181 627 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Har fortfarande inte skrivit om riskbruk. Ändå återkommer du till det i ett. Vad är problemet för dig?K Krille4 skrev:Varför upprepar du det som frågan inte gäller?. Du missar hela tiden vad du själv skrev efter ovanstående och som jag redan fetmarkerat en gång åt dig d v s:
"1 st lättöl om dagen eller motsvarande alkoholmängd koncentrerat till helgen och man går helt under radarn. Man anses då ha 0 problem med alkohol. Mer än så och man har problem med alkohol. Det betyder inte att man är alkoholist, utan just att man dricker för mycket när man dricker, eller för ofta."
Vad menar du med det fetmarkerade d v a "Mer än så och man har problem med alkohol" D v s hur räknade du och läkaren när ni anser att man har problem med alkohol när man dricker över 7 st 33 cl lättöl i veckan?
Socialstyrelsens gräns för riskbruk som riskerar att ge problem är mer än dubbelt så hög. Men enligt läkaren så har man alltså redan problem när man dricker mindre än hälften så mycket?
/Krille
Der är skillnad mellan problem och riskbruk.
Ordet problem och ordet risk är olika grad av nivåer för något. Risk är värre. Ok?
Man kan trösta sig med att PEth blir 0 efter 4 veckors avhållsamhet från alkohol. Nästan oavsett hur mkt man har druckit innan.
Klarar man 4 veckor är man enligt mig helt problemfri!
Problemet är att det är svårt att förstå vad du/läkaren menar när ni har en egen definition av problem och risk. Riskbruk riskerar att ge problem. Beroende som är nästa "värre" nivå är när man har problem.L L Jan skrev:Har fortfarande inte skrivit om riskbruk. Ändå återkommer du till det i ett. Vad är problemet för dig?
Der är skillnad mellan problem och riskbruk.
Ordet problem och ordet risk är olika grad av nivåer för något. Risk är värre. Ok?
Man kan trösta sig med att PEth blir 0 efter 4 veckors avhållsamhet från alkohol. Nästan oavsett hur mkt man har druckit innan.
Klarar man 4 veckor är man enligt mig helt problemfri!
Men håller med dig om att man säkert kan få olika typer av problem även om man inte når upp till riskbruk.
/Krille
Svar: Läkaren menar inget, utan definierar vilken mängd alkohol som max kan konsumeras utan att det blir direkt noterbart eller uppmärksammat på PEth, man går fri! Detta är bara ren matematik i förhållande till kroppen och PEth.K Krille4 skrev:Problemet är att det är svårt att förstå vad du/läkaren menar när ni har en egen definition av problem och risk. Riskbruk riskerar att ge problem. Beroende som är nästa "värre" nivå är när man har problem.
Men håller med dig om att man säkert kan få olika typer av problem även om man inte når upp till riskbruk.
/Krille
Även samma för max vad som hälsan klarar utan att lämna någon negativ påverkan på kroppen eller försumbar. Är nog lite olika för olika läkare, vad de anser +/- Men en hyfsad norm iaf här.
Man kan ju dricka allan ett tag och sedan vara nykter i 4 veckor. Ovan för att få bort vanorna för de som gör det och som tror att detta är ok. Det är det inte.
Du har fortfarande inte förstått att uppmätt PEth värde är väldigt individuellt och säger INGENTING om personens lämplighet att ha ett svenskt körkort.L L Jan skrev:Svar: Läkaren menar inget, utan definierar vilken mängd alkohol som max kan konsumeras utan att det blir direkt noterbart eller uppmärksammat på PEth, man går fri! Detta är bara ren matematik i förhållande till kroppen och PEth.
Även samma för max vad som hälsan klarar utan att lämna någon negativ påverkan på kroppen eller försumbar. Är nog lite olika för olika läkare, vad de anser +/- Men en hyfsad norm iaf här.
Man kan ju dricka allan ett tag och sedan vara nykter i 4 veckor. Ovan för att få bort vanorna för de som gör det och som tror att detta är ok. Det är det inte.
D Dilato skrev:
Det är du /ni som inte förstår och det är du som hittar på ovan, inte jag.P Peter787 skrev:
PEth är individuellt, som allt annat. Angett är ett snitt för vuxen man.
Läkare och sedan Transportstyrelsen bedömer lämpligheten och PEth är ett bedömningsunderlagen.
Just detta att man använder detta som underlag för lämplighet är helt åt skogen.L L Jan skrev:
Värdet talar inte om på något sett att man inte kan hålla sig ifrån alkohol när man ska köra bil. Bara om man dricker lite för mycket för att det ska vara bra för hälsan.
Lite som att bara för att man har en bil eller MC som går att köra fort med ökar risken att man kör för fort. Men så länge man inte gör det så får man fortfarande har kvar körkortet.
Det är inte riktigt så. Om man dricker för mycket eller mycket drickande sällan som på semestern så är man kanske inte lämplig som förare ändå. Det finns en risk.snuttjulle skrev:
Just detta att man använder detta som underlag för lämplighet är helt åt skogen.
Värdet talar inte om på något sett att man inte kan hålla sig ifrån alkohol när man ska köra bil. Bara om man dricker lite för mycket för att det ska vara bra för hälsan.
Lite som att bara för att man har en bil eller MC som går att köra fort med ökar risken att man kör för fort. Men så länge man inte gör det så får man fortfarande har kvar körkortet.
Likadant som om man begår stora fortkörni gar, andra olagligheter. Då kan vapenlicensen ryka. Trots att man skött sig perfekt med jaktvapnen. Det finns en risk.
Vissa röstar på extremistpartier som förespråkar diktatur, så vi slutar med allmänna val, 'för säkerhets skull' är en variant på ditt vurmande för 'riskminimering'.L L Jan skrev:Det är inte riktigt så. Om man dricker för mycket eller mycket drickande sällan som på semestern så är man kanske inte lämplig som förare ändå. Det finns en risk.
Likadant som om man begår stora fortkörni gar, andra olagligheter. Då kan vapenlicensen ryka. Trots att man skött sig perfekt med jaktvapnen. Det finns en risk.
NEJ TACK.
Resultatet med detta tramseri med PEth som något sätt att hitta potentiella rattonykterister, innan de är detta, får bara som resultat att folk avstår från att söka vård även om de borde göra det.
Samhällsekonomiskt är det helt galet.
L L Jan skrev:
Ja vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta tokeri...L L Jan skrev:
Hur räknar du och din läkare ut PEth?
Du har inte gett ett enda exempel på hur detta räknas ut i tråden.
Innan du svara så vill jag att du funderar på om alla, 100%, av alla människor är exakt identiska och reagerar exakt likadant på samma dos av valfri kemikalie.
Jag har personlig erfarenhet av just detta, jag har ett långvarigt bruk (30 år +) och har provresultat som ligger långt under (0,15) vad det borde vara om det nu är så träffsäkert som du vill påstå.L L Jan skrev:
Det kan alltså slå helt fel åt båda håll.
