Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis "vill" man inte förstå detta om man tycker en samhällsutveckling som tråden belyser är önskvärd.
Hmm..ja du är något på spåret där.
I min värld är sättet det görs på helt förkastligt och kan inte hur jag än försöker förstå dom som försvarar detta tänker?

• Gilla
  • Älska
Festlund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du förstår väl att du inte har någon aning om Susanna är lämplig eller olämplig att ha ett körkort. Man kan ju inte ta någons ord för sant när det gäller alkoholintag.
Hur kan du då bedöma henne olämplig att inneha körkort?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ööhh ööhh
Ok... ...

Ge mig uträkningen då?
Vilken formel använde ni?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
ytterligare en artikel om hur Peth inte kan användas för körkortsindragning då Peth är bevisligen extremt individuellt.

[länk]
Bakom betalvägg så jag kan inte läsa den tyvärr.
Men första stycket belyser väl hur klart obra det är med små korkade människor med mindrevärdeskomplex på någon form av maktposition öht.

"– Läkarna trodde att provet visade min förbrukning av alkohol på två veckor. Men i själva verket visade det vad jag konsumerat under sex veckor, säger forskaren när Skånskan träffar honom för en intervju."

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tog PSA prov för ett par veckor sen på min läkarstation och upplyste om att jag inte ville ta något annat prov än just detta bara för att vara på säkra sidan.
Fyllde jämt veckan innan och var på all inklusive med allmänt firande på varmare breddgrader och ville definitivt inte chansa.
Dricker måttligt (har alltid gjort) men är rädd om mitt körkort.
Bara misstanken på att det skulle kunna bli fel gör mig anti.
Blåstest vid vägkanten (med uppföljande prov för att säkerställa rätt värde) är defintivt 100 procent säkrare på om någon kör full eller inte jämfört med ett PETH blodprov vid en läkarundersökning.
Det brukar väl heta att du är oskyldig tills din skuld är bevisad?
Bli av med sitt körkort trots att du aldrig har kört på fyllan räknar jag defintivt som ett straff på en oskyldig person.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En artikel från bilnyhetssiten Carup.se som beskriver Transportstyrelsens häxjakt på oskyldiga körkortsinnehavare med ovetenskapliga tester som grund.

[länk]
Knallkorkar finns det flera av här i tråden..
Att förkasta fakta gör de gång på gång så länge det inte stödjer den egna agendan; 0 alkohol till folket.

Tillåt mig citera några meningar ur artikeln:

"Om testerna visar från 0,3 mikromol per liter har Transportstyrelsen gett läkarkåren i uppdrag att anmäla detta till dem."

"– De här testerna görs på rutin nuförtiden, så fort någon kommer in med något besvär testar man PETh för att se om de dricker för mycket, säger en sjuksköterska på en akutmottagning i Dalarna."

Det intressanta är varför det provtas öht då transportstyrelsen tvättar sin mun med tvål i påståendet att de inte vill att läkare provtar PEth....

"Vi vet helt enkelt inte varför människor får olika resultat efter PEth-tester, säger Lena Nerhagen på Högskolan i Dalarna."

Men @BirgitS hon vet hon eftersom hon dömer alla... 😮

@Troberg och @Krille4 kan sålla in sig i ledet bakom Birgit..

"Samtidigt visar det sig att människor med samma alkoholkonsumtion kan få helt olika PETh-värden. Då är testet inte tillförlitligt, säger Lena Nerhagen."

@L Jan Hur går det med formeln?
Vi andra vill också räkna.

"Det här är fullkomligt vansinnigt. Transportstyrelsen måste konsekvensutreda detta, men det sköts av personer som inte vet vad de gör, säger Lena Nerhagen."

Ja exakt min åsikt också.
En knallkork som orkar traggla sig igenom några års utbildning kommer fortfarande vara en knallkork.. Om än en "bildad" knallkork.....

"Det är Patrik Grundtman som ansvarar för frågan hos Transportstyrelsen.
De här PETh-testerna är rekommenderade och används rutinmässigt i Sverige, säger Patrik Grundtman på Transportstyrelsens körkortsenhet."

Rekommenderade av vem då????
För TPS svär sig fri från häxjakten.

"Läkaren Tor Stålhammar är starkt kritisk till att svenskar får sina körkort återkallade efter ett PETh-test som har svag evidens för att slå fast ett alkoholmissbruk. Människor som har helt olika alkoholkonsumtion kan få samma PETh-värden."

Ja ni nykterhetens riddare får gärna bemöta detta med argument varför PEth är ett bra mätinstrument när läkare och forskare inte håller med er...
PS. Jag förväntar mig inget svar.. 😆

Och kom nu inte dragandes med gammal skåpmat att det inte räcker med ett test..

Tror ni på allvar att den läkare, som transportstyrelsen INTE sagt åt att provta PEth, kommer vara objektiv i sin bedömning av de godtyckligt utformade andra kraven..

• Gilla
  • Älska
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju gjorts och ändrats saker. Det framgår ju av Transportstyrelsens uppdaterade riktlinjer som det har länkats till väldigt många gånger i tråden.

Helt otroligt att vissa inte har noterat det utan fortsätter att älta samma sak gång efter annan.
Deras uppdatering innehåller rent svammel.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Totte_S Totte_S skrev:
Jag rekommenderar den här länken till primärkälla; den stöder även min tes i mitt inlägg.
[länk]
Rent svammel du länkar till.

Totte_S
P Peter787 skrev:
Rent svammel du länkar till.
Såhär 1,5 månad och 500 inlägg senare kommenterar du det. Säger en del om dig.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Bli av med sitt körkort trots att du aldrig har kört på fyllan räknar jag defintivt som ett straff på en oskyldig person.
De flesta känner nog så även om det finns en del med andra åsikter, bland annat i denna tråd.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De flesta känner nog så även om det finns en del med andra åsikter, bland annat i denna tråd.
De som har dessa andra åsikter är väl nykterhetsivrare som förespråkar 0 alkohol för medborgarna, eller sådana som alltid tror att myndigheter är ofelbara och alltid är det bästa för medborgarna.
Bägge dessa åsikter är helt uppåt väggarna och endast ett bevis på viljan att styra över vad andra människor ska tycka, tänka och hur de lever sina liv.
Eller för att travestera Palme, om någon nu kommer ihåg honom, diktaturens kreatur.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Pethtestet visar väl bara om man druckit alkohol, inte om man kört bil onykter eller på annat sätt visat att man är olämplig som bilförare. Tycker det är bättre att låta polisen och rättsväsendet ta hand om rattfyllerister såsom de brukar göra.

Mitt liv är beroende av att ha ett körkort, både till och från samt i arbetet, så något läkarbesök för mig, i annat än akutfall, lär det inte bli så länge det här överförmynderiet tillåts.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
P
Många rädda äldre gubbar som räknas som halv/hel alkisar i tråden som är rädda nu för sitt körkort😁

Ni behöver inte kommentera hittar ut själv😉

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Såhär 1,5 månad och 500 inlägg senare kommenterar du det. Säger en del om dig.
Vad säger det? Att man är långsam med att kommentera inlägg på ett forum? Har svårt att se att det säger något mer. Eller tycker du något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.