181 542 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Är inte 3:an bara en förstärkning av 1:an?BirgitS skrev:
Det är ju bara lite enkel bakgrundsinformation. Det väsentliga är fortfarande det här:
"Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Hur kvantifierar man på ett rättssäkert sätt #1, vad är de vetenskapliga gränserna och i vilken enhet mäts det ?
Själv känner jag att jag har andra halvan av #3 varje kväll men inte #1, jag KAN låta bli men VILL inte därför att jag mår bra av det och det skadar ingen annan (och tydligen inte mig heller enligt senaste undersökningen).
Nu hittar du på! Jag kan inte se att det finns minsta stöd någonstans för det påståendet. Även om vårdköerna vore "oändliga" kan det finnas "oändligt" många som inte vågar köa. Det saknas helt koppling mellan vårdköernas längd och medborgarnas rädsla för vården.BirgitS skrev:
Hoppat in och ut ur tråden, så troligen missat masa. Är själv emot Peth som nuvarande att den faktiskt kan, och har legat till grund för återkallelse. men många ahr skrivit att man kan bli av med kortet för en flaska vin i veckan, eller en semester på mallis. Om jag tolkat det rätt så pratar man om snarare om 28-42 glas i veckan eller 21-28 starköl. Det kan ju även jag tycka är en rätt väl tilltagen konsumtion, som definitivt pekar på problem. Att de sen krävs 2 test så ryker ju även semester skälet. Undrar om det inte är så att de som snyftande råkat ut för detta skarvat rätt ordentligt. (unika undantag finns säkert).
Sen hör jag till dom som definitivt inte tror på bestraffning utan att man faktiskt begått brottet. Nu handlar ju detta dock inte om brott, utan bedömning om lämplighet. men ingripande utan att påvisat att personen varit ute i trafik känns både som ett straff och myndighet/förmyndare fasoner.
Jag kan kanske tycka att om man nu landar i en nivå där man misstänks ha alkoholproblem, 40 glas i veckan vid upprepade test, är ett problem. Själv hade jag strypt alla kranar mellan testen bara för att vara säker. Fömågan att göra detta är säkerligen en viss del i deras analys. Har man ett högt Peth och kör på som vanligt, så har man nog inte förstått problemet. Ett mellansteg skulle ju kunna vara krav på alkolås under en period, om man har så höga nivåer ?
Sen hör jag till dom som definitivt inte tror på bestraffning utan att man faktiskt begått brottet. Nu handlar ju detta dock inte om brott, utan bedömning om lämplighet. men ingripande utan att påvisat att personen varit ute i trafik känns både som ett straff och myndighet/förmyndare fasoner.
Jag kan kanske tycka att om man nu landar i en nivå där man misstänks ha alkoholproblem, 40 glas i veckan vid upprepade test, är ett problem. Själv hade jag strypt alla kranar mellan testen bara för att vara säker. Fömågan att göra detta är säkerligen en viss del i deras analys. Har man ett högt Peth och kör på som vanligt, så har man nog inte förstått problemet. Ett mellansteg skulle ju kunna vara krav på alkolås under en period, om man har så höga nivåer ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det tycker jag inte.D Dilato skrev:
Det är väldigt mycket som läkarna sysslar med som inte handlar om några mätbara värden.D Dilato skrev:
Bra att det går bra för dig men tyvärr är det väldigt vanligt resonemang bland de som är beroende av alkohol. "Jag kan låta bli att dricka om jag vill, men jag vill inte eftersom det är så gott/trevligt etc."D Dilato skrev:
Kan då t.ex. visa sig som besvärlig abstinens när de blir inlagda på sjukhus och inte får sin vanliga alkoholdos.
Och alla de 3 punkterna är en cirkelargumentation baserat på ditt PEth värde.BirgitS skrev:
Det är ju bara lite enkel bakgrundsinformation. Det väsentliga är fortfarande det här:
"Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
1: eftersom du har högt PEth, har du inte kontroll över din alkoholkonsumtion.
2: Eftersom du dricker alkohol trots att det anses påverka ditt omdöme, din körförmåga långt efter alkoholintag, att du troligtvis riskerar att tappa humöret och slå din fru och allt annat svammel, så är din kognitiva förmåga nedsatt.
3: Eftersom du har fortsatt högt PEth värde måste detta bero på att du kontinuerligt dricker, dvs. annars får abstinens.
Att du kanske har ett vidlyftigt leverne med många sociala möten med viss alkoholförtäring, hör inte hit.
Sluta försvara ett uppenbarligt absurt system, Berit och andra.
Ni applåderar väl regeringens sjuka idé om att vid gårdsförsäljning av sprit, öl och vin ska inte bara mängden som får köpas, vara kraftigt begränsad, typ 3 liter öl eller vin och 0,7 liter starksprit, utan köparna måste delta i ett möte om alkoholens fara innan köp får ske.
Europa skrattar åt oss och välkomnar oss till deras vingårdar där inget sådant svammel pågår.
Vilket sjukt land Sverige blivit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, så är det ju inte. Det är ju bara ditt påhitt.P Peter787 skrev:Och alla de 3 punkterna är en cirkelargumentation baserat på ditt PEth värde.
1: eftersom du har högt PEth, har du inte kontroll över din alkoholkonsumtion.
2: Eftersom du dricker alkohol trots att det anses påverka ditt omdöme, din körförmåga långt efter alkoholintag, att du troligtvis riskerar att tappa humöret och slå din fru och allt annat svammel, så är din kognitiva förmåga nedsatt.
3: Eftersom du har fortsatt högt PEth värde måste detta bero på att du kontinuerligt dricker, dvs. annars får abstinens.
Att du kanske har ett vidlyftigt leverne med många sociala möten med viss alkoholförtäring, hör inte hit.
Sluta försvara ett uppenbarligt absurt system, Berit och andra.
Till @BirgitS vill jag påpeka att det går utmärkt att köra bil även utan körkort, det är bara inte tillåtet. För att undvika en viss risk att bli stoppad så kör man en lånad bil där ägaren har ett giltigt körkort. Därför kan det vara så att DU inte märkt någon i din närhet. Eller så har du bara ingen i din närhet.
Nu schvamlar du igen.BirgitS skrev:
Folk runt om en person märker väl om den personen plötsligt slutar att köra bil. Jag känner inte till någon som blivit av med körkortet pga. ett PEth-värde men däremot några som blivit av med det pga. alkoholism, något Parkinson-liknande resp. demens. Det gör att jag anser att det måste vara ovanligt.
Så du tycker att folk med demens, Parkinsons, epilepsi och andra sjukdomar, som gör att man är farlig i trafiken,ska få fortsätta att köra bil.
Det där har ingenting med peth att göra..lägg av med att blanda korten .
Men det är en taktik som du kör med fortsättningsvis ser jag.
Mvh.
Knallkorken har fått ett namn:
Katarina Norén, enhetschef vid Transportstyrelsen.
En företagsekonom som anser sig veta bättre än läkare i tillförlitligheten av PEth-värden.... 😆
https://www.dn.se/insandare/svar-fyra-glas-vin-om-dagen-kravs-for-att-korkortet-ska-dras-in/
Det där är snömos skrivet av en aktivist.
Läkartidningen håller inte med Transportstyrelsen heller.
Det räcker med långt mindre dos än det där = rättssäkerhet 0 att använda PEth som markör för individens förmåga att framföra ett fordon säkert.
"Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten.
I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt."
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
Katarina Norén, enhetschef vid Transportstyrelsen.
En företagsekonom som anser sig veta bättre än läkare i tillförlitligheten av PEth-värden.... 😆
https://www.dn.se/insandare/svar-fyra-glas-vin-om-dagen-kravs-for-att-korkortet-ska-dras-in/
Ja om det där var sanningen så skulle jag inte ha problem med PEth öht.M mojjen skrev:
Det där är snömos skrivet av en aktivist.
Läkartidningen håller inte med Transportstyrelsen heller.
Det räcker med långt mindre dos än det där = rättssäkerhet 0 att använda PEth som markör för individens förmåga att framföra ett fordon säkert.
"Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten.
I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt."
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
Exakt vad ville du uppnå med ditt förra inlägg där du citerade in mig?P Peter787 skrev:
Jag kan inte ändra mitt inlägg.
Vad som står i länken är utanför min kontroll.
När tråden var ny var även den offentliga debatten i sin linda, då var länken relevant eftersom det var officiell information. Jag tillförde tråden en länk till relevant myndighets aktuella information.
Det är liksom inte mina åsikter transportstyrelsen publicerar.
Nog från mig i detta, detta är ett husforum och det är märkligt att dessa diskussioner ens förekommer här.