Totte_S Totte_S skrev:
Såhär 1,5 månad och 500 inlägg senare kommenterar du det. Säger en del om dig.
Bara små människor pratar om andra människor.

BirgitS
M MrDizzy skrev:
Problemet är att oavsett hur de uppdaterar sina riktlinjer så KOMMER det att drabba oskyldiga (som blir fler och fler hela tiden) pga att ett test som inte går att använda som en generell måttstock.

Exempel (väl tillskruvat för att visa poängen)
Säg att det går mäta ett ämne som påvisar hur trött någon är under längre tid.
i medeltal över hela befolkningen då någon är pigg ligger man under 10
Och i medeltal över hela befolkningen då man är för trött att köra säkert är 100
Så det transportstyrelsen nu har gjort är att säga:
Om en läkare har MISSTANKE (notera ej bevis) på att någon kan vara för trött att köra ska detta test tas.
Och är det över 100 dras körkortet in.
Bra tanke, inget snack om saken . För trötta personer ska inte köra bil .... problemet är den individuella faktorn som de helt skiter i.

Dvs medeltalet är 100.
Det kommer då finns de som ALLTID kommer att ligga över 100 även om de har sover bra och har bättre reaktionsförmåga en en som ligger på 10.
Och lika så kommer det att finnas personer som knappt kan stå pga trötthet och ändå ha ett tal under 10.
Detta skiter transportstyrelsen fullständigt i.
Och det är på grund av den individuella faktorn som det värdet är extremt olämpligt att använda sig av som markör.

Sen visar det sig att
"Opps det är välkänt att det ordinarie testet för trötthet har massor med mätproblematik som gör att det blir fel väden , som tex tvättat huden med handsprit innan provtagning påverkar vädet."
OCh detta skiter transportstyrelsen med i.

Och det är på samma sätt med PEth. Det är väl inte så svårt att förstå?
Och du har fortfarande inte fattat att det inte räcker med bara för höga värden på PEth-testet numera.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Många rädda äldre gubbar som räknas som halv/hel alkisar i tråden som är rädda nu för sitt körkort😁

Ni behöver inte kommentera hittar ut själv😉
Är inte det där lite typiskt ?
Jo jag vill kommentera.
Solidaritet och tänket på andra människor verkar inte existera för dessa beivrare utav dylika översitterier !

Och som vanligt...så länge man själv går fri bryr man sig inte..gud så spyless jag blir på det.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur kan du då bedöma henne olämplig att inneha körkort?
Det gör jag inte. Jag har vare sig sagt att hon är lämplig eller olämplig, lika lite som jag har sagt något om alla andra personer som har figurerat i länkade snyfthistorier. Det jag framför är att det är meningslöst att hålla på och älta sånt som hände innan 10 mars eftersom det då kom ut nya riktlinjer. Mycket bättre att se vad som händer framöver. Ser man att det framöver sker fel så är det på de fallen man ska agera för att få till stånd en ändring.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Bara små människor pratar om andra människor.
Så som du just gjorde?

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ser man att det framöver sker fel så är det på de fallen man ska agera för att få till stånd en ändring.
Kan man inte ha åsikter om det man uppfattar som felaktigheter i samhället redan innan dessa felaktigheter faktiskt orsakar skada?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som du just gjorde?
Det var mest en kommentar, inte ett diskussionsinlägg.

Men jo, min kommentar var uteslutande för att förminska ett allt för stort ego, jag erkänner mig skyldig till Högmod

Vad jag kan se är det fullkomligt orimligt att använda PEth som biomarkör för om du är olämplig som bilförare av flera anledningar:

1. Högt PEth säger INGET om promille vid bilkörning. (Egentligen räcker detta)

2. Det verkar vara stor variablillitet mellan individer hur mycket PEth som bildas.

3. De anger gränser om 0.3 och anger att det motsvarar en konsumtion om 28-42 standardglas per vecka. Det är då 4-5 glas öl per dag, om de intas på kvällen och du kör bil på morgonen är detta inga bekymmer ur trafiksäkerhet (även om det kanske är hälsovådligt på sikt har inte transportstyrelsen med det att göra).

4. Sambandet mellan PEth och alkoholintag är inte tillräckligt kartlagt! Nedbrytningen av alkohol är inte linjär. Dricker du enstaka standardglas kommer du komma upp mot nykterhetsgränsen men snabbt gå ner mot omätbara nivåer (inom några timmar). Dricker du flera glas i följd (snabbare än ngt glas i timmen) ökar koncentrationen snabbt och kommer sjunka långsamt. Rimligtvis följer att en festkväll kommer ge PEth nivåer (som halveras över ca en vecka) långt högre än om du druckit motsvarande mängd under en längre period.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man inte ha åsikter om det man uppfattar som felaktigheter i samhället redan innan dessa felaktigheter faktiskt orsakar skada?
För mig får man ha vilka åsikter man vill.

Vilka felaktigheter är det i det här?
Minst en av följande kriterier ska vara uppfyllda för att ett körkort ska dras in:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Transportstyrelsen skriver själva att de bedömer att det kommer att bli färre indragna körkort framöver.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hapazard skrev:
Vad jag kan se är det fullkomligt orimligt att använda PEth som biomarkör för om du är olämplig som bilförare av flera anledningar:
Det säger ju Transportstyrelsen också i förtydligandet.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det säger ju Transportstyrelsen också i förtydligandet.
Och då tillför ettt PEth test just ingenting förutom att du inte intagit alkohol senaste veckan. (Och det innebär sannerligen inte att du har bristande kontroll).

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
Totte_S Totte_S skrev:
Såhär 1,5 månad och 500 inlägg senare kommenterar du det. Säger en del om dig.
Det gäller fortfarande, Transportstyrelsen använder fortfarande ovetenskapliga metoder för att förfölja normala och friska körkortsinnehavare, eller har du ändrat dig ?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka felaktigheter är det i det här?
Jag anser att det är fel att människor ska avstå från att söka vård av rädsla. Det är som vi tidigare varit inne på olyckligt både ur samhällsekonomisk synvinkel och sett från individens lidande.

Jag anser att man att man ska kunna vända sig till vården trygg i att man får hjälp och att vårdens tystnadsplikt ska vara i det närmaste hundraprocentigt och inte en myndighetsutövning av den art som denna tråd behandlar. En läkare ska vara någon man kan få hjälp av, inte någon man fruktar.

Jag anser att det jag här skriver borde vara självklart för alla och har väldigt svårt att förstå de som tycker annorlunda.

• Gilla
  • Älska
pmd och 11 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du har fortfarande inte fattat att det inte räcker med bara för höga värden på PEth-testet numera.
Men det var helt ok att dra in körkorten tidigare?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tanken med peth är i grunden att vara en livräddande åtgärd. Men inom läkarkåren så har det uttryckts oro för hur nettot på de här överlevande kommer att bli. Även bland de som är för peth. De med alkoholproblem kommer i allt mindre utsträckning att våga söka hjälp och då tappar man liv i den änden istället. Så hur man än vrider och vänder på det och oavsett vilken sida man står på, så är detta en dålig idé. Case closed.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.