.
Om jag minns rätt så är det annorlunda för vården, där brott med två års fängelse ger möjlighet att anmäla (men citera mig inte på den siffran, frun är inte hemma, så jag kan inte fråga henne). Vissa brott har de dessutom skyldighet att anmäla, tex våld i nära relation eller barn som utsätts för övergrepp.

BirgitS BirgitS skrev:
Det där blir ju helt meningslöst, folk kommer aldrig tycka att de kommer att få t.ex. ett epileptiskt anfall under just denna körning, det är ju bara t.ex. 1 % risk. Precis som berusade som tycker att de är utmärkta bilförare. Det är som att överlåta åt folk att bestämma om de ska ha bilbälte eller inte beroende på deras beräkning av risken av att behöva det.
Exakt. Folk kan inte bedöma sannolikheter, speciellt inte om "måste hinna med flyget", "måste till jobbet", "måste hämta barnen på dagis", "måste till bolaget innan de stänger", "måste...".

De tänker att låga sannolikheter inte inträffar. Och det är rätt, det gör de inte. Tills de inträffar...

Någon mer som kommer ihåg vilket gnäll det var när man införde bältestvång?

Och för de som tror att de kör lika bra efter ett par öl, prova att spela Grand Theft Auto på datorn efter några öl. Det går betydligt sämre.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Och för de som tror att de kör lika bra efter ett par öl, prova att spela Grand Theft Auto på datorn efter några öl. Det går betydligt sämre.
Ingen har väl ens påstått det?

En kul grej är att man kan legitimera sig med körkort på systemet 😮

I konsekvensens namn borde dom beslagta det omedelbart eftersom risken att man kör berusad ökar dramatiskt när man har tillgång till alkohol. 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Finns det några siffror på att de med högt peth är överrepresenterade i trafikolyckor?
Något annat som pekar på att hanteringen av peth har hindrat trafikolyckor på något sätt?

I jämförelse med att nu en del undviker att söka värd, är det verkligen en vinst för samhället?

Jag tror de flesta som har en av samhället bestämd riskkonsumtion inte alls kör rattfulla, jag själv skulle nog hamna på ett högt peth men är väldigt noga med att inte köra berusad, jag har eget instrument för att mäta och använder det kvällen innan om jag skall köra bil dagen efter och vill dricka alkohol för att se så jag inte dricker för mycket.

Nu har jag varit på "semester" i fyra år och har haft ett ganska stort intag under längre tid. Snart skall jag återgå till mitt normala liv och känner mig tveksam att söka vård när jag kommer tillbaka till Sverige om det inte gått några veckor från att jag slutat med dagliga öl, även om jag varit nykter ett par veckor då halveringstiden tydligen är lång om man druckit länge.
Man blir inte sämre förare med ett högt peth, det är andelen alkohol i blodet som är avgörande.
Mäts det peth i samband med olyckor?

Finns det egentligen något stöd för att hanteringen av riskbrukare har minskad skador i trafiken?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Någon mer som kommer ihåg vilket gnäll det var när man införde bältestvång?

Och för de som tror att de kör lika bra efter ett par öl, prova att spela Grand Theft Auto på datorn efter några öl. Det går betydligt sämre.
Dessa är väl ändå ickeargument. Ska du jämföra med bältestvånget är det ju mer som att snoka på sociala medier och dra in körkortet för de som råkar nämna att dom inte gillar bälten fast dom aldrig kört obältade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du tycker ju inte att läkare som utreder en förlängning av körkort ska ha tystnadsplikt, vilket ju skulle ske regelbundet om jag förstod det rätt.
Läkarens tystnadsplikt hindrar naturligtvis inte denne från att utifrån patientens vilja utfärda ett intyg som säger att läkaren bedömer att patienten är lämplig att inneha körkort. Jag tycker du argumenterar väldigt märkligt just nu!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Och för de som tror att de kör lika bra efter ett par öl
Märkligt att du hela tiden återkommer till att framföra bilar/båtar/TV-spel berusad. Diskussionen här har ingenting med det att göra.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Frågan är väl är PEth på en nivå med stora indivduella variationer där man lägger gränsen på en godtycklig nivå som endast indikerar riskbruk för nån form av snitt ens skäl för fortsatt utredning, solklart nej enligt mig. Sätt gränsen påtagligt högre om man vill hålla på med detta.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om man vill komma åt problemet med alkoholrelaterade trafikolyckor, varför inte börja i rätt ände: låt folk få blåsa i poliskontroller oftare. Som jag skrev tidigare, det var minst 10 år sedan sist och jag kör mycket ofta. Polisen får helt enkelt orka sig ut på vägarna och kontrollera på fler ställen och betydligt oftare än idag.

De som åker dit vid dessa tester vid vägkanten har bevisligen bristande kontroll över sin alkoholkonsumtion, och per implikation av kända och väl undersökta samband, även en nedsatt kognitiv förmåga att framföra fordon på trafiksäkert sätt. Här finns det väletablerade och av allmänheten välförstådda kriterier för återkallande av körkort, och inte svårt att förstå behov av vidare utredning.

Att börja i andra änden, fiska via blodtester med tvivelaktig träffsäkerhet för (ens...) potentiellt riskbruk är en bakvänd ansats för att komma tillrätta med problemet alkohol i trafiken, det blir rättsosäkert och öppet för godtycke med outredd effekt på problemet man vill komma åt.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 9 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ärligt talat, skulle de ta ett prov du uttryckligen sagt nej till, så är det de som sitter med röven i hackelådan. Det kan kosta någon jobbet och legitimationen.
Ärligt talat, så vet du att det är rent skitsnack.
När Jag kollade på HSANstatestiken, så avskrivs sjuttiofem procent av anmälningarna direkt. Av de kvarvarande tjugofem procenten avskrevs sjuttiofem procent. Så totalt lämnades nittiofyra procent utan åtgärd. De kvarvarande fick vanligtvis en erinran, vilket i praktiken betydde ingenting. För att legitimationen skall dras in krävs upprepade grova överträdelser över lång tid.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om man vill komma åt problemet med alkoholrelaterade trafikolyckor, varför inte börja i rätt ände: låt folk få blåsa i poliskontroller oftare.
Eller inför krav på alkolås i nya bilar. Borde maximalt öka nybilspriset med kanske 1-2 procent och skulle antagligen göra betydligt större nytta för trafiksäkerheten än de trakasserier som tråden handlar om.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ju mer man tungkysser bilen destå säkrare förare.
Gammalt djungelordspråk.
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Finns det några siffror på att de med högt peth är överrepresenterade i trafikolyckor?
Något annat som pekar på att hanteringen av peth har hindrat trafikolyckor på något sätt?
Man mäter väl inte PEth i samband med olyckor och för övrigt så är det ju väldigt ovanligt att det mäts över huvud taget. Jag har haft körkort i många decennier och mitt PEth-värde har aldrig mätts.
G gaidin skrev:
I jämförelse med att nu en del undviker att söka värd, är det verkligen en vinst för samhället?
Det är väl något som har blivit uppblåst på nätet och i höst är det något annat man kommer att gnälla på i stället.
G gaidin skrev:
Snart skall jag återgå till mitt normala liv och känner mig tveksam att söka vård när jag kommer tillbaka till Sverige om det inte gått några veckor från att jag slutat med dagliga öl, även om jag varit nykter ett par veckor då halveringstiden tydligen är lång om man druckit länge.
Inget att vara rädd för, PEth mäts väldigt sällan. Vården har ju knappt pengar till nödvändig vård så det är inte normalt att utföra blodtester som inte är viktiga av en särskild anledning.
G gaidin skrev:
Mäts det peth i samband med olyckor?
Nej
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.