D Dilato skrev:
Men det var helt ok att dra in körkorten tidigare
Huvuden borde rulla på transportstyrelsen (figurativt 😉)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det säger ju Transportstyrelsen också i förtydligandet.
Då borde Transportstyrelsen omedelbart ändra uppmaningen till behandlande läkare, att baserat på fantasidatat genererat av PEth, anmäla patienten till Transportstyrelsen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
H hapazard skrev:
Och då tillför ettt PEth test just ingenting förutom att du inte intagit alkohol senaste veckan. (Och det innebär sannerligen inte att du har bristande kontroll).
Naturligtvis.
Det innebär inte att den informationen aldrig är till nytta för ens husläkare.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att det är fel att människor ska avstå från att söka vård av rädsla. Det är som vi tidigare varit inne på olyckligt både ur samhällsekonomisk synvinkel och sett från individens lidande.

Jag anser att man att man ska kunna vända sig till vården trygg i att man får hjälp och att vårdens tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt och inte en myndighetsutövning av den art som denna tråd behandlar. En läkare ska vara någon man kan få hjälp av, inte någon man fruktar.

Jag anser att det jag här skriver borde vara självklart för alla och har väldigt svårt att förstå de som tycker annorlunda.
Så du tycker att en läkare aldrig ska meddela Transportstyrelsen när någon är kraftig dement, har epilepsi eller någon av de andra sjukdomarna som har varit uppe i tråden och som medför att personen är väldigt farlig i trafiken. Jag är glad att risken minskar betydligt att jag blir påkörd av någon som får ett elliptiskt anfall eller inte kan manövrera bilen pga. demens.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis.
Det innebär inte att den informationen aldrig är till nytta för ens huhusläkare.
Jag tvivlar starkt på att någon har så tät kontakt med sin husläkare och provtagning att PEth test ger ngt av värde. Ett isolerat prov säger väldigt lite.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Men det var helt ok att dra in körkorten tidigare?
Nej, men det är rätt ointressant att älta det i flera hundra inlägg. Det leder ingenstans.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Jag tvivlar starkt på att någon har så tät kontakt med sin husläkare och provtagning att PEth test ger ngt av värde. Ett isolerat prov säger väldigt lite.
Det finns folk som träffar sin läkare typ en gång i månaden.
 
BirgitS
P Peter787 skrev:
Då borde Transportstyrelsen omedelbart ändra uppmaningen till behandlande läkare, att baserat på fantasidatat genererat av PEth, anmäla patienten till Transportstyrelsen.
Det var väl just det de gjorde i mars.
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men det är rätt ointressant att älta det i flera hundra inlägg. Det leder ingenstans.
Det är väl så man skapar opinion.
Ämnet är ju inte färdigdiskuterat bara för att Transportstyrelsen ändrat sig lite.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det är väl så man skapar opinion.
Ämnet är ju inte färdigdiskuterat bara för att Transportstyrelsen ändrat sig lite.
Det är väl rätt meningslöst att skapa opinion kring något som inte gäller längre. Bättre att lägga sin tid på något som gäller nu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl rätt meningslöst att skapa opinion kring något som inte gäller längre. Bättre att lägga sin tid på något som gäller nu.
Vi vill gå längre än styrelsen menar, ett sådant prov ska överhuvudtaget inte diskuteras utanför sjukvården eftersom det i sig inte har någon inverkan på körförmåga.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker att en läkare aldrig ska meddela Transportstyrelsen
Jag tycket som jag skrev att en läkares (vårdens) tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt. Om eller när den ska kunna brytas har jag ingen klar åsikt som jag kan redovisa här.

Jag tycker som jag skrev att denna typ av myndighetsutövning inte hör hemma hos vården.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag är glad att risken minskar betydligt att jag blir påkörd av någon som får ett elliptiskt anfall eller inte kan manövrera bilen pga. demens.
Och jag är glad om jag får leva i ett samhälle där folk inte behöver avstå att söka hjälp av rädsla för samhällets repressalier.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Vi vill gå längre än styrelsen menar, ett sådant prov ska överhuvudtaget inte diskuteras utanför sjukvården eftersom det i sig inte har någon inverkan på körförmåga.
Men då behöver man ju bättre argument än något som inte längre gäller.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men det är rätt ointressant att älta det i flera hundra inlägg. Det leder ingenstans.
Det har inte hindrat dig. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycket som jag skrev att en läkares (vårdens) tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt. Om eller när den ska kunna brytas har jag ingen klar åsikt som jag kan redovisa här.

Jag tycker som jag skrev att denna typ av myndighetsutövning inte hör hemma hos vården.


Och jag är glad om jag får leva i ett samhälle där folk inte behöver avstå att söka hjälp av rädsla för samhällets repressalier.
Myndighetsutövandet i de aktuella fallen sker inom Transportstyrelsen. Att meddela att någon har fått epilepsi eller blivit dement är inte myndighetsutövande.

Eftersom sjukvården är högt belastad av vårdsökande så verkar det som att du kan vara glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.