181 388 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Instämmer, det är väldigt frustrerande med folk som inte kan ta in att det inte räcker med ett enda PEth-värde som visar för högt för att bli av med körkortet.Robert63 skrev:
Får man en läkare som denna så är man rökt.
Problemet är också att det kvittar vad personens egen läkare anser.
"Hennes läkare skrev ett intyg och bedömde att hon inte har ett alkoholberoende. Nyligen avslogs överklagan till förvaltningsrätten."
"”Transportstyrelsens rådgivande läkare har tagit del av handlingarna och kan konstatera missbruksdiagnos”, står det i beslutet."
Transportstyrelsen ser nu över reglerna. De uppger att det enligt ett nytt förslag ska krävas mer än PEth-värden för att bli av med körkortet, men ”kommer inte ompröva beslut som är fattade enligt nu gällande föreskrifter.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats
Så redan felaktiga beslut där människors liv slagits i spillror är man nöjd med.
Problemet är också att det kvittar vad personens egen läkare anser.
"Hennes läkare skrev ett intyg och bedömde att hon inte har ett alkoholberoende. Nyligen avslogs överklagan till förvaltningsrätten."
"”Transportstyrelsens rådgivande läkare har tagit del av handlingarna och kan konstatera missbruksdiagnos”, står det i beslutet."
Transportstyrelsen ser nu över reglerna. De uppger att det enligt ett nytt förslag ska krävas mer än PEth-värden för att bli av med körkortet, men ”kommer inte ompröva beslut som är fattade enligt nu gällande föreskrifter.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats
Så redan felaktiga beslut där människors liv slagits i spillror är man nöjd med.
Eftersom du inte verkar förstå att det i kedjan finns en människa som är läkare, som ska bedöma resultatet enligt relevant medicinsk kunskap, De kommer inte att klassa folk som alkoholister om testerna inte kan användas som grund för det, det vore tjänstefel, vilket långsiktigt kan få personliga konsekvenser för dem
Du argumenterar konsekvent runt att testet skulle vara problemet, så är det ju inte alls.
Att tester indikerar olika riskfaktorer som motiverar djupare undersökning via andra metoder senare är jag helt övertygad om är helt normalt inom sjukvården i alla möjliga olika sammanhang, och att de vet hur man hanterar den typen av osäkerhet.
Du argumenterar konsekvent runt att testet skulle vara problemet, så är det ju inte alls.
Att tester indikerar olika riskfaktorer som motiverar djupare undersökning via andra metoder senare är jag helt övertygad om är helt normalt inom sjukvården i alla möjliga olika sammanhang, och att de vet hur man hanterar den typen av osäkerhet.
Tjänstefel händer aldrig va? Kolla bara polisen som har disciplinärenden hela jävla tiden... Dom tar in kvinnor och knullar i polisgaraget osv... Mänskligheten är VIDRIG.A ajn82 skrev:Eftersom du inte verkar förstå att det i kedjan finns en människa som är läkare, som ska bedöma resultatet enligt relevant medicinsk kunskap, De kommer inte att klassa folk som alkoholister om testerna inte kan användas som grund för det, det vore tjänstefel, vilket långsiktigt kan få personliga konsekvenser för dem
Du argumenterar konsekvent runt att testet skulle vara problemet, så är det ju inte alls.
Att tester indikerar olika riskfaktorer som motiverar djupare undersökning via andra metoder senare är jag helt övertygad om är helt normalt inom sjukvården i alla möjliga olika sammanhang, och att de vet hur man hanterar den typen av osäkerhet.