181 623 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Att förminska någon och dess sätt att argumentera, det är dessutom mot formteglerna!Demmpa skrev:
Ja jag gör detta själv men jag står för det, men att använda det som hen gör är fult, och att sedan påstå att hen alltid håller sig till sakfrågan är ju helt enkelt så fel!
Har nu fått bekräftat från läkare på vårdcentralen som jag träffade vid en hälsokontroll.
Jag frågade och hon ville inte riktigt svara men till slut räknade vi på det.
1 st 33 cl lättöl 2,2% motsvarar nästan en 2:a snaps 40%, eller exakt 1,8 cl snaps.
1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta.
Jag kontrade med att då är väl kanske 1/3 cirka av alla vuxna över gränsen. Ja sa hon. Hon fortsatte: Bara för att det är normalt att dricka mer så är det inte okej. Hon jämförde med rökning eller snusning eller droger. Likadant där. Bara för att massor håller på med det så är det inte så genomtänkt alltid. Samhället är rätt förlåtande och inte så förmyndaraktigt samt tvingar inte direkt att folk skall hålla en viss maxkonsumtion. Utan man väljer själv och får sedan själv stå för konsekvenserna.
Har fått en tankeställare. På semestern och vissa helger kommer jag att hålla igen bra mycket mer.
Jag frågade och hon ville inte riktigt svara men till slut räknade vi på det.
1 st 33 cl lättöl 2,2% motsvarar nästan en 2:a snaps 40%, eller exakt 1,8 cl snaps.
1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta.
Jag kontrade med att då är väl kanske 1/3 cirka av alla vuxna över gränsen. Ja sa hon. Hon fortsatte: Bara för att det är normalt att dricka mer så är det inte okej. Hon jämförde med rökning eller snusning eller droger. Likadant där. Bara för att massor håller på med det så är det inte så genomtänkt alltid. Samhället är rätt förlåtande och inte så förmyndaraktigt samt tvingar inte direkt att folk skall hålla en viss maxkonsumtion. Utan man väljer själv och får sedan själv stå för konsekvenserna.
Har fått en tankeställare. På semestern och vissa helger kommer jag att hålla igen bra mycket mer.
Se även mitt inlägg ovan.Jarlingar skrev:
Lögn.
Transportstyrelsens rådgivande läkare har bestämt sig för egen vetorätt.
Jag och det förtydligandet innehåller direkta lögner i sann vidrig aktivistisk anda.
Ännu en lögn.
Det står tom i en av rubrikerna; "Regelöversyn pågår"
Det finns inget nytt beslut ännu.
Vad vi vet.
Och om det kommer medföra någon förbättring i rättssäkerhet är i bästa fall tveksamt.
Lögn, förklarat ovan.
Det är mindre klädsamt att du i andra delar av forumet upprepar att fakta är det som skall råda när du i denna tråd aktivt väljer att godtyckligt förkasta den.
Ja då blir det ju än mer fascinerande att du mfl stödjer detta pågående vidriga övergrepp då "experterna" inte är eniga.
Samtidigt som transportstyrelsens rådgivande läkare har gett sig själv absolut tolkningsföreträde..
Du får då gärna förklara varför det är helt åt helvete fel i uppgifterna på transportstyrelsens sida.
Vilka rekommendationer?
De som enligt uppgift genomgår en översyn men inte? är ändrade?
Enig i att det missbrukas.
Förtydligandet innehåller direkta lögner och bevisar, enligt Trobergs "kvalitetsgranskning", att de ägnar sig åt aktivism och inte vetenskap.
"Linn, 28, förlorade jobbet efter felaktig missbruksdiagnos: ”Hela mitt liv raserades” "
[bild]
Vittne, Åklagare, jury och bödel i ett = Transportstyrelsens rådgivande läkare.
Det kommer inte ske någon förändring på den fronten även med uppdaterade regler..
PEth är ett lotteri där ditt liv ligger i vågskålen.
Att Svensken skall kuvas till 0% alkoholintag är agendan.
Rättssäkerhet 0.
Bort med skiten.
Jag har tvingats konstatera att de har "rätt" Linn har problem för att hon dricker för mycket. Även om det inte är så mycket är det ändå för mycket. Även om hon dricker sällan spelar det igen roll. Det är den totala mängden alkohol som hon dricker som är problemet.
En parallell:
På 1800 talet konsumerade vi 3-4 kg raffinerat socker per person och år. Nu ligger det på 40 kg. Ingen förbjuder det.
Men diabetiker ökar lavinartat och andra sjukdomar. Godis kostar idag knappt något alls. Man väljer själv och föräldrar har ett ansvar.
Din läkare har räknat helt fel - 7 lättöl i veckan inte i närheten av att vara riskbruk.L L Jan skrev:Har nu fått bekräftat från läkare på vårdcentralen som jag träffade vid en hälsokontroll.
Jag frågade och hon ville inte riktigt svara men till slut räknade vi på det.
1 st 33 cl lättöl 2,2% motsvarar nästan en 2:a snaps 40%, eller exakt 1,8 cl snaps.
1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta.
Jag kontrade med att då är väl kanske 1/3 cirka av alla vuxna över gränsen. Ja sa hon. Hon fortsatte: Bara för att det är normalt att dricka mer så är det inte okej. Hon jämförde med rökning eller snusning eller droger. Likadant där. Bara för att massor håller på med det så är det inte så genomtänkt alltid. Samhället är rätt förlåtande och inte så förmyndaraktigt samt tvingar inte direkt att folk skall hålla en viss maxkonsumtion. Utan man väljer själv och får sedan själv stå för konsekvenserna.
Har fått en tankeställare. På semestern och vissa helger kommer jag att hålla igen bra mycket mer.
/Krille
Fantastiska dessa forum. Man skriver något och någon annan påstår att man har skrivit något annat. Vad är deras problem?K Krille4 skrev:
Du har hittat på själv. Har inte skrivit riskbruk. Du har skrivit det.
Alkohol motsvarande max 1 lättöl om dagen är inte riskbruk. Man går bara helt under radarn och dricker inte för mycket.
Riskbruk är något annat och är högre mängder. Sök på Socialstyrelsens hemsida.
Du skriver att om man dricker mer än 7 lättöl i veckan har man problem med alkohol.
Riskbruk är första/lägsta nivån där man riskerar att få problem ohälsa eller alkoholproblem på sikt om det fortsätter. Därefter följer Skadligt bruk och Beroende. Riskbruk börjar enligt socialstyrelsen vid 10 st 50 cl folköl eller 10 st 33 cl starköl i veckan. Det motsvarar väl ungefär 20 lättöl? Dessa nivåer anses av många som för "låg gräns".
Vad avser du då med att man har problem med alkohol då inte ens scocialstyrelsen klassar det som riskbruk? Har du och/eller läkaren hittat på en egen ännu lägre nivå för när man har problem med alkohol som är lägre än hälften av socialstyrelsens nivå?
Riskbruk är första/lägsta nivån där man riskerar att få problem ohälsa eller alkoholproblem på sikt om det fortsätter. Därefter följer Skadligt bruk och Beroende. Riskbruk börjar enligt socialstyrelsen vid 10 st 50 cl folköl eller 10 st 33 cl starköl i veckan. Det motsvarar väl ungefär 20 lättöl? Dessa nivåer anses av många som för "låg gräns".
Vad avser du då med att man har problem med alkohol då inte ens scocialstyrelsen klassar det som riskbruk? Har du och/eller läkaren hittat på en egen ännu lägre nivå för när man har problem med alkohol som är lägre än hälften av socialstyrelsens nivå?
L L Jan skrev:
Redigerat:
Är det nu tredje gången jag skriver detsamma? ovan konsumtion = Man ligger under radarn för PEth = man dricker inte för mycket = man har inte problem med alkohol = ingen kan säga något = VC kan inte skicka vidare jobbig info till Transportstyrelsen = läkare kan inte se något eller anmärka på något = kroppen tar ingen mätbar skada m.m.K Krille4 skrev:Du skriver att om man dricker mer än 7 lättöl i veckan har man problem med alkohol.
Riskbruk är första/lägsta nivån där man riskerar att få problem ohälsa eller alkoholproblem på sikt om det fortsätter. Därefter följer Skadligt bruk och Beroende. Riskbruk börjar enligt socialstyrelsen vid 10 st 50 cl folköl eller 10 st 33 cl starköl i veckan. Det motsvarar väl ungefär 20 lättöl? Dessa nivåer anses av många som för "låg gräns".
Vad avser du då med att man har problem med alkohol då inte ens scocialstyrelsen klassar det som riskbruk? Har du och/eller läkaren hittat på en egen ännu lägre nivå för när man har problem med alkohol som är lägre än hälften av socialstyrelsens nivå?
Räkna själv på PEth så ser du själv!
10 st 33 cl starköl i veckan som du skriver blir lätt att PEth går över gränsen så som för Linn. Ändå har hon inga "problem" med alkohol. Hon är alltid nykter på jobbet. Hon bara dricker för mycket, ohälsosamt för mycket. Kan då eller senare lätt dra iväg till mer också, vilket antagligen är det som det oroas för? De chansar inte.
Redigerat:
Varför upprepar du det som frågan inte gäller?. Du missar hela tiden vad du själv skrev efter ovanstående och som jag redan fetmarkerat en gång åt dig d v s:L L Jan skrev:Är det nu tredje gången jag skriver detsamma? ovan konsumtion = Man ligger under radarn för PEth = man dricker inte för mycket = man har inte problem med alkohol = ingen kan säga något = VC kan inte skicka vidare info till Transportstyrelsen = läkare kan inte se något eller anmärka på något = kroppen tar ingen mätbar skada m.m.
Räkna själv på PEth så ser du själv!
"1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta."
Vad menar du med det fetmarkerade d v a "Mer än så och man har problem med alkohol" D v s hur räknade du och läkaren när ni anser att man har problem med alkohol när man dricker över 7 st 33 cl lättöl i veckan?
Socialstyrelsens gräns för riskbruk som riskerar att ge problem är mer än dubbelt så hög. Men enligt läkaren så har man alltså redan problem när man dricker mindre än hälften så mycket?
/Krille