BirgitS BirgitS skrev:
dementa, har epilepsi och andra sjukdomar
Jarlingar Jarlingar skrev:
ersÀtter verkligheten med era egna alternativ
😆😆😆😆😆
 
BirgitS BirgitS skrev:
För femtielfte gĂ„ngen: MAN BLIR INTE AV MED KÖRKORTET DÄRFÖR ATT PEth-TESTET VISAR FÖR HÖGT EN GÅNG.
Sluta vara sÄn besserwisser..lÀs allting nÀsta gÄng du vill pÄpeka nÄgot!
Inte konstigt du blir bemött som du blir .
Du vÀljer ju ut vissa delar ur texten och leker duktig...usch.
Är nog slutdebaterat med dig överhuvudtaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du detsamma om det Àr en nÀrstÄende till dig som dör pga. en bilförare med alkoholproblem eller kommer det dÄ klagomÄl pÄ att lÀkare, polis och Transportstyrelsen inte gör tillrÀckligt mycket för att förhindra att folk med alkoholproblem kör bil?
Som jag har skrivit flera gÄnger anser jag att vÄrdens tystnadsplikt ska var i det nÀrmaste absolut. En lÀkare (vÄrden) ska enligt min uppfattning vara nÄgon man kan lita pÄ fullkomligt och inte Transportstyrelsens förlÀngda arm i körkortsfrÄgor. Jag tycker nuvarande ordning ger obehagliga associationer till 1984.

BirgitS BirgitS skrev:
Har vi inte konstaterat att antalet felaktigt indragna körkort pga. ett för högt PEth-test Àr helt försumbart med de uppdaterade riktlinjerna frÄn Transportstyrelsen?
Vet inte det. I bÀsta fall har vi kanske en gemensam förhoppning om att sÄ kommer att bli fallet. Kan nÄgon redan nu verkligen veta sÀkert hur utfallet kommer att bli?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vidhÄller i alla fall att dödsfall Àr vÀrre Àn indraget körkort.
Ja det var du som drog in den rÀtt egendomliga jÀmförelsen och naturligtvis tror jag ingen tycker annorlunda. Jag förstÄr dock inte varför du jÀmför pÄ detta sÀtt.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det Àr bra nÀr lÀkare berÀttar för Transportstyrelsen vilka som Àr dementa, har epilepsi och andra sjukdomar som gör dem farliga i trafiken.
"Det Ă€r bra" Är det nĂ„got slags axiom eller din personliga Ă„sikt? Personligen tycker jag dagens system Ă€r högst tveksamt och att det vore smakligare med krav pĂ„ regelbundna lĂ€karintyg Ă€ven pĂ„ A-/B-behörighet Ă€n dagens angiverisystem med de skadliga konsekvenser det medför.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag har skrivit flera gÄnger anser jag att vÄrdens tystnadsplikt ska var i det nÀrmaste absolut. En lÀkare (vÄrden) ska enligt min uppfattning vara nÄgon man kan lita pÄ fullkomligt och inte Transportstyrelsens förlÀngda arm i körkortsfrÄgor. Jag tycker nuvarande ordning ger obehagliga associationer till 1984.
Men jag antar att du inte tycker att folk som har epilepsi, Àr dementa eller pÄ annat sÀtt farliga i trafiken ska köra pÄ vÄra vÀgar, sÄ hur har du tÀnkt att det ska fungera?
Eller menar du att du accepterar ett ökat antal döda och skadade i trafikolyckor dÀrför att det Àr sÄ viktigt att det rÄder fullstÀndig sekretess mellan vÄrden och Transportstyrelsen?
Det i ett lÀge dÀr regering med stödparti lÀgger förslag om att minska sekretessen mellan olika myndigheter. Visserligen gÀller det inte vÄrden men det gÀller socialtjÀnsten, som ofta blir inblandad nÀr folk har (misstÀnks ha) alkoholproblem, demens etc. Eller Àr det helt okej att socialtjÀnsten meddelar Transportstyrelsen?
Jag förstÄr inte hur du resonerar.
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var du som drog in den rÀtt egendomliga jÀmförelsen och naturligtvis tror jag ingen tycker annorlunda. Jag förstÄr dock inte varför du jÀmför pÄ detta sÀtt.
För att inte dra in körkortet för de som Àr farliga pÄ vÀgarna leder till ökat antal dödsfall och skadade.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har vi inte konstaterat att antalet felaktigt indragna körkort pga. ett för högt PEth-test Àr helt försumbart med de uppdaterade riktlinjerna frÄn Transportstyrelsen?
"Vi" har inte konstaterat nÄgonting.
Att du killgissar lite siffror godtyckligt för att frÀmja din aktivistiska agenda tillför inte diskussionen nÄgonting.

Ditt illa dolda hat mot alkohol skadeskjuter ditt redan svaga föroendeingivande du har i frÄgan.
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
"Det Ă€r bra" Är det nĂ„got slags axiom eller din personliga Ă„sikt? Personligen tycker jag dagens system Ă€r högst tveksamt och att det vore smakligare med krav pĂ„ regelbundna lĂ€karintyg Ă€ven pĂ„ A-/B-behörighet Ă€n dagens angiverisystem med de skadliga konsekvenser det medför.
Det Àr förstÄs vad jag tycker, precis som jag antar att det du skriver om angiveri Àr vad du tycker.

LÀkarintyg dÀr lÀkaren t.ex. krÀver PEth-vÀrden som underlag?
Är inte det lika mycket angiverisystem i sĂ„ fall?
PÄ vilket sÀtt vore det bÀttre att krÀva PEth-tester t.ex. vart 10:e Är Àn att det görs mycket mer sÀllan som idag?
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att inte dra in körkortet för de som Àr farliga pÄ vÀgarna leder till ökat antal dödsfall och skadade.
Och hÀr föll det sista lilla "förtroende" nÄgon ev kunnat ha för dig i denna frÄga.

PEth, i de former som diskuteras hÀr, har absolut ingenting med huruvida du kan framföra ett fordon sÀkert.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
"Vi" har inte konstaterat nÄgonting.
Att du killgissar lite siffror godtyckligt för att frÀmja din aktivistiska agenda tillför inte diskussionen nÄgonting.

Ditt illa dolda hat mot alkohol skadeskjuter ditt redan svaga föroendeingivande du har i frÄgan.
Jag har lÀnkat till Transportstyrelsens statistik.

Jag hatar inte alkohol, jag Àr inte nykterist.
Jag kan vÀnda det personangreppet mot dig i stÀllet och dÄ blir det t.ex. sÄ hÀr:
Ditt illa dolda hat mot PEth-tester skadeskjuter ditt redan svaga förtroende du har i frÄgan.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Och hÀr föll det sista lilla "förtroende" nÄgon ev kunnat ha för dig i denna frÄga.

PEth, i de former som diskuteras hÀr, har absolut ingenting med huruvida du kan framföra ett fordon sÀkert.
Och hÀr föll det sista lilla "förtroende" nÄgon ev kunnat ha för dig i denna frÄga.
Eftersom meningen du citerade inte handlade om PEth-tester. Du har helt missat sammanhanget och att diskussionsÀmnet har vidgats.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag antar att du inte tycker att folk som har epilepsi, Àr dementa eller pÄ annat sÀtt farliga i trafiken ska köra pÄ vÄra vÀgar, sÄ hur har du tÀnkt att det ska fungera?
Om du lĂ€ser vad jag skriver kanske du fĂ„r lĂ€ttare att förstĂ„ hur jag resonerar. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
och att det vore smakligare med krav pÄ regelbundna lÀkarintyg Àven pÄ A-/B-behörighet Àn dagens angiverisystem med de skadliga konsekvenser det medför.
Men det inlÀgget kom kanske medan du skrev ditt?
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Om du lĂ€ser vad jag skriver kanske du fĂ„r lĂ€ttare att förstĂ„ hur jag resonerar. 😉
Jag har nog lÀst allt vad du har skrivit men jag kan ju inte komma ihÄg sÄnt som du har skrivit för flera dagar sen.
Alfredo Alfredo skrev:
Men det inlÀgget kom kanske medan du skrev ditt?
Ja, det gjorde det.
TillÀgg: sÄ det inlÀgget har fÄtt sitt eget svar :)
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det lika mycket angiverisystem i sĂ„ fall?
Absolut inte. En milsvid skillnad. Med det systemet kunde man vÀnda sig till en lÀkare för att fÄ sitt lÀkarintyg för körkort.

Men, och ett gigantiskt men, man kunde med fullkomlig öppenhet vÀnda sig till andra vÄrdgivande instanser, utan att behöva ha rÀdsla för vilka konsekvenser denna öppenhet skulle kunna fÄ.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ditt illa dolda hat mot PEth-tester skadeskjuter ditt redan svaga förtroende du har i frÄgan.
Illa dolt?!
Jag trodde jag hade varit vÀldigt tydlig med hur extremt vidrigt jag tycker att total frÄnvaro av sunt förnuft och avsaknad av kompetens tillÄts styra över PEth-tester.

BirgitS BirgitS skrev:
Du har helt missat sammanhanget och att diskussionsÀmnet har vidgats.
Ja du mfl gör ju gÀrna det.
Gör antaganden och irrelevanta jÀmförelser som inte rör sakfrÄgan.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte. En milsvid skillnad. Med det systemet kunde man vÀnda sig till en lÀkare för att fÄ sitt lÀkarintyg för körkort.

Men, och ett gigantiskt men, man kunde med fullkomlig öppenhet vÀnda sig till andra vÄrdgivande instanser, utan att behöva ha rÀdsla för vilja konsekvenser denna öppenhet skulle kunna fÄ.
Jag förstÄr nog inte den milsvida skillnaden, det Àr ju samma huslÀkare i vilket fall som helst vÀl. Eller menar du att det skulle finnas sÀrskilda lÀkare som bara utfÀrdar körkortsintyg?
PÄ mÄnga hÄll i landet Àr det vÀl knappt det finns en enda vÄrdcentral.

Menar du att du tycker det Àr lÀmpligt att lÀkare som ser att en person Àr alkohol- eller drogpÄverkad ska lÄta den personen ta bilen frÄn vÄrdcentralen?
Att dementa personer ska fÄ fortsÀtta köra bilen i flera Är till innan det Àr dags för lÀkarintyget för körkortsförlÀngningen?
Jag fÄr fortfarande inte ihop ditt resonemang.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.