181 549 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Så du tycker att en läkare aldrig ska meddela Transportstyrelsen när någon är kraftig dement, har epilepsi eller någon av de andra sjukdomarna som har varit uppe i tråden och som medför att personen är väldigt farlig i trafiken. Jag är glad att risken minskar betydligt att jag blir påkörd av någon som får ett elliptiskt anfall eller inte kan manövrera bilen pga. demens.Alfredo skrev:
Jag anser att det är fel att människor ska avstå från att söka vård av rädsla. Det är som vi tidigare varit inne på olyckligt både ur samhällsekonomisk synvinkel och sett från individens lidande.
Jag anser att man att man ska kunna vända sig till vården trygg i att man får hjälp och att vårdens tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt och inte en myndighetsutövning av den art som denna tråd behandlar. En läkare ska vara någon man kan få hjälp av, inte någon man fruktar.
Jag anser att det jag här skriver borde vara självklart för alla och har väldigt svårt att förstå de som tycker annorlunda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vi vill gå längre än styrelsen menar, ett sådant prov ska överhuvudtaget inte diskuteras utanför sjukvården eftersom det i sig inte har någon inverkan på körförmåga.BirgitS skrev:
Jag tycket som jag skrev att en läkares (vårdens) tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt. Om eller när den ska kunna brytas har jag ingen klar åsikt som jag kan redovisa här.BirgitS skrev:
Jag tycker som jag skrev att denna typ av myndighetsutövning inte hör hemma hos vården.
Och jag är glad om jag får leva i ett samhälle där folk inte behöver avstå att söka hjälp av rädsla för samhällets repressalier.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Myndighetsutövandet i de aktuella fallen sker inom Transportstyrelsen. Att meddela att någon har fått epilepsi eller blivit dement är inte myndighetsutövande.Alfredo skrev:
Jag tycket som jag skrev att en läkares (vårdens) tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt. Om eller när den ska kunna brytas har jag ingen klar åsikt som jag kan redovisa här.
Jag tycker som jag skrev att denna typ av myndighetsutövning inte hör hemma hos vården.
Och jag är glad om jag får leva i ett samhälle där folk inte behöver avstå att söka hjälp av rädsla för samhällets repressalier.
Eftersom sjukvården är högt belastad av vårdsökande så verkar det som att du kan vara glad.