181 395 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Fråga Birgit. Hon verkar veta bäst av alla i detta... 🙄D Dilato skrev:
"Utifrån era slutsatser att enbart PEth-värden över 0,30 µmol/l inte är liktydigt med diagnosen alkoholbrukssyndrom, är det för oss anmärkningsvärt att Transportstyrelsens rådgivande läkare ändå använder sig av sådana provsvar för just detta ändamål."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Om du inte har märkt det så är vi flera stycken som skriver samma sak. Troberg är en av dem.Jarlingar skrev:
Fråga Birgit. Hon verkar veta bäst av alla i detta... 🙄
"Utifrån era slutsatser att enbart PEth-värden över 0,30 µmol/l inte är liktydigt med diagnosen alkoholbrukssyndrom, är det för oss anmärkningsvärt att Transportstyrelsens rådgivande läkare ändå använder sig av sådana provsvar för just detta ändamål."
Ditt citat är från 2023 och gäller inte längre.
Ja det är tyvärr flera av er som inte inser konsekvensen av era stolliga tankar kring detta.
Alkohol hör inte hemma i trafiken öht.
Men att upphöja sig själv så högt att man vill ta bort rätten till självbestämmande från andra är rent ut sagt vidrig.
Alkohol hör inte hemma i trafiken öht.
Men att upphöja sig själv så högt att man vill ta bort rätten till självbestämmande från andra är rent ut sagt vidrig.
Min kollega låg på 0.3 fast han inte druckit några öl på nästan 3 veckor och läkaren hota med att anmäla han till transportstyrelsen.K Krille4 skrev:
Han hade sökt vård och det var högt blodtryck han hade.
Stämmer det , så kan ju dom som tycker transportstyrelsen har en bra strategi tänka om tycker jag..😁E Emanuel01 skrev:
Han dricker rätt hårt i vanliga fall fredag och lördag(tror jag). Kommer inte ihåg vad han hade för värde vid först provet. Men han hade 0,3 efter 2 vita helger så över 14 dagar nykter. Detta var ett uppföljande prov kan jag tillägga.N najaden skrev:
E Emanuel01 skrev:
Det är alltså en person som har (eller iaf nära) ett riskbeteende gällande alkohol.E Emanuel01 skrev:
Det har alltså sköts mer eller mindre efter "regelboken" att det ska tas ett andra prov efter en tid.
Blir ju lite annorlunda i det fallet.E Emanuel01 skrev:
Men fortfarande inte gjort nåt brott.
Dricka fredag lördag gör massor av svenska folket.
👏👏👏👏🤢🤮
https://www.sverigesradio.se/artike...wgwad5tyfrljztgymg_aem_atazxs8gj8_rcxqdn5v53g
Vidrigt är vad det är.
Folk lämnar inte blodprov – rädda att förlora körkortet
https://www.sverigesradio.se/artike...wgwad5tyfrljztgymg_aem_atazxs8gj8_rcxqdn5v53g
Vidrigt är vad det är.
Gissa om regelgivningen konsulterat läkare innan regeln kom. Spoiler: Det gjorde de.Jarlingar skrev:
Finns det inte ytterligare skäl så drar man inte körkortet.D Dilato skrev:
Och, innan du kommer med "Men någon påstod att de tagit det fast han inte är alkoholist i Aftonbladet", så kom ihåg att du bara hör ena sidan. Myndigheten kan inte uttala sig i enskilda fall. Fundera på vem som troligen ljuger, en myndighet eller en alkoholist.
Högt blodtryck ger inte högt PEth. Fundera på om kollegan har anledning att ljuga.E Emanuel01 skrev:
Det är inte brott det handlar om, det handlar om risk i trafiken. Att vara dement är inte heller ett brott.N najaden skrev:
Det enda det visar är att de är puckade. Det enda de behöver göra är att ge blodprov och säga "Jag samtycker inte till PEth-prov.".Jarlingar skrev:
Det är ändå ett beteende som visar på bristande kontroll över alkohlen.E Emanuel01 skrev:
Det handlar dessutom, som jag sagt gång på gång, inte om brott. Det handlar om beteenden som gör honom till en risk i trafiken.
Korrekt.Demmpa skrev:
Men anser du att det är korrekt att dra in körkortet för någon som har en riskartad alkoholkonsumtion?
Det är inte en fullblodsalkis på parkbänken vi pratar om här.
Den FAKTA vi fått är att personen i fråga dricker mycket på fredag och lördag men är nykter övriga dagar.
I morgon är det Valborg tusentals ungdomar kommer festa till , mååånga kommer fortsätta över fredag lördag och sen gå till skola/ jobb som vanligt på måndag.
Aldeles säkert har många festat helgen före också..tas ett peth prov på dessa så åker nog dom flesta "dit" ett utmärkt sätt bli av med bilismen.
Nä..kan fortfarande inte se hur detta test kan vara till nytta...och dom som är för vägrar fortfarande ta till sig att det svingar hej vilt i resultat beroende på individ.
Ja ja..jag vet biggan vad du sagt du behöver inte upprepa dig.
Har man kört i fyllan och tappat kortet så funkar kanske testet..går väl efter ett tag se hur enskild person reagerar.
Men att ta personer som KAN vara missbrukare och ta dom ur trafik i förbyggande syfte är bara dumt.
Ja flera saker ska ju till att kollas men infon är att det inte alltid är så..så att folk väljer att vara "puckade" och inte vill ta prov är mänskligt.
Aldeles säkert har många festat helgen före också..tas ett peth prov på dessa så åker nog dom flesta "dit" ett utmärkt sätt bli av med bilismen.
Nä..kan fortfarande inte se hur detta test kan vara till nytta...och dom som är för vägrar fortfarande ta till sig att det svingar hej vilt i resultat beroende på individ.
Ja ja..jag vet biggan vad du sagt du behöver inte upprepa dig.
Har man kört i fyllan och tappat kortet så funkar kanske testet..går väl efter ett tag se hur enskild person reagerar.
Men att ta personer som KAN vara missbrukare och ta dom ur trafik i förbyggande syfte är bara dumt.
Ja flera saker ska ju till att kollas men infon är att det inte alltid är så..så att folk väljer att vara "puckade" och inte vill ta prov är mänskligt.
Redigerat: