181 576 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Bakom betalvägg så jag kan inte läsa den tyvärr.M MrDizzy skrev:
Men första stycket belyser väl hur klart obra det är med små korkade människor med mindrevärdeskomplex på någon form av maktposition öht.
"– Läkarna trodde att provet visade min förbrukning av alkohol på två veckor. Men i själva verket visade det vad jag konsumerat under sex veckor, säger forskaren när Skånskan träffar honom för en intervju."
Tog PSA prov för ett par veckor sen på min läkarstation och upplyste om att jag inte ville ta något annat prov än just detta bara för att vara på säkra sidan.
Fyllde jämt veckan innan och var på all inklusive med allmänt firande på varmare breddgrader och ville definitivt inte chansa.
Dricker måttligt (har alltid gjort) men är rädd om mitt körkort.
Bara misstanken på att det skulle kunna bli fel gör mig anti.
Blåstest vid vägkanten (med uppföljande prov för att säkerställa rätt värde) är defintivt 100 procent säkrare på om någon kör full eller inte jämfört med ett PETH blodprov vid en läkarundersökning.
Det brukar väl heta att du är oskyldig tills din skuld är bevisad?
Bli av med sitt körkort trots att du aldrig har kört på fyllan räknar jag defintivt som ett straff på en oskyldig person.
Fyllde jämt veckan innan och var på all inklusive med allmänt firande på varmare breddgrader och ville definitivt inte chansa.
Dricker måttligt (har alltid gjort) men är rädd om mitt körkort.
Bara misstanken på att det skulle kunna bli fel gör mig anti.
Blåstest vid vägkanten (med uppföljande prov för att säkerställa rätt värde) är defintivt 100 procent säkrare på om någon kör full eller inte jämfört med ett PETH blodprov vid en läkarundersökning.
Det brukar väl heta att du är oskyldig tills din skuld är bevisad?
Bli av med sitt körkort trots att du aldrig har kört på fyllan räknar jag defintivt som ett straff på en oskyldig person.
Knallkorkar finns det flera av här i tråden..P Peter787 skrev:
Att förkasta fakta gör de gång på gång så länge det inte stödjer den egna agendan; 0 alkohol till folket.
Tillåt mig citera några meningar ur artikeln:
"Om testerna visar från 0,3 mikromol per liter har Transportstyrelsen gett läkarkåren i uppdrag att anmäla detta till dem."
"– De här testerna görs på rutin nuförtiden, så fort någon kommer in med något besvär testar man PETh för att se om de dricker för mycket, säger en sjuksköterska på en akutmottagning i Dalarna."
Det intressanta är varför det provtas öht då transportstyrelsen tvättar sin mun med tvål i påståendet att de inte vill att läkare provtar PEth....
"Vi vet helt enkelt inte varför människor får olika resultat efter PEth-tester, säger Lena Nerhagen på Högskolan i Dalarna."
Men @BirgitS hon vet hon eftersom hon dömer alla... 😮
@Troberg och @Krille4 kan sålla in sig i ledet bakom Birgit..
"Samtidigt visar det sig att människor med samma alkoholkonsumtion kan få helt olika PETh-värden. Då är testet inte tillförlitligt, säger Lena Nerhagen."
@L Jan Hur går det med formeln?
Vi andra vill också räkna.
"Det här är fullkomligt vansinnigt. Transportstyrelsen måste konsekvensutreda detta, men det sköts av personer som inte vet vad de gör, säger Lena Nerhagen."
Ja exakt min åsikt också.
En knallkork som orkar traggla sig igenom några års utbildning kommer fortfarande vara en knallkork.. Om än en "bildad" knallkork.....
"Det är Patrik Grundtman som ansvarar för frågan hos Transportstyrelsen.
De här PETh-testerna är rekommenderade och används rutinmässigt i Sverige, säger Patrik Grundtman på Transportstyrelsens körkortsenhet."
Rekommenderade av vem då????
För TPS svär sig fri från häxjakten.
"Läkaren Tor Stålhammar är starkt kritisk till att svenskar får sina körkort återkallade efter ett PETh-test som har svag evidens för att slå fast ett alkoholmissbruk. Människor som har helt olika alkoholkonsumtion kan få samma PETh-värden."
Ja ni nykterhetens riddare får gärna bemöta detta med argument varför PEth är ett bra mätinstrument när läkare och forskare inte håller med er...
PS. Jag förväntar mig inget svar.. 😆
Och kom nu inte dragandes med gammal skåpmat att det inte räcker med ett test..
Tror ni på allvar att den läkare, som transportstyrelsen INTE sagt åt att provta PEth, kommer vara objektiv i sin bedömning av de godtyckligt utformade andra kraven..
Även TV4 har nu uppmärksammat detta.
https://www.tv4.se/artikel/0oYN7nKc...ritiserat-alkotest-fullstaendigt-oacceptabelt
https://www.tv4.se/artikel/0oYN7nKc...ritiserat-alkotest-fullstaendigt-oacceptabelt
Deras uppdatering innehåller rent svammel.BirgitS skrev:
De som har dessa andra åsikter är väl nykterhetsivrare som förespråkar 0 alkohol för medborgarna, eller sådana som alltid tror att myndigheter är ofelbara och alltid är det bästa för medborgarna.Alfredo skrev:
Bägge dessa åsikter är helt uppåt väggarna och endast ett bevis på viljan att styra över vad andra människor ska tycka, tänka och hur de lever sina liv.
Eller för att travestera Palme, om någon nu kommer ihåg honom, diktaturens kreatur.
Pethtestet visar väl bara om man druckit alkohol, inte om man kört bil onykter eller på annat sätt visat att man är olämplig som bilförare. Tycker det är bättre att låta polisen och rättsväsendet ta hand om rattfyllerister såsom de brukar göra.
Mitt liv är beroende av att ha ett körkort, både till och från samt i arbetet, så något läkarbesök för mig, i annat än akutfall, lär det inte bli så länge det här överförmynderiet tillåts.
Mitt liv är beroende av att ha ett körkort, både till och från samt i arbetet, så något läkarbesök för mig, i annat än akutfall, lär det inte bli så länge det här överförmynderiet tillåts.