D Dilato skrev:
Ska då endast PEth-värdet fortfarande stå till grund för återkallande av körkortet eller tänker man väga in läkarkårens åsikter?
Fråga Birgit. Hon verkar veta bäst av alla i detta... 🙄

"Utifrån era slutsatser att enbart PEth-värden över 0,30 µmol/l inte är liktydigt med diagnosen alkoholbrukssyndrom, är det för oss anmärkningsvärt att Transportstyrelsens rådgivande läkare ändå använder sig av sådana provsvar för just detta ändamål."
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Fråga Birgit. Hon verkar veta bäst av alla i detta... 🙄

"Utifrån era slutsatser att enbart PEth-värden över 0,30 µmol/l inte är liktydigt med diagnosen alkoholbrukssyndrom, är det för oss anmärkningsvärt att Transportstyrelsens rådgivande läkare ändå använder sig av sådana provsvar för just detta ändamål."
Om du inte har märkt det så är vi flera stycken som skriver samma sak. Troberg är en av dem.

Ditt citat är från 2023 och gäller inte längre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 2 till
  • Laddar…
Ja det är tyvärr flera av er som inte inser konsekvensen av era stolliga tankar kring detta.

Alkohol hör inte hemma i trafiken öht.
Men att upphöja sig själv så högt att man vill ta bort rätten till självbestämmande från andra är rent ut sagt vidrig.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du kan absolut dricka två drinkar dagen innan eller en folköl samma dag. Läs på lite om PEth istället för att sprida otrevligheter och felaktigheter.

/Krille
Min kollega låg på 0.3 fast han inte druckit några öl på nästan 3 veckor och läkaren hota med att anmäla han till transportstyrelsen.
Han hade sökt vård och det var högt blodtryck han hade.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Min kollega låg på 0.3 fast han inte druckit några öl på nästan 3 veckor och läkaren hota med att anmäla han till transportstyrelsen.
Han hade sökt vård och det var högt blodtryck han hade.
Stämmer det , så kan ju dom som tycker transportstyrelsen har en bra strategi tänka om tycker jag..😁
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Stämmer det , så kan ju dom som tycker transportstyrelsen har en bra strategi tänka om tycker jag..😁
Han dricker rätt hårt i vanliga fall fredag och lördag(tror jag). Kommer inte ihåg vad han hade för värde vid först provet. Men han hade 0,3 efter 2 vita helger så över 14 dagar nykter. Detta var ett uppföljande prov kan jag tillägga.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Min kollega låg på 0.3 fast han inte druckit några öl på nästan 3 veckor och läkaren hota med att anmäla han till transportstyrelsen.
Han hade sökt vård och det var högt blodtryck han hade.
E Emanuel01 skrev:
Han dricker rätt hårt i vanliga fall fredag och lördag(tror jag). Kommer inte ihåg vad han hade för värde vid först provet. Men han hade 0,3 efter 2 vita helger så över 14 dagar nykter. Detta var ett uppföljande prov kan jag tillägga.
Det är alltså en person som har (eller iaf nära) ett riskbeteende gällande alkohol.

Det har alltså sköts mer eller mindre efter "regelboken" att det ska tas ett andra prov efter en tid.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Han dricker rätt hårt i vanliga fall fredag och lördag(tror jag). Kommer inte ihåg vad han hade för värde vid först provet. Men han hade 0,3 efter 2 vita helger så över 14 dagar nykter. Detta var ett uppföljande prov kan jag tillägga.
Blir ju lite annorlunda i det fallet.
Men fortfarande inte gjort nåt brott.
Dricka fredag lördag gör massor av svenska folket.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså en person som har (eller iaf nära) ett riskbeteende gällande alkohol.

Det har alltså sköts mer eller mindre efter "regelboken" att det ska tas ett andra prov efter en tid.
Han har druckit så i över 40år. Finns ingen lag om att man inte får dricka fredag-lördag.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså en person som har (eller iaf nära) ett riskbeteende gällande alkohol.

Det har alltså sköts mer eller mindre efter "regelboken" att det ska tas ett andra prov efter en tid.
Ja och regelboken visar sig vara käpprätt åt helvete fel.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Han har druckit så i över 40år. Finns ingen lag om att man inte får dricka fredag-lördag.
Å det finns ingen rättighet/självklarhet att få ha ett körkort.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Så vilken expert tycker du är bäst lämpad för att bedöma PEth vara eller icke vara?
En Ekonom eller en läkare?
Gissa om regelgivningen konsulterat läkare innan regeln kom. Spoiler: Det gjorde de.
D Dilato skrev:
Men om utredningen bara visar förhöjt PEth men inga rattfyllor, våldsamt beteende m.m.?

Ska då endast PEth-värdet fortfarande stå till grund för återkallande av körkortet eller tänker man väga in läkarkårens åsikter?
Finns det inte ytterligare skäl så drar man inte körkortet.

Och, innan du kommer med "Men någon påstod att de tagit det fast han inte är alkoholist i Aftonbladet", så kom ihåg att du bara hör ena sidan. Myndigheten kan inte uttala sig i enskilda fall. Fundera på vem som troligen ljuger, en myndighet eller en alkoholist.

E Emanuel01 skrev:
Min kollega låg på 0.3 fast han inte druckit några öl på nästan 3 veckor och läkaren hota med att anmäla han till transportstyrelsen.
Han hade sökt vård och det var högt blodtryck han hade.
Högt blodtryck ger inte högt PEth. Fundera på om kollegan har anledning att ljuga.

N najaden skrev:
Blir ju lite annorlunda i det fallet.
Men fortfarande inte gjort nåt brott.
Dricka fredag lördag gör massor av svenska folket.
Det är inte brott det handlar om, det handlar om risk i trafiken. Att vara dement är inte heller ett brott.

Jarlingar Jarlingar skrev:
👏👏👏👏🤢🤮

Folk lämnar inte blodprov – rädda att förlora körkortet​


[länk]

Vidrigt är vad det är.
Det enda det visar är att de är puckade. Det enda de behöver göra är att ge blodprov och säga "Jag samtycker inte till PEth-prov.".

E Emanuel01 skrev:
Han har druckit så i över 40år. Finns ingen lag om att man inte får dricka fredag-lördag.
Det är ändå ett beteende som visar på bristande kontroll över alkohlen.

Det handlar dessutom, som jag sagt gång på gång, inte om brott. Det handlar om beteenden som gör honom till en risk i trafiken.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Å det finns ingen rättighet/självklarhet att få ha ett körkort.
Korrekt.

Men anser du att det är korrekt att dra in körkortet för någon som har en riskartad alkoholkonsumtion?

Det är inte en fullblodsalkis på parkbänken vi pratar om här.

Den FAKTA vi fått är att personen i fråga dricker mycket på fredag och lördag men är nykter övriga dagar.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
I morgon är det Valborg tusentals ungdomar kommer festa till , mååånga kommer fortsätta över fredag lördag och sen gå till skola/ jobb som vanligt på måndag.
Aldeles säkert har många festat helgen före också..tas ett peth prov på dessa så åker nog dom flesta "dit" ett utmärkt sätt bli av med bilismen.
Nä..kan fortfarande inte se hur detta test kan vara till nytta...och dom som är för vägrar fortfarande ta till sig att det svingar hej vilt i resultat beroende på individ.
Ja ja..jag vet biggan vad du sagt du behöver inte upprepa dig.

Har man kört i fyllan och tappat kortet så funkar kanske testet..går väl efter ett tag se hur enskild person reagerar.
Men att ta personer som KAN vara missbrukare och ta dom ur trafik i förbyggande syfte är bara dumt.

Ja flera saker ska ju till att kollas men infon är att det inte alltid är så..så att folk väljer att vara "puckade" och inte vill ta prov är mänskligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.