181 549 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I de alla fallen jag har varit med om när det gäller läkare och körkort har de varit väldigt tveksamma till att rapportera eller ens ta upp saken med patienten. Senast med min far som vi försökte få läkaren att prata med honom. Och då tog läkaren upp just detta att han inte ville tappa förtroendet mellan läkare och patient. Min morfar fick oxå han själv ta beslutet efter ett antal krockar. Ingen läkare som rapporterade eller ens försökte påtala det olämpliga att köra bil.
Så att man den senaste tiden har börjat sända in prover till transportstyrelsen helt utan att pratat med patienten är ett av de stora problemen.
Och det spelar ingen roll om transportstyrelsen har ändrat sig till att det ska vara 2 tester så är inte mätvärdet ett värde som säger nått om man kan framföra en bil på ett säkert sett.
Epilepsi eller stroke kan man inte själv påverka när ett anfall kommer. Men med alkohol har man helt själv tagit beslutet och kan mycket väl hålla sig nykter den dagen i veckan man behöver köra till affären för att handla även om man alla andra dagar i veckan inte är nykter.
Så att man den senaste tiden har börjat sända in prover till transportstyrelsen helt utan att pratat med patienten är ett av de stora problemen.
Och det spelar ingen roll om transportstyrelsen har ändrat sig till att det ska vara 2 tester så är inte mätvärdet ett värde som säger nått om man kan framföra en bil på ett säkert sett.
Epilepsi eller stroke kan man inte själv påverka när ett anfall kommer. Men med alkohol har man helt själv tagit beslutet och kan mycket väl hålla sig nykter den dagen i veckan man behöver köra till affären för att handla även om man alla andra dagar i veckan inte är nykter.
Ni som tycker att det här med att läkare anmäler folks alkoholintag till Transportstyrelsen är en bra grej, är ni samma personer som tycker det är en bra grej att anställda i kommuner och på myndigheter anmäler till polisen och Migrationsverket om någon lever i Sverige utan tillstånd?
Eller är det nån skillnad på angiveri?
Eller är det nån skillnad på angiveri?
Typ alla dina argument faller på en sak: Det är inte PEth-testet som gör att de drar kortet. Testet kan starta en utredning, som i sin tur, om det även finns annat, kan leda till indraget kort.Jarlingar skrev:
Knallkorkar finns det flera av här i tråden..
Att förkasta fakta gör de gång på gång så länge det inte stödjer den egna agendan; 0 alkohol till folket.
Tillåt mig citera några meningar ur artikeln:
"Om testerna visar från 0,3 mikromol per liter har Transportstyrelsen gett läkarkåren i uppdrag att anmäla detta till dem."
"– De här testerna görs på rutin nuförtiden, så fort någon kommer in med något besvär testar man PETh för att se om de dricker för mycket, säger en sjuksköterska på en akutmottagning i Dalarna."
Det intressanta är varför det provtas öht då transportstyrelsen tvättar sin mun med tvål i påståendet att de inte vill att läkare provtar PEth....
"Vi vet helt enkelt inte varför människor får olika resultat efter PEth-tester, säger Lena Nerhagen på Högskolan i Dalarna."
Men @BirgitS hon vet hon eftersom hon dömer alla... 😮
@Troberg och @Krille4 kan sålla in sig i ledet bakom Birgit..
"Samtidigt visar det sig att människor med samma alkoholkonsumtion kan få helt olika PETh-värden. Då är testet inte tillförlitligt, säger Lena Nerhagen."
@L Jan Hur går det med formeln?
Vi andra vill också räkna.
"Det här är fullkomligt vansinnigt. Transportstyrelsen måste konsekvensutreda detta, men det sköts av personer som inte vet vad de gör, säger Lena Nerhagen."
Ja exakt min åsikt också.
En knallkork som orkar traggla sig igenom några års utbildning kommer fortfarande vara en knallkork.. Om än en "bildad" knallkork.....
"Det är Patrik Grundtman som ansvarar för frågan hos Transportstyrelsen.
De här PETh-testerna är rekommenderade och används rutinmässigt i Sverige, säger Patrik Grundtman på Transportstyrelsens körkortsenhet."
Rekommenderade av vem då????
För TPS svär sig fri från häxjakten.
"Läkaren Tor Stålhammar är starkt kritisk till att svenskar får sina körkort återkallade efter ett PETh-test som har svag evidens för att slå fast ett alkoholmissbruk. Människor som har helt olika alkoholkonsumtion kan få samma PETh-värden."
Ja ni nykterhetens riddare får gärna bemöta detta med argument varför PEth är ett bra mätinstrument när läkare och forskare inte håller med er...
PS. Jag förväntar mig inget svar.. 😆
Och kom nu inte dragandes med gammal skåpmat att det inte räcker med ett test..
Tror ni på allvar att den läkare, som transportstyrelsen INTE sagt åt att provta PEth, kommer vara objektiv i sin bedömning av de godtyckligt utformade andra kraven..
Det är en varningsflagg, inte en showstopper.
Det är en väldig skillnad mellan de exemplen.Keiller skrev:
Ni som tycker att det här med att läkare anmäler folks alkoholintag till Transportstyrelsen är en bra grej, är ni samma personer som tycker det är en bra grej att anställda i kommuner och på myndigheter anmäler till polisen och Migrationsverket om någon lever i Sverige utan tillstånd?
Eller är det nån skillnad på angiveri?
Det är helt lagligt att vara berusad, det är inte lagligt att befinna sig i Sverige utan tillstånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du skrev något om att vara glad för att folk inte avstår från vård av rädsla för indraget körkort. I och med att folk väl snarast söker mer vård än vad vården klarar av så verkar folk inte vara rädda för att få körkortet indraget. Alltså folk avstår inte från vård pga. någon sån rädsla i allmänhet. Det finns folk som avstår från vård men det brukar vara av ekonomiska skäl, de har inte råd.Alfredo skrev:
Birgit.BirgitS skrev:
Du skrev något om att vara glad för att folk inte avstår från vård av rädsla för indraget körkort. I och med att folk väl snarast söker mer vård än vad vården klarar av så verkar folk inte vara rädda för att få körkortet indraget. Alltså folk avstår inte från vård pga. någon sån rädsla i allmänhet. Det finns folk som avstår från vård men det brukar vara av ekonomiska skäl, de har inte råd.
Folk i allmänhet har inte susning om det här.
När Liljeholmen går upp så får du se.
Tog upp det på jobbet...alla tog det som ett april skämt.
Fattar inte att ni som försvarar denna skit inte ser sånt.
Fast inte så konstigt att folk inte tar till sig sånt här...man ska ju kunna lita på myndigheter och inte gå omkring att tro man kan bli angiven på grunder som är helt felaktiga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och det är väl för att det är så väldigt ovanligt och ändå ovanligare lär det bli nu när Transportstyrelsen har ändrat sin information.N najaden skrev:Birgit.
Folk i allmänhet har inte susning om det här.
När Liljeholmen går upp så får du se.
Tog upp det på jobbet...alla tog det som ett april skämt.
Fattar inte att ni som försvarar denna skit inte ser sånt.
Fast inte så konstigt att folk inte tar till sig sånt här...man ska ju kunna lita på myndigheter och inte gå omkring att tro man kan bli angiven på grunder som är helt felaktiga.
Ovanligt..hur stort är mörkertalet?BirgitS skrev:
Det är ju inte direkt så att man går omkring och skryter om man blivit tagen utav en myndighet och kastad för vargarna.
Information ändrad...men själva angiveriet kvarstår ju.
De har ändrat sin felaktiga information på nätet till något ännu mer felaktigt, allt för att invagga folk till att tro att det enbart är extrema alkoholister som blir av med körkortet.BirgitS skrev:
T.ex. att det krävs ett kontinuerligt alkoholintag motsvarande 28 - 42 glas vin i veckan för att komma över deras hittepågräns på 0,30 mikromol/liter, vilket är en uppenbar lögn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Folk runt om en person märker väl om den personen plötsligt slutar att köra bil. Jag känner inte till någon som blivit av med körkortet pga. ett PEth-värde men däremot några som blivit av med det pga. alkoholism, något Parkinson-liknande resp. demens. Det gör att jag anser att det måste vara ovanligt.N najaden skrev:
Så du tycker att folk med demens, Parkinsons, epilepsi och andra sjukdomar, som gör att man är farlig i trafiken,ska få fortsätta att köra bil.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är ju bara lite enkel bakgrundsinformation. Det väsentliga är fortfarande det här:P Peter787 skrev:De har ändrat sin felaktiga information på nätet till något ännu mer felaktigt, allt för att invagga folk till att tro att det enbart är extrema alkoholister som blir av med körkortet.
T.ex. att det krävs ett kontinuerligt alkoholintag motsvarande 28 - 42 glas vin i veckan för att komma över deras hittepågräns på 0,30 mikromol/liter, vilket är en uppenbar lögn.
"Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."