181 384 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Nej jag vill inte antyda det för jag vet att ni kommer attackera min arbetsgivare då jag är osvensk i mitt tyckande.Alfredo skrev:
Ah, så du menar att polisen bara ska utreda eventuella brott om det finns en fällande dom först, inte bara på misstanke?N najaden skrev:
Dessutom, det är bara du som tjatar som att testet inte är tillförlitligt. Det är tillförlitligt nog för vad de används till.
Har du inte gjort något fel så är det vad utredningen kommer att visa.
Vilket redan görs i många fall, tex stroke, epilepsi, demens och så vidare.A ajn82 skrev:
Varför skulle det ligga dig till last. Om något, så är du ju "renare" än innan utredningen.L L Jan skrev:
Jag tror inte du varit med i en myndighetsutredning. Jag jobbar med sådana. Tro mig, det är inte tyckande, det är fakta. Alla inblandade kan vara stensäkra på en slutsats, men man baserar ändå utfallet på dokumenterade fakta.RoTe skrev:
Polisen är vidrig, men det är en orelaterad fråga.RoTe skrev:
När nollvisionen infördes dog det ungefär 800 om året, och ingen trodde egentligen att man skulle kunna komma under 400. Nu är vi på 150-160. Det är otroligt imponerande. Av återstående dödsfall så är det tre orsaker som sticker ut: rattfylla, vilt och självmord.A ajn82 skrev:Jag inser problematiken med att folk har blivit feldiagnostiserade för att man tror att nogrannheten på dessa indikatorer varit högre än vad de bevisligen är. Jag förväntar mig att både läkarprofessionen och transportstyrelsen uppdaterar sina rutiner som ett resultat av den kunskapen.
Samtidigt, hur många är det som felaktigt blivit av med körkortet på dessa grunder? Finns det någon siffra?
Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
[länk]
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Kan man ha en hög men ofarligt alkoholkonsumtion och ändå köra bil? Troligen.
Är det förenligt med den svenska noll-visionen att låta personer i dessa riskgrupper köra bil? Troligen inte
Vilt kan man inte göra så mycket mer åt, vi har viltstängsel där det är rimligt. Kanske smarta bilar med detektering och bättre strålkastare, men där är vi inte riktigt än.
Självmord lär inte sjunka mycket. På sin höjd kommer de at välja andra metoder.
Så, då återstår rattfylla. Den kan man faktiskt göra något åt. Att man gör något åt det (noll-gräns, utbildning, attitydändring i samhälle, och indragna körkort) har spelat stor roll.
Se de här körkortsindragningarna i det ljuset.
Skulle man kunna ha tex alkolås istället? Kanhända, men det är inte den väg man valt, av ett antal praktiska anledningar.
Jag tror det är färre än så, men du kan räkna med att du möter någon varje gång du är ute och kör.A ajn82 skrev:
Skulle du ge en full person en pistol, gå 20 meter bort och hojta "Skjut där, två meter bredvid mig!". Det är i princip vad du gör med okända människor i trafiken...
Sure, men de blir bättre. Självkörande bilar gör ett misstag en gång, sedan fixar man programmet och den gör inte om det. Så funkar det inte med mänskliga förare.RoTe skrev:
Rent krasst: Det finns en stark politisk vilja att införa självkörande bilar. Anledningen? Se listan över de vanligaste dödsorsakerna i trafiken. Hur många försvinner om man tar bort den mänskliga faktorn?
Det börjar med stödfunktioner. Backkamera, döda vinkeln- detektorer, adaptiv farthållare, automatisk nödbroms, elektroniska mitträcken, ABS, antispinn, automatisk fickparkering osv, men det kommer att ta över mer och mer av körningen, och kommer att vara byggklossarna för att bygga helt självkörande bilar.
Du missade några punkter:M MrDizzy skrev:Alla som kör MC vet ett Transportstyrelsen inte klarar att att tänka längre än näsan räcker.
"Vi ska få bukt med dödsolyckor på MC så vi skärper alla regler så att ingen iprincip kan ta MC behörighet"
Och olyckorna fortsätter ....
varför?
tja om jag kommer ihåg studien från SMC så av dödsolyckor på MC så sket 90% i lagen så som:
* Kört fulla
* Kört drogpåverkade
* Kört utan MC behörighet
* Kört utan körkort öht
* Kört utan hjälm
* kört EXTREMT för fort (tror det var klassat som 50km/h över hastighetsgräns)
etc etc
Men denna fakta skiter Transportstyrelsen högaktningsfullt i.
* Köra stulen hoj.
* Köra oförsäkrad.
* Köra utan skydd.
* Vara en ung man på en supersporthoj.
Jag vill dessutom minnas att det var EU-direktiv som gjorde det svårare att ta kort, inte Transportstyrelsen.
Men vänta nu Läkare är inte myndigheter? Holy shit vilken ordbajsning det inlägget är, bara för att ingen ska orka bemöta det va?T Troberg skrev:Ah, så du menar att polisen bara ska utreda eventuella brott om det finns en fällande dom först, inte bara på misstanke?
Dessutom, det är bara du som tjatar som att testet inte är tillförlitligt. Det är tillförlitligt nog för vad de används till.
Har du inte gjort något fel så är det vad utredningen kommer att visa.
Vilket redan görs i många fall, tex stroke, epilepsi, demens och så vidare.
Varför skulle det ligga dig till last. Om något, så är du ju "renare" än innan utredningen.
Jag tror inte du varit med i en myndighetsutredning. Jag jobbar med sådana. Tro mig, det är inte tyckande, det är fakta. Alla inblandade kan vara stensäkra på en slutsats, men man baserar ändå utfallet på dokumenterade fakta.
Polisen är vidrig, men det är en orelaterad fråga.
När nollvisionen infördes dog det ungefär 800 om året, och ingen trodde egentligen att man skulle kunna komma under 400. Nu är vi på 150-160. Det är otroligt imponerande. Av återstående dödsfall så är det tre orsaker som sticker ut: rattfylla, vilt och självmord.
Vilt kan man inte göra så mycket mer åt, vi har viltstängsel där det är rimligt. Kanske smarta bilar med detektering och bättre strålkastare, men där är vi inte riktigt än.
Självmord lär inte sjunka mycket. På sin höjd kommer de at välja andra metoder.
Så, då återstår rattfylla. Den kan man faktiskt göra något åt. Att man gör något åt det (noll-gräns, utbildning, attitydändring i samhälle, och indragna körkort) har spelat stor roll.
Se de här körkortsindragningarna i det ljuset.
Skulle man kunna ha tex alkolås istället? Kanhända, men det är inte den väg man valt, av ett antal praktiska anledningar.
Jag tror det är färre än så, men du kan räkna med att du möter någon varje gång du är ute och kör.
Skulle du ge en full person en pistol, gå 20 meter bort och hojta "Skjut där, två meter bredvid mig!". Det är i princip vad du gör med okända människor i trafiken...
Sure, men de blir bättre. Självkörande bilar gör ett misstag en gång, sedan fixar man programmet och den gör inte om det. Så funkar det inte med mänskliga förare.
Rent krasst: Det finns en stark politisk vilja att införa självkörande bilar. Anledningen? Se listan över de vanligaste dödsorsakerna i trafiken. Hur många försvinner om man tar bort den mänskliga faktorn?
Det börjar med stödfunktioner. Backkamera, döda vinkeln- detektorer, adaptiv farthållare, automatisk nödbroms, elektroniska mitträcken, ABS, antispinn, automatisk fickparkering osv, men det kommer att ta över mer och mer av körningen, och kommer att vara byggklossarna för att bygga helt självkörande bilar.
Du missade några punkter:
* Köra stulen hoj.
* Köra oförsäkrad.
* Köra utan skydd.
* Vara en ung man på en supersporthoj.
Jag vill dessutom minnas att det var EU-direktiv som gjorde det svårare att ta kort, inte Transportstyrelsen.
Med tanke på att Trafikverket har stora problem med att hantera de som ska köra upp för körkort första gången ska man nog inte lägga det på dem.A ajn82 skrev:Att inte få ha körkort betyder inte att man är brottslig, rätten att framföra fordon på våra gemensamma vägar är något du får efter att du bevisat din lämplighet. Om det sedan finns indikationer på att du inte längre är lämplig så är det klart att den rättigheten kan omprövas.
Personligen tycker jag att vi alla borde vara tvungna att genomgå teoriprov och uppkörning vart femte år eller så, många ute på våra vägar som inte kan reglerna, och uppenbarligen inte lämpliga är framföra sina fordon baserat på hur de behandlar medtrafikanter av olika slag.
Däremot skulle nog cyklister behöva ta körkort, de bryr sig inte om ljussignaler, stoppskyltar, högerregel, gående på övergångsställen etc. etc.
Sen det mest absurda, om en bil blir påkörd av en cyklist, ska bilägarens försäkring täcka skadorna, varför det ?
De värsta är nog ellådcyklarna med 4 barn i lådan, körandes i 40 km/h, de har alltid företräde, inbillar sig åtminstone föräldern på sadeln 🤐
Jag funderar ibland på att göra en orosanmälan till socialen.
Denna typ av utredningar har överhuvudtaget inget att göra med om någon gjort något fel. Det handlar om vad någon tror att någon kan komma att göra. Är inte det ganska absurt!T Troberg skrev:
T Troberg skrev:
Enligt dina egna siffror kan man anta att döda i trafiken på grund av rattfylla bör handla om absolut maximalt kanske 50 till 100 personer årligen. Av dessa kan körkortsindragningar av den art som tråden behandlar antagligen enbart motverka en rätt låg andel.T Troberg skrev:
50 till 60 tusen avlider årligen i Sverige på grund av hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer. Ska vi lägga krut på att trakassera vanliga "Svensson" i körkortsfrågor eller bör krutet läggas där det kan göra en reell nytta?
Jag har full förståelse för om du inte vill "outa" dig men jag har lite svårt att förstå varför du tror att vi skulle attackera din arbetsgivare på grund av att du har osvenskt tyckande. 🤔RoTe skrev:
På vad sätt skiljer alkoholism sig från epilepsi, demens eller stroke? Jag vet en som blev av med kortet efter ett ep-anfall, och som aldrig fick fler anfall. Hade han gjort något fel? Nej, men han bedömdes vara en risk i trafiken.Alfredo skrev:
Fel tankesätt. Om man enbart försöker lösa det största problemet så blir det inte många problem lösta.Alfredo skrev:
Enligt dina egna siffror kan man anta att döda i trafiken på grund av rattfylla bör handla om absolut maximalt kanske 50 till 100 personer årligen. Av dessa kan körkortsindragningar av den art som tråden behandlar antagligen enbart motverka en rätt låg andel.
50 till 60 tusen avlider årligen i Sverige på grund av hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer. Ska vi lägga krut på att trakassera vanliga "Svensson" i körkortsfrågor eller bör krutet läggas där det kan göra en reell nytta?
Direkt citat från dig: "Men testet är inte tillförlitligt som har påvisats. Så varför ska en utredning påbörjas på ev felaktiga grunder ?".RoTe skrev:
Ibland utreder man på misstanke.
Men är du dum eller? Jag har haft mina tidigare arbetsgivare attackerade pga jag varit aktiv SDare, något som är sveriges andra största parti idag. Hur fan tror du mina åsikter om alkohol och droger skulle bli?Alfredo skrev:
Du säger emot dig själv rätt rejält.T Troberg skrev:
T Troberg skrev:
Men lyckas man är de resterande rätt försumbara om det som här skiljer en faktor tusen i storlek... Och nej, du behöver inte gå in på det orimliga med att helt utrota hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer men du förstår säkert vad jag menar.T Troberg skrev:
Uppenbarligen enligt din åsikt.RoTe skrev:
Ja jag kanske skulle tycka att du är den största idioten som Gud skapat, eller inte. Jag vet inte på förhand.RoTe skrev:
Varför jag skulle ha någon åsikt om din arbetsgivare är jag dock alldeles för dum för att förstå. Eller menar du att jag automatiskt skulle döma ut en arbetsgivare som anställde dig?
Du fattar inte att mina åsikter orsakar problem på mitt jobb? Typ som pro SD gjorde år 2005...Alfredo skrev:
Uppenbarligen enligt din åsikt.
Ja jag kanske skulle tycka att du är den största idioten som Gud skapat, eller inte. Jag vet inte på förhand.
Varför jag skulle ha någon åsikt om din arbetsgivare är jag dock alldeles för dum för att förstå. Eller menar du att jag automatiskt skulle döma ut en arbetsgivare som anställde dig?
Korrekt i att jag missade de punkterna.T Troberg skrev:
Vissa av reglerna var EU-direktiv och vissa var mer eller mindre bara för att de kände för det med motivering "det dör folk på MC" ( som kasst sett dör ändå för de skiter i allt )
Kommer inte ihåg exakt vem som krävde vad ... det är lite för många år sen nu tyvärr.
En sak jag kommer ihåg var att åldersgränserna var EU direktiv men transportstyrelsen ville skärpa ännu mer. Då jag kollar nu så verkar det vara samma regler ang ålder i stort sätt i EU.
Men det är aningen OT.
Det jag ville visa på var just detta med att Transportstyrelsen inte vill rätta sig efter expertis om den säger emot vad transportstyrelsen fått för sig.
Jo det fattar jag visst att de kan göra. Det jag inte fattar är varför du tror "jag vet att ni kommer attackera min arbetsgivare". Men vi kanske ska släppa det för vi verkar helt tala förbi varandra.RoTe skrev: