181 388 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Jag inser problematiken med att folk har blivit feldiagnostiserade för att man tror att nogrannheten på dessa indikatorer varit högre än vad de bevisligen är. Jag förväntar mig att både läkarprofessionen och transportstyrelsen uppdaterar sina rutiner som ett resultat av den kunskapen.
Samtidigt, hur många är det som felaktigt blivit av med körkortet på dessa grunder? Finns det någon siffra?
Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...narkotika-vanligt-vid-dodsolyckor-i-trafiken/
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Kan man ha en hög men ofarligt alkoholkonsumtion och ändå köra bil? Troligen.
Är det förenligt med den svenska noll-visionen att låta personer i dessa riskgrupper köra bil? Troligen inte
Samtidigt, hur många är det som felaktigt blivit av med körkortet på dessa grunder? Finns det någon siffra?
Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...narkotika-vanligt-vid-dodsolyckor-i-trafiken/
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Kan man ha en hög men ofarligt alkoholkonsumtion och ändå köra bil? Troligen.
Är det förenligt med den svenska noll-visionen att låta personer i dessa riskgrupper köra bil? Troligen inte
Alltså vi på mitt jobb har alltid ett gäng personer som blir avstängda en månad pga för hög PEth och dom tar den alltid efter semestern. Då får man en chans att ta ett nytt prov 25 eller om det är 30 dagar senare och om det är bra så får man jobba igen. Under tiden har man full lön och kan snickra på huset osv, vilket många utnyttjar...A ajn82 skrev:Jag inser problematiken med att folk har blivit feldiagnostiserade för att man tror att nogrannheten på dessa indikatorer varit högre än vad de bevisligen är. Jag förväntar mig att både läkarprofessionen och transportstyrelsen uppdaterar sina rutiner som ett resultat av den kunskapen.
Samtidigt, hur många är det som felaktigt blivit av med körkortet på dessa grunder? Finns det någon siffra?
Det dör ca 150 personer i trafikolyckor per år, knappt hälften av dem hade alkohol och/eller droger i blodet.
[länk]
(så om nästan hälften som dog var rattfylla.. undra hur stor del av de som var vållannde.. o de flesta kollisioner dör ju folk i båda fordonen t.ex, eller passagare i den egna bilden)
Kan man ha en hög men ofarligt alkoholkonsumtion och ändå köra bil? Troligen.
Är det förenligt med den svenska noll-visionen att låta personer i dessa riskgrupper köra bil? Troligen inte
Klassiskt exempel på avvägning mellan typ 1 / typ 2 fel.. vill man få bort alla som kör berusade i trafiken lär det vara praktiskt omöjligt att inte vara tvungen att sortera bort många som inte hade gjort det.. och desto närmre noll procent man vill komma, desto "dyrare" blir det med extra oskyldiga om offras.
På samma sätt som de öppnar upp för att missbruka systemet enligt inlägget ovan, man måste helt enkelt bestämma sig för vilken aspekt som är viktigast.
Själv sätter jag förhoppningen till självkörande bilar, för eftersom de finns statistik på att en av fem hundra förare kör påverkad så har jag ingen förhoppning att vi kan sortera ut alla idioterna utan att det drabbar enormt många oskyldiga.
På samma sätt som de öppnar upp för att missbruka systemet enligt inlägget ovan, man måste helt enkelt bestämma sig för vilken aspekt som är viktigast.
Själv sätter jag förhoppningen till självkörande bilar, för eftersom de finns statistik på att en av fem hundra förare kör påverkad så har jag ingen förhoppning att vi kan sortera ut alla idioterna utan att det drabbar enormt många oskyldiga.
Mjo..vart är vi på väg..A ajn82 skrev:Klassiskt exempel på avvägning mellan typ 1 / typ 2 fel.. vill man få bort alla som kör berusade i trafiken lär det vara praktiskt omöjligt att inte vara tvungen att sortera bort många som inte hade gjort det.. och desto närmre noll procent man vill komma, desto "dyrare" blir det med extra oskyldiga om offras.
På samma sätt som de öppnar upp för att missbruka systemet enligt inlägget ovan, man måste helt enkelt bestämma sig för vilken aspekt som är viktigast.
Själv sätter jag förhoppningen till självkörande bilar, för eftersom de finns statistik på att en av fem hundra förare kör påverkad så har jag ingen förhoppning att vi kan sortera ut alla idioterna utan att det drabbar enormt många oskyldiga.
Har du sett hur självkörande bilar fungerar mot oförutsedda händelser?A ajn82 skrev:Klassiskt exempel på avvägning mellan typ 1 / typ 2 fel.. vill man få bort alla som kör berusade i trafiken lär det vara praktiskt omöjligt att inte vara tvungen att sortera bort många som inte hade gjort det.. och desto närmre noll procent man vill komma, desto "dyrare" blir det med extra oskyldiga om offras.
På samma sätt som de öppnar upp för att missbruka systemet enligt inlägget ovan, man måste helt enkelt bestämma sig för vilken aspekt som är viktigast.
Själv sätter jag förhoppningen till självkörande bilar, för eftersom de finns statistik på att en av fem hundra förare kör påverkad så har jag ingen förhoppning att vi kan sortera ut alla idioterna utan att det drabbar enormt många oskyldiga.
Jag tror tyvärr inte det kommer finnas de närmsta åren, utan vi har nog ett decennium där vi får välja mellan oskyldiga dödsoffer i trafiken pga rattfylla, eller att ta bort körkortet från oskyldiga, och välja hur många av varje fall vi kan acceptera.RoTe skrev:
Hur många oskyldiga som blir av med körkortet är det värt för att rädda ett liv?
Du fattar inte att självkörande bilar är en grej i USA?A ajn82 skrev:Jag tror tyvärr inte det kommer finnas de närmsta åren, utan vi har nog ett decennium där vi får välja mellan oskyldiga dödsoffer i trafiken pga rattfylla, eller att ta bort körkortet från oskyldiga, och välja hur många av varje fall vi kan acceptera.
Hur många oskyldiga som blir av med körkortet är det värt för att rädda ett liv?
Hur många utav dom oskyldiga som är i riskzonen att ta sitt liv kan vi acceptera?A ajn82 skrev:Jag tror tyvärr inte det kommer finnas de närmsta åren, utan vi har nog ett decennium där vi får välja mellan oskyldiga dödsoffer i trafiken pga rattfylla, eller att ta bort körkortet från oskyldiga, och välja hur många av varje fall vi kan acceptera.
Hur många oskyldiga som blir av med körkortet är det värt för att rädda ett liv?
Nu är tråden på väg bort.
Har inte velat tagit upp detta men i min bransch tar vi PEth och "åker du dit" får du en månads betald semester. Inget körkort indraget, inget mer om du sedan klarar provet nr 2. Detta är ju privatsjukvård så dom skickar inte in till transportstyrelsen. Vissa kollegor älskar att kunna bygga på huset en månad med betald lön....
Alla som kör MC vet ett Transportstyrelsen inte klarar att att tänka längre än näsan räcker.
"Vi ska få bukt med dödsolyckor på MC så vi skärper alla regler så att ingen iprincip kan ta MC behörighet"
Och olyckorna fortsätter ....
varför?
tja om jag kommer ihåg studien från SMC så av dödsolyckor på MC så sket 90% i lagen så som:
* Kört fulla
* Kört drogpåverkade
* Kört utan MC behörighet
* Kört utan körkort öht
* Kört utan hjälm
* kört EXTREMT för fort (tror det var klassat som 50km/h över hastighetsgräns)
etc etc
Men denna fakta skiter Transportstyrelsen högaktningsfullt i.
Och detta med PEth är precis samma sak.
Nån jag-kan-inte-ta-till-mig-fakta person har bestämt nått på Transportstyrelsen och sen är det prestige in i väggen.
Personligen hoppas jag på att en riksdagspolitiker(alt nån av deras familjemedlemmar) åker dit på PEth vid/efter semester. Då j* ska ni se att de tar Transportstyrelsen i örat.
"Vi ska få bukt med dödsolyckor på MC så vi skärper alla regler så att ingen iprincip kan ta MC behörighet"
Och olyckorna fortsätter ....
varför?
tja om jag kommer ihåg studien från SMC så av dödsolyckor på MC så sket 90% i lagen så som:
* Kört fulla
* Kört drogpåverkade
* Kört utan MC behörighet
* Kört utan körkort öht
* Kört utan hjälm
* kört EXTREMT för fort (tror det var klassat som 50km/h över hastighetsgräns)
etc etc
Men denna fakta skiter Transportstyrelsen högaktningsfullt i.
Och detta med PEth är precis samma sak.
Nån jag-kan-inte-ta-till-mig-fakta person har bestämt nått på Transportstyrelsen och sen är det prestige in i väggen.
Personligen hoppas jag på att en riksdagspolitiker(alt nån av deras familjemedlemmar) åker dit på PEth vid/efter semester. Då j* ska ni se att de tar Transportstyrelsen i örat.
Kan du på något sätt antyda vad ni jobbar med? Jag har aldrig hört talas om någon bransch/profession med detta förfarandet och blir helt enkelt väldigt nyfiken.RoTe skrev:
Och kanske lite avis för vem skulle inte vilja ha en extra månad betald semester efter semestern...