Vad avses med ren alkohol?


A/ Typ utblandat med vatten till 37.5 procent alkoholhalt, typ Explorer Systemsprit?

B/ Eller 100 % alkohol ej utblandat med vatten?


Blir ju viss skillnad vilket man utgår ifrån när man påstår:
" 340 - 500 gr ren alkohol i veckan."

A/ 1 - 1,5 kvarting i veckan.

eller i stort sett: B/ 3 till 4.5 Explorerkvartingar i veckan.

- Visst, visst. Räknar som Vibble.
Men frågan är vad som menas med "Ren Alkohol".

-Enligt B, så klarar jag mig lätt.
Men för säkerhets skull, ifall det är enligt A, så gör jag uppehåll av alkoholhaltiga drycker två veckor till innan jag hasar mig till Vårdcentralen för ev provtagning i samband med översyn av mediciner.
 
Redigerat:
Och hur är det nu, detta med läkares upplysningsplikt ang PETH provtagning mm.

Antag att det visar sig att det bedöms för högt vid första provtagningen.
Meddelar läkaren mig detta vid provsvar?
Som underlag för nästa prov om 5 veckor?
 
H Hybro skrev:
Vad avses med ren alkohol?
Den enda korrekta betydelsen är i princip 100 procentig etanol.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Avrundat till 2 bolagshelor i veckan då?

Det skulle jag inte klara.
 
H Hybro skrev:
Meddelar läkaren mig detta vid provsvar?
Ja.
Du kan dessutom läsa provsvaren själv på dina sidor 1177.
 
När det gäller att spekulera i gränsvärdets rimlighet eller inte så är det en fråga för experter. Vi kan sitta och tycka, men faktum är att vi saknar underlag, kunskap och erfarenhet för att säga något med rimlig säkerhet uttala oss. Vi är en hög amatörer, och ibland måste man faktiskt lita på att experterna kan sitt jobb.

Jag tror alla mött sådana amatörer som tror att de kan ert arbete bättre än ni. "Varför lägger man inte betong istället för asfalt, det håller ju bättre!", "Man måste installera om datorn en gång om året!", "Startkabla inte motorcykeln från ett bilbatteri!" osv. Well, de kan inte sitt stuff, ni som experter kan.

Så även här, fast nu är vi amatörerna. Kan vi bara erkänna det och låta experterna göra expertbedömningarna?
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag hade iofs inte förväntat mig mer av dig.
Men du kan för all del få försöka hitta ett beslut i den där snömosen av lögner.
Det som är publicerat på myndighetens website är att betrakta som officiellt, och man har en granskningsrutin för att garantera att det blir korrekt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte svårt att hitta felaktig information på myndigheters webbplatser eller exempelvis få felaktiga svar från deras kundtjänster. Jag tycker det är sunt att betrakta denna typ av källor med kritisk blick.
Jag säger inte att fel aldrig sker, men jag har jobbat på flera myndigheter, och man anstränger sig verkligen till det yttersta för att allt ska bli rätt.

Detta gäller speciellt när det berör allmänheten, då myndighetsbeslut dels kan vara extremt påverkande för individen, dels då gynnande (för individen) myndighetsbeslut kan vara svåra att ändra, även om de är fel.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag säger inte att fel aldrig sker, men jag har jobbat på flera myndigheter, och man anstränger sig verkligen till det yttersta för att allt ska bli rätt.
Ja det hoppas jag verkligen. Allt annat vore riktigt illa.

T Troberg skrev:
Detta gäller speciellt när det berör allmänheten, då myndighetsbeslut dels kan vara extremt påverkande för individen
Nu syftade jag inte i första hand på myndighetsbeslut utan mer på olika former av förenklad "lättbegriplig" information som kan finnas på en webbplats eller den typ av "går det så går det och vi blir av med problemet"-svar som man tyvärr ofta får från första linjens kundtjänst.

Här är tyvärr inte våra myndigheter alltid speciellt mycket bättre än andra organisationer och kvalitén på de svar man ibland får tyder på att de inte ens bemödat sig att läsa igenom hela frågan, eller värre, inte besitter grundläggande läsförståelse.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu syftade jag inte i första hand på myndighetsbeslut utan mer på olika former av förenklad "lättbegriplig" information som kan finnas på en webbplats eller den typ av "går det så går det och vi blir av med problemet"-svar som man tyvärr ofta får från första linjens kundtjänst.

Här är tyvärr inte våra myndigheter alltid speciellt mycket bättre än andra organisationer och kvalitén på de svar man ibland får tyder på att de inte ens bemödat sig att läsa igenom hela frågan, eller värre, inte besitter grundläggande läsförståelse.
Nu råkar jag ha viss insyn i hur det hanteras på några myndigheter, och man har ansvariga för respektive sektion av websiten som är gurus på området, och dessutom en process där förändringar förankras med andra experter. Det är inte bara "någon webredaktör som tycker", det finns en kvalitetssäkringsprocess.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Nä en stark grogg ger inte över 0,3 vid flera provtagningar med minst fem veckor mellan. Du läser uppenbarligen bara de delar som passar din argumentation.

/Krille
Är du på riktigt ?
En grogg med 5 veckors mellanrum ??
0,2 grogg i veckan eller hur tänkte du ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Vad avses med ren alkohol?


A/ Typ utblandat med vatten till 37.5 procent alkoholhalt, typ Explorer Systemsprit?

B/ Eller 100 % alkohol ej utblandat med vatten?


Blir ju viss skillnad vilket man utgår ifrån när man påstår:
" 340 - 500 gr ren alkohol i veckan."

A/ 1 - 1,5 kvarting i veckan.

eller i stort sett: B/ 3 till 4.5 Explorerkvartingar i veckan.

- Visst, visst. Räknar som Vibble.
Men frågan är vad som menas med "Ren Alkohol".

-Enligt B, så klarar jag mig lätt.
Men för säkerhets skull, ifall det är enligt A, så gör jag uppehåll av alkoholhaltiga drycker två veckor till innan jag hasar mig till Vårdcentralen för ev provtagning i samband med översyn av mediciner.
Ren etanol (alkohol) är 100%, vilket inte smakar mycket, det liksom försvinner på tungan.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Nu råkar jag ha viss insyn i hur det hanteras på några myndigheter, och man har ansvariga för respektive sektion av websiten som är gurus på området, och dessutom en process där förändringar förankras med andra experter. Det är inte bara "någon webredaktör som tycker", det finns en kvalitetssäkringsprocess.
Fast just Transportstyrelsen får på tafsen av en expert på området om hur myndigheter fungerar, eller inte fungerar, i kommentarerna till Läkartidningens artikel:

Skärmdump av artikelkommentar om Transportstyrelsens brister i konsekvensutredningar inom rättssäkerhet, skriven av Lena Nerhagen.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Är du på riktigt ?
En grogg med 5 veckors mellanrum ??
0,2 grogg i veckan eller hur tänkte du ?
Så efter drygt 500 inlägg har du ännu inte förstått att det enligt rekommendationerna inte räcker med ett prov med över 0,3 för att få körkortet återkallat?

Är det inte dags att du läser på Transportstyrelsens rekommendationer som redan hänvisas till många gånger:

https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

/Krille
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Så efter drygt 500 inlägg har du ännu inte förstått att det enligt rekommendationerna inte räcker med ett prov med över 0,3 för att få körkortet återkallat?

Är det inte dags att du läser på Transportstyrelsens rekommendationer som redan hänvisas till många gånger:

[länk]

/Krille
Och du tror fortfarande att man behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att få 0.30 mikromol/liter på PEth provet...
tydligen har Transportstyrelsen lyckats med sina lögner i sann Goebbelsanda.
"Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning” (tillskrivs ofta Goebbels, men det stämmer troligtvis inte).
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Och du tror fortfarande att man behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att få 0.30 mikromol/liter på PEth provet...
tydligen har Transportstyrelsen lyckats med sina lögner i sann Goebbelsanda.
"Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning” (tillskrivs ofta Goebbels, men det stämmer troligtvis inte).
Nej - men du fortsätter hitta på - backa nu upp ditt påstående för en gångs skull och visa var jag skrivit att jag tror det.

Istället tror jag på den artikel i läkartidningen, som du anger som källa, där det klart och tydligt står i huvudbudskapet, slutsatserna och rekommendationerna att ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.

/Krille
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Nej - men du fortsätter hitta på - backa nu upp ditt påstående för en gångs skull och visa var jag skrivit att jag tror det.

Istället tror jag på den artikel i läkartidningen, som du anger som källa, där det klart och tydligt står i huvudbudskapet, slutsatserna och rekommendationerna att ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.

/Krille
Att dricka alkohol är faktiskt tillåtet i Sverige, att försöka stigmatisera de som tar ett glas eller två UTAN att köra bil påverkad, är djupt oetiskt och inte värdigt en demokrati.
Att försöka skuldbelägga och svamla om hälsoeffekter är bara trams, ska rökare också bli av med körkortet ?
Andra som kanske också är påverkade fysiskt så att de inte är riktigt lämpade som bilförare är de som av religiösa skäl fastar under dagen.
Jag åkte med en muslimsk taxichaufför för några veckor sedan, det var vid 17-tiden och jag frågade honom om han fastade, han sa glatt att han inte ätit eller druckit något sedan han lämnade hemmet vid 5-tiden på morgonen ...
Hans körning visade 'vissa' tecken på trötthet och ouppmärksamhet, undrar om Transportstyrelsen vågar ta i det känsliga problemet ?
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.