BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara lite enkel bakgrundsinformation. Det väsentliga är fortfarande det här:

"Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Är inte 3:an bara en förstärkning av 1:an?
Hur kvantifierar man på ett rättssäkert sätt #1, vad är de vetenskapliga gränserna och i vilken enhet mäts det ?

Själv känner jag att jag har andra halvan av #3 varje kväll men inte #1, jag KAN låta bli men VILL inte därför att jag mår bra av det och det skadar ingen annan (och tydligen inte mig heller enligt senaste undersökningen).
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså folk avstår inte från vård pga. någon sån rädsla i allmänhet.
Nu hittar du på! Jag kan inte se att det finns minsta stöd någonstans för det påståendet. Även om vårdköerna vore "oändliga" kan det finnas "oändligt" många som inte vågar köa. Det saknas helt koppling mellan vårdköernas längd och medborgarnas rädsla för vården.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folk runt om en person märker väl om den personen plötsligt slutar att köra bil.
Vad försöker du säga med det. Jag förstår inte.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Hoppat in och ut ur tråden, så troligen missat masa. Är själv emot Peth som nuvarande att den faktiskt kan, och har legat till grund för återkallelse. men många ahr skrivit att man kan bli av med kortet för en flaska vin i veckan, eller en semester på mallis. Om jag tolkat det rätt så pratar man om snarare om 28-42 glas i veckan eller 21-28 starköl. Det kan ju även jag tycka är en rätt väl tilltagen konsumtion, som definitivt pekar på problem. Att de sen krävs 2 test så ryker ju även semester skälet. Undrar om det inte är så att de som snyftande råkat ut för detta skarvat rätt ordentligt. (unika undantag finns säkert).
Sen hör jag till dom som definitivt inte tror på bestraffning utan att man faktiskt begått brottet. Nu handlar ju detta dock inte om brott, utan bedömning om lämplighet. men ingripande utan att påvisat att personen varit ute i trafik känns både som ett straff och myndighet/förmyndare fasoner.
Jag kan kanske tycka att om man nu landar i en nivå där man misstänks ha alkoholproblem, 40 glas i veckan vid upprepade test, är ett problem. Själv hade jag strypt alla kranar mellan testen bara för att vara säker. Fömågan att göra detta är säkerligen en viss del i deras analys. Har man ett högt Peth och kör på som vanligt, så har man nog inte förstått problemet. Ett mellansteg skulle ju kunna vara krav på alkolås under en period, om man har så höga nivåer ?
 
  • Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ett mellansteg skulle ju kunna vara krav på alkolås under en period, om man har så höga nivåer ?
Varför inte lösa detta genom alkolås i alla bilar? Då utrotar man problemet med att någon kör onykter och det vill väl alla? Eller finns det andra motiv för deltagarna i tråden?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Är inte 3:an bara en förstärkning av 1:an?
Det tycker jag inte.
D Dilato skrev:
Hur kvantifierar man på ett rättssäkert sätt #1, vad är de vetenskapliga gränserna och i vilken enhet mäts det ?
Det är väldigt mycket som läkarna sysslar med som inte handlar om några mätbara värden.
D Dilato skrev:
Själv känner jag att jag har andra halvan av #3 varje kväll men inte #1, jag KAN låta bli men VILL inte därför att jag mår bra av det och det skadar ingen annan (och tydligen inte mig heller enligt senaste undersökningen).
Bra att det går bra för dig men tyvärr är det väldigt vanligt resonemang bland de som är beroende av alkohol. "Jag kan låta bli att dricka om jag vill, men jag vill inte eftersom det är så gott/trevligt etc."
Kan då t.ex. visa sig som besvärlig abstinens när de blir inlagda på sjukhus och inte får sin vanliga alkoholdos.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara lite enkel bakgrundsinformation. Det väsentliga är fortfarande det här:

"Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Och alla de 3 punkterna är en cirkelargumentation baserat på ditt PEth värde.
1: eftersom du har högt PEth, har du inte kontroll över din alkoholkonsumtion.

2: Eftersom du dricker alkohol trots att det anses påverka ditt omdöme, din körförmåga långt efter alkoholintag, att du troligtvis riskerar att tappa humöret och slå din fru och allt annat svammel, så är din kognitiva förmåga nedsatt.

3: Eftersom du har fortsatt högt PEth värde måste detta bero på att du kontinuerligt dricker, dvs. annars får abstinens.
Att du kanske har ett vidlyftigt leverne med många sociala möten med viss alkoholförtäring, hör inte hit.

Sluta försvara ett uppenbarligt absurt system, Berit och andra.
Ni applåderar väl regeringens sjuka idé om att vid gårdsförsäljning av sprit, öl och vin ska inte bara mängden som får köpas, vara kraftigt begränsad, typ 3 liter öl eller vin och 0,7 liter starksprit, utan köparna måste delta i ett möte om alkoholens fara innan köp får ske.
Europa skrattar åt oss och välkomnar oss till deras vingårdar där inget sådant svammel pågår.
Vilket sjukt land Sverige blivit.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Och alla de 3 punkterna är en cirkelargumentation baserat på ditt PEth värde.
1: eftersom du har högt PEth, har du inte kontroll över din alkoholkonsumtion.

2: Eftersom du dricker alkohol trots att det anses påverka ditt omdöme, din körförmåga långt efter alkoholintag, att du troligtvis riskerar att tappa humöret och slå din fru och allt annat svammel, så är din kognitiva förmåga nedsatt.

3: Eftersom du har fortsatt högt PEth värde måste detta bero på att du kontinuerligt dricker, dvs. annars får abstinens.
Att du kanske har ett vidlyftigt leverne med många sociala möten med viss alkoholförtäring, hör inte hit.

Sluta försvara ett uppenbarligt absurt system, Berit och andra.
Nej, så är det ju inte. Det är ju bara ditt påhitt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
RoTe
Till @BirgitS vill jag påpeka att det går utmärkt att köra bil även utan körkort, det är bara inte tillåtet. För att undvika en viss risk att bli stoppad så kör man en lånad bil där ägaren har ett giltigt körkort. Därför kan det vara så att DU inte märkt någon i din närhet. Eller så har du bara ingen i din närhet.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folk runt om en person märker väl om den personen plötsligt slutar att köra bil. Jag känner inte till någon som blivit av med körkortet pga. ett PEth-värde men däremot några som blivit av med det pga. alkoholism, något Parkinson-liknande resp. demens. Det gör att jag anser att det måste vara ovanligt.

Så du tycker att folk med demens, Parkinsons, epilepsi och andra sjukdomar, som gör att man är farlig i trafiken,ska få fortsätta att köra bil.
Nu schvamlar du igen.
Det där har ingenting med peth att göra..lägg av med att blanda korten .
Men det är en taktik som du kör med fortsättningsvis ser jag.
Mvh.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så är det ju inte. Det är ju bara ditt påhitt.
Du har bristande kognitiv förmåga, passa dig så att din läkare inte tar ett PEth test i smyg på dig 😉
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Knallkorken har fått ett namn:
Katarina Norén, enhetschef vid Transportstyrelsen.

En företagsekonom som anser sig veta bättre än läkare i tillförlitligheten av PEth-värden.... 😆

https://www.dn.se/insandare/svar-fyra-glas-vin-om-dagen-kravs-for-att-korkortet-ska-dras-in/

M mojjen skrev:
Om jag tolkat det rätt så pratar man om snarare om 28-42 glas i veckan eller 21-28 starköl. Det kan ju även jag tycka är en rätt väl tilltagen konsumtion
Ja om det där var sanningen så skulle jag inte ha problem med PEth öht.
Det där är snömos skrivet av en aktivist.

Läkartidningen håller inte med Transportstyrelsen heller.
Det räcker med långt mindre dos än det där = rättssäkerhet 0 att använda PEth som markör för individens förmåga att framföra ett fordon säkert.

"Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten.
I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt."

https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Totte_S
P Peter787 skrev:
Det gäller fortfarande, Transportstyrelsen använder fortfarande ovetenskapliga metoder för att förfölja normala och friska körkortsinnehavare, eller har du ändrat dig ?
Exakt vad ville du uppnå med ditt förra inlägg där du citerade in mig?

Jag kan inte ändra mitt inlägg.

Vad som står i länken är utanför min kontroll.

När tråden var ny var även den offentliga debatten i sin linda, då var länken relevant eftersom det var officiell information. Jag tillförde tråden en länk till relevant myndighets aktuella information.

Det är liksom inte mina åsikter transportstyrelsen publicerar.

Nog från mig i detta, detta är ett husforum och det är märkligt att dessa diskussioner ens förekommer här.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
G gaidin skrev:
Bara små människor pratar om andra människor.
Blir ju rätt svårt att föra en dialog med någon utan ett direkt tilltal. Det här är ett öppet forum och du själv är ju inte direkt sparsam med illa dold kritik mod andra på forumet.
 
  • Älska
Motherfucker
  • Laddar…
Totte_S
Alfredo Alfredo skrev:
Vad säger det? Att man är långsam med att kommentera inlägg på ett forum? Har svårt att se att det säger något mer. Eller tycker du något annat?
Det tyder på bristande förmåga till analys av mitt inlägg. Bland annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.