Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi motverka alla risker bör ingen ha körkort! Inser du inte hur orealistisk du är med resonemanget kring "det finns en risk"?
Igen en person som hittar på/ tar orden ur min mun. Vad har ni för problem?

Ja , jag inser det. Håller inte direkt med dem. Lite
överdrivet är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har personlig erfarenhet av just detta, jag har ett långvarigt bruk (30 år +) och har provresultat som ligger långt under (0,15) vad det borde vara om det nu är så träffsäkert som du vill påstå.

Det kan alltså slå helt fel åt båda håll.
Och jag har erfarenhet av motsatsen, ett uppenbart högt värde trots litet intag av alkohol då jag tydligen tillhör skaran av de som reagerar starkt på alkohol och får ett högt värde.
Fullständigt vansinnigt att det finns de i tråden som försvarar dessa övergrepp mot skötsamma personer som inte begått något brott annat än några pilsner på en helg.

Och samma personer upprörs över andra auktoritära ingrepp och angrepp av Trumpen i annan tråd...
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har personlig erfarenhet av just detta, jag har ett långvarigt bruk (30 år +) och har provresultat som ligger långt under (0,15) vad det borde vara om det nu är så träffsäkert som du vill påstå.

Det kan alltså slå helt fel åt båda håll.
Igen en person som hittar på/ tar orden ur min mun. Vad är ert problem?

Har aldrig påstått att det är träffsäkert. Utan det är bara så det funkar.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta tokeri...

Hur räknar du och din läkare ut PEth?
Du har inte gett ett enda exempel på hur detta räknas ut i tråden.

Innan du svara så vill jag att du funderar på om alla, 100%, av alla människor är exakt identiska och reagerar exakt likadant på samma dos av valfri kemikalie.
Jo det har jag gett exempel på. Mkt nogrannt också.
Det är ren matematik. Eller sök själv på nätet. Det finns mängder med info.

Har också skrivit att det är lite individuellt. Inte 100% samma för alla.
 
Jag har raderat personangrepp och allmänt tjafs. Håll er till ämnet och diskutera sakligt, tack.

/Moderator
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Igen en person som hittar på/ tar orden ur min mun. Vad har ni för problem?
Vad menar du? Jag förstår inte.

L L Jan skrev:
Ja , jag inser det. Håller inte direkt med dem. Lite överdrivet är det.
Förstår inte detta heller. Vilka är "dem"? Vad är "överdrivet"?
 
L L Jan skrev:
Har nu fått bekräftat från läkare på vårdcentralen som jag träffade vid en hälsokontroll.
Jag frågade och hon ville inte riktigt svara men till slut räknade vi på det.
1 st 33 cl lättöl 2,2% motsvarar nästan en 2:a snaps 40%, eller exakt 1,8 cl snaps.

1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta.
Jag kontrade med att då är väl kanske 1/3 cirka av alla vuxna över gränsen. Ja sa hon. Hon fortsatte: Bara för att det är normalt att dricka mer så är det inte okej. Hon jämförde med rökning eller snusning eller droger. Likadant där. Bara för att massor håller på med det så är det inte så genomtänkt alltid. Samhället är rätt förlåtande och inte så förmyndaraktigt samt tvingar inte direkt att folk skall hålla en viss maxkonsumtion. Utan man väljer själv och får sedan själv stå för konsekvenserna.

Har fått en tankeställare. På semestern och vissa helger kommer jag att hålla igen bra mycket mer.
Ja jag misstänker att det är detta du anser vara en utträkning av PEth?

Här ska du få en till tankeställare;
Ni har inte räknat ut något PEth öht för det är nämligen så enkelt att det går INTE räkna ut PEth.

Mäta går, men inte räkna ut.
Nej, bara glöm det.

PEth är ett väldigt individuellt värde som är extremt korkat att använda som någon slags markör för om en indivd kan framföra ett fordon säkert eller inte.

Och det är det, vi rättssäkerhetens förespråkare har invändningar mot.


Enda garderingen mot PEth är att aldrig någonsin dricka alkohol.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja jag misstänker att det är detta du anser vara en utträkning av PEth?

Här ska du få en till tankeställare;
Ni har inte räknat ut något PEth öht för det är nämligen så enkelt att det går INTE räkna ut PEth.

Mäta går, men inte räkna ut.
Nej, bara glöm det.

PEth är ett väldigt individuellt värde som är extremt korkat att använda som någon slags markör för om en indivd kan framföra ett fordon säkert eller inte.

Och det är det, vi rättssäkerhetens förespråkare har invändningar mot.


Enda garderingen mot PEth är att aldrig någonsin dricka alkohol.
Ööhh ööhh typ liksom va, tankeställare?
Extremt korkat? Den som sa't va't!

Har skrivit tidigare att det är ett snitt för en vuxen man.

Men en sak skriver du bra och det är att man behöver aldrig dricka.
Men som en kompis sa: Man kan ha kul utan sprit, men det är dumt att chansa 😉
 
Redigerat:
P
L L Jan skrev:
Ööhh ööhh typ liksom va, tankeställare?
Extremt korkat? Den som sa't va't!

Har skrivit tidigare att det är ett snitt för en vuxen man.

Men en sak skriver du bra och det är att man behöver aldrig dricka.
Men som en kompis sa: Man kan ha kul utan sprit, men det är dumt att chansa 😉
😴
 
P
L L Jan skrev:
Jo det har jag gett exempel på. Mkt nogrannt också.
Det är ren matematik. Eller sök själv på nätet. Det finns mängder med info.

Har också skrivit att det är lite individuellt. Inte 100% samma för alla.
Svammel som vanligt från dig.
 
P
L L Jan skrev:
Läste att så lite som 1 1/2 flaska vin i veckan kan göra att man får problem med värdet och indraget körkort, om detta "högre" värde mäts vid upprepade tillfällen.

Detta verkar orimligt. Det är bara 5 glas vin i veckan. Efter semestern, ledigheter och liknande rimmar det inte för de flesta.

Någon som vet mer på riktigt som är inom myndighet eller läkare tex? Vad gäller?

Alltså helst inte för mkt gissningar och amatörsurfad info, för detta kan jag se själv, det står olika överallt.

Har någon erfarenhet?
En artikel från bilnyhetssiten Carup.se som beskriver Transportstyrelsens häxjakt på oskyldiga körkortsinnehavare med ovetenskapliga tester som grund.

https://carup.se/sa-testas-du-i-smyg-susanna-forlorade-korkortet/
 
M MrDizzy skrev:
ytterligare en artikel om hur Peth inte kan användas för körkortsindragning då Peth är bevisligen extremt individuellt.

[länk]
Helt otroligt att inget görs/ändras åt denna skit.
Nu har ju tom vardagsmedia vaknat..får se om Svensson Svensson vaknar till också.
Snacka om haveri från myndighet.

Stasi verksamhet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Här är en sida om en produkt för att ta bort falska possitiva svar som standard PEth tester ger.
https://capitainer.com/a-new-gold-standard-in-peth-testing/

Så med andra ord ... det är ett internationellt känt problem att vanliga PEth tester visar fel så till den grad att ett företag har tagit fram en specifik produkt för att komma till rätta med problemet ....
Och produkten MÅSTE användas direkt vid provtagning... inte vid lab-analysen.
Hmmm hur många läkare använder den måntro ...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.