T Troberg skrev:
Det enda de behöver göra är att ge blodprov och säga "Jag samtycker inte till PEth-prov.".
Det stämmer under förutsättning att man litar på vården och att vården går att lita på. Enbart diskussionen i denna tråd är tillräcklig för att jag ska ha förståelse för om många inte gör det.

Vilka reella sanktionsmöjligheter ser du att en enskild har om ett prov ändå tas och hur ser du att dessa skulle kunna kompensera den skada ett sådant prov kan orsaka den drabbade?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är ändå ett beteende som visar på bristande kontroll över alkoholen.
Det visar uppenbarligen på att personen har en konsumtion som du finner olämplig. Det visar absolut inget om vilken kontroll personen har.
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
👏👏👏👏🤢🤮

Folk lämnar inte blodprov – rädda att förlora körkortet​


[länk]

Vidrigt är vad det är.
Att tycka att det är vidrigt att folk är rädda i onödan är väl att ta i, men dumt är det ju.

Som det står på sidan:
Distriktsläkaren har aldrig varit med om körkortet har dragits in av den anledningen.

Alltså ingen orsak att hålla på och vara rädd för blodprov.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Korrekt.

Men anser du att det är korrekt att dra in körkortet för någon som har en riskartad alkoholkonsumtion?

Det är inte en fullblodsalkis på parkbänken vi pratar om här.

Den FAKTA vi fått är att personen i fråga dricker mycket på fredag och lördag men är nykter övriga dagar.
Inte rakt av för körkortsindragning, däremot kan det vara en start på utredning.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
I morgon är det Valborg tusentals ungdomar kommer festa till , mååånga kommer fortsätta över fredag lördag och sen gå till skola/ jobb som vanligt på måndag.
Aldeles säkert har många festat helgen före också..tas ett peth prov på dessa så åker nog dom flesta "dit" ett utmärkt sätt bli av med bilismen.
För femtielfte gången: MAN BLIR INTE AV MED KÖRKORTET DÄRFÖR ATT PEth-TESTET VISAR FÖR HÖGT EN GÅNG.
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka reella sanktionsmöjligheter ser du att en enskild har om ett prov ändå tas och hur ser du att dessa skulle kunna kompensera den skada ett sådant prov kan orsaka den drabbade?
Man kan anmäla läkare till IVO och det kan leda till varningar och i förlängningen indragen legitimation. Eftersom läkare sällan vill bli av med möjligheten att kunna jobba som läkare så har vetskapen om det en bra förebyggande effekt.
https://www.1177.se/stockholm/sa-fu.../om-du-inte-ar-nojd-med-varden/#section-18274

Det finns också en patientförsäkring, se här:
"Du kan få ersättning för extra kostnader och inkomstbortfall vid en skada."
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/ersattning-vid-patientskada/
 
  • Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan anmäla läkare till IVO och det kan leda till varningar och i förlängningen indragen legitimation.
Möjligen vid upprepade och grava fel. Ett enskilt prov som tas utan rätt leder maximalt till en tämligen mild och ofarlig kritik, men antagligen inte ens det. Hur som helst kompenserar detta inte den skadedrabbad det minsta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns också en patientförsäkring, se här:
"Du kan få ersättning för extra kostnader och inkomstbortfall vid en skada."
Du kan väl inte ens själv tro på att detta skulle kunna kompensera ens en bråkdel av den skada vi pratar om här. Du verkar överhuvudtaget inte vara nära att förstå vad ett indraget körkort kan få för konsekvenser.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligen vid upprepade och grava fel. Ett enskilt prov som tas utan rätt leder maximalt till en tämligen mild och ofarlig kritik, men antagligen inte ens det. Hur som helst kompenserar detta inte den skadedrabbad det minsta.
Naturligtvis leder inte ett enda mindre fel till att legitimationen dras in. Lika lite som ett enda för högt PEth-värde leder till att körkortet dras in.
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar överhuvudtaget inte vara nära att förstå vad ett indraget körkort kan få för konsekvenser.
Det har jag inga som helst problem med. Men som sagt ett enstaka PEth-värde leder inte, åtminstone inte numera, till att man blir av med körkortet.

Jag har inte heller några som helst problem med att förstå vad ett icke-indraget körkort för någon som har alkoholproblem kan leda till. Då pratar vi inte om att bli av med jobbet utan att bli av med livet.
 
  • Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis leder inte ett enda mindre fel till att legitimationen dras in.
Då verkar vi vara överens här. Verkningsfulla och skadekompenserade sanktionsmöjligheter saknas och ändå ifrågasätts det varför vissa vägrar blodprov då de, antar jag, inte litar på vården.

BirgitS BirgitS skrev:
Då pratar vi inte om att bli av med jobbet utan att bli av med livet.
Har vi inte konstaterat att antalet trafidöda på grund av alkohol är nästintill försumbart sett i relation till de vanliga dödsorsakerna?
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
däremot kan det vara en start på utredning.
Vilken utredning? Läkaren hotade ju med att anmäla honom till transportstyrelsen!
Detta till trots att personen varit nykter i nästan tre veckor före provtagningen.

Detta är INTE rättssäkert och ska naturligtvis bort.

Alla människor som representerar sunt förnuft och förespråkar demokrati och frihet inser detta.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Å det finns ingen rättighet/självklarhet att få ha ett körkort.
Han har jobbat som tekniker i över 40 år och är väldigt duktig. Förut försörjde han hela familjen men nu jobbar även hans fru. Fantastiskt om han hade förlorat körkortet för några år sedan. En till familj på socialbidrag som kunde ha varit självförsörjande.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att tycka att det är vidrigt att folk är rädda i onödan är väl att ta i, men dumt är det ju.

Som det står på sidan:
Distriktsläkaren har aldrig varit med om körkortet har dragits in av den anledningen.

Alltså ingen orsak att hålla på och vara rädd för blodprov.
Likt katten runt gröten så undviker du mfl sakfrågan och ersätter verkligheten med era egna alternativ.

Ni kan tycka och anse vad ni vill från era höga hästar.

FAKTA är att vanligt folk vågar inte längre lämna ett vanligt blodprov.

Angiverisamhället; vilket underbart samhälle. 🤩
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Har vi inte konstaterat att antalet trafidöda på grund av alkohol är nästintill försumbart sett i relation till de vanliga dödsorsakerna?
Tycker du detsamma om det är en närstående till dig som dör pga. en bilförare med alkoholproblem eller kommer det då klagomål på att läkare, polis och Transportstyrelsen inte gör tillräckligt mycket för att förhindra att folk med alkoholproblem kör bil?

Har vi inte konstaterat att antalet felaktigt indragna körkort pga. ett för högt PEth-test är helt försumbart med de uppdaterade riktlinjerna från Transportstyrelsen?
Redan tidigare försumbart i relation till antalet indragna körkort av alla andra skäl.
Om du nu ska hålla på och relativisera så går det utmärkt att relativisera åt andra hållet.
Jag vidhåller i alla fall att dödsfall är värre än indraget körkort.
 
  • Gilla
  • Arg
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Likt katten runt gröten så undviker du mfl sakfrågan och ersätter verkligheten med era egna alternativ.

Ni kan tycka och anse vad ni vill från era höga hästar.

FAKTA är att vanligt folk vågar inte längre lämna ett vanligt blodprov.

Angiverisamhället; vilket underbart samhälle. 🤩
Ja, det är bra när läkare berättar för Transportstyrelsen vilka som är dementa, har epilepsi och andra sjukdomar som gör dem farliga i trafiken.

Hur vore det om folk tog till sig fakta i stället för att gå på hörsägen i sociala media?
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För femtielfte gången: MAN BLIR INTE AV MED KÖRKORTET DÄRFÖR ATT PEth-TESTET VISAR FÖR HÖGT EN GÅNG.
Men man kan bli
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.