K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vart går gränsen då @Krille4 ?

Du verkar ju vara självutnämnd expert i frågan.
Så, exakt vad kan varje individ dricka för att vara på säkra sidan?
Du kan absolut dricka två drinkar dagen innan eller en folköl samma dag. Läs på lite om PEth istället för att sprida otrevligheter och felaktigheter.

/Krille

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Svara på frågan istället.

Exakt vart går gränsen på individnivå?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…

Det kan han inte och det beror inte bara på den enorma okunskap han besitter i ämnet, ingen kan nämligen det. Peth är ett lotteri, det borde även fanatikerna insett vid det här laget.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
K

Läs på så förstår du att det inte finns någon fast exakt gräns. Det är därför reglerna inte bygger på resultatet av ett enskilt test. Har säker länkats 5-10 gånger till samma fakta men du väljer som vanligt att basera din "kunskap" på "kvällstidningsrubriker" istället.

/Krille

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
kvällstidningsrubriker
Läkartidningen är vad jag lutar mig mot i kunskapsfrågan i detta ämne.
K Krille4 skrev:
det inte finns någon fast exakt gräns.
Ja det var det jag ville att du skulle inse själv.

Rättssäkerhet 0.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
K
Läkartidningen är vad jag lutar mig mot i kunskapsfrågan i detta ämne.

Ja det var det jag ville att du skulle inse själv.

Rättssäkerhet 0.
Läkartidningen motsäger flera av de fakta du lagt fram så det visar hur selektiv din läsförståelse är. Finns definitivt problem med användningen av PEth men finns ingen anledning att du ska ska hitta på och sprida otrevligheter.

/Krille

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker på riktigt att det är fullständigt vidrigt hur man kan stödja detta Orwellska samhälle där myndigheter godtyckligt kan begå grova övergrepp mot enskilda individer.

Och faktum är att det är klart olämpliga individer som begår dessa övergrepp..
Det är dom som ska straffas.

För er som stödjer detta så kan jag tipsa om Saudiarabien.
Deras inställning gentemot alkohol och totalitära samhälle ligger mer i eran linje.

• Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Läkartidningen motsäger flera av de fakta du lagt fram
Jag vill alltid lära mig mera och är inte sämre än att jag kan erkänna när jag haft fel.

Så vilka fakta är det jag lagt fram som Läkartidningen motsäger?

Eller är det dina egna värderingar som du vävt in i "mina" fakta och därför tillskriver mig åsikter jag inte har.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K
Jag vill alltid lära mig mera och är inte sämre än att jag kan erkänna när jag haft fel.

Så vilka fakta är det jag lagt fram som Läkartidningen motsäger?

Eller är det dina egna värderingar som du vävt in i "mina" fakta och därför tillskriver mig åsikter jag inte har.
Bra att du vill lära dig - börja med att visa var du hittat belägg för det du påstår redan är bevisat.

"Det är bevisat;
1. PEth har 0% säkerhet för en säker bedömning av alkoholproblem.
2. De nya reglerna är utformade för godtyckligt tolkande och kommer missbrukas i lika utsträckning som de förra."

Läs sedan samma länk som lagts in och citerat säker 10 gånger redan. Framgår tydligt att ett par drinkar dagen innan eller en folköl innan inte innebär indraget körkort. https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

/Krille

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
0% säkerhet för en SÄKER bedömning
Där har du ditt svar och det finns många exempel länkade i tråden på att 0.3 PEth är ett extremt osäkert värde med väldigt stor individuell spridning.
Det går inte använda 0.3 som en SÄKER bedömning. 100%.
K Krille4 skrev:
De nya reglerna är utformade för godtyckligt tolkande
"1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen"

En vidrig aktivist kommer med 100% säkerhet hävda att det kriteriet redan är uppfyllt iom att värdet 0.3 är överskridet.

K Krille4 skrev:
Läs sedan samma länk
Det räcker med att läsa "faktarutan" för att se att det är fullkomligt snömos som presenteras.

Det behöver inte ens vara i närheten av de mängder som transportstyrelsen hävdar för att halka över på fel sida om 0.3

Det borde du också förstå om du läst vad Läkartidningen skriver om PEth.

Och ni som envisas med att det är nya regler nu. Är det ens infört?
Jag har redan adresserat hur de, inte bara kan, missbrukas, utan även kommer att missbrukas fragment.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker på riktigt att det är fullständigt vidrigt hur man kan stödja detta Orwellska samhälle där myndigheter godtyckligt kan begå grova övergrepp mot enskilda individer.
Var är godtyckligheten? Man får en indikation via testet, man gör en utredning, och om ytterligare skäl finns, enligt lagtexten, så kan körkortet dras in. Inget godtyckligt där.

Där har du ditt svar och det finns många exempel länkade i tråden på att 0.3 PEth är ett extremt osäkert värde med väldigt stor individuell spridning.

En vidrig aktivist kommer med 100% säkerhet hävda att det kriteriet redan är uppfyllt iom att värdet 0.3 är överskridet.

Det räcker med att läsa "faktarutan" för att se att det är fullkomligt snömos som presenteras.

Det behöver inte ens vara i närheten av de mängder som transportstyrelsen hävdar för att halka över på fel sida om 0.3

Jag har redan adresserat hur de, inte bara kan, missbrukas, utan även kommer att missbrukas fragment.
Jag tycker du ska sluta använda procentsatser, eftersom du uppenbarligen inte förstår procent.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Jag säger inte att det var varken rätt eller fel, att personen blev av med körkortet från första början. Det går inte, utifrån artikeln, att veta.

Men att en vuxen person som vekar vara väldigt beroende av sitt körkort, inte klarar av att inte dricka på 6 månader. Detta trots att han vet att han kommer bli kollad 4 ggr.
Det tycker jag visar på svårigheter att kontrollera sitt drickande.

Så även om han blev av med det på felaktiga grunder, är det för mig tydligt att han inte är redo att få tillbaka det än.
Du är uppenbarligen nykterhetsaktivist, menar du alltså att en person som godtyckligt efter detta test blivit av med körkortet helt ska avstå från alkohol i 6 månader?
Det bevisar ju i så fall hur galet detta test är som dömer människor för något de eventuellt kan göra men inte gör.
Fy fan för aktivister av vilket slag de än vara må.
Frihet åt folket, och om någon undrar varför Trump blev vald är det på grund aktivister och woke-nissar som vill/ska bestämma över sina motmänniskor. (medmänniskor är sådana som respekterar andra)

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Du är uppenbarligen nykterhetsaktivist, menar du alltså att en person som godtyckligt efter detta test blivit av med körkortet helt ska avstå från alkohol i 6 månader?
Haha!!
Ingen nykterhetsaktivist här, ibland dricker jag för lite, ibland alldeles lagom och ibland åthelvete för mycket.

I den artikeln jag svarade på finns det ingen information som möjliggör att veta om det var godtyckligt eller ej.

Däremot vet vi att personen för att vara säker på att få tillbaka körkortet, inte borde dricka på 6 månader.

Klarade han det? Nej!

Det tycker jag visar ett beroende, eller brist på omdömme.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Frihet åt folket, och om någon undrar varför Trump blev vald är det på grund aktivister och woke-nissar som vill/ska bestämma över sina motmänniskor. (medmänniskor är sådana som respekterar andra)
Och nu sitter Trump med gäng och bestämmer vad amerikaner ska få tycka och de som tycker annorlunda blir av med jobbet. Så inte har det blivit bättre där borta, snarare tvärtom.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K

Så det du ansåg som bevisat är bara vad du tror. Det enda du bevisat är att du inte förstår procent och att du tror att det du gissar om framtiden redan är bevisat.

Har du ens läst från läkartidningen där det är tydligt:

"På grund av den stora interindividuella variationen ger PEth-värdet endast en ungefärlig uppfattning om alkoholintagets storlek, frekvens och tidpunkt (Fakta 1). Beslutsgränserna är följaktligen inte definitiva för att skilja mellan olika konsumtionsnivåer. En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är dock en indikation om regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men är inte liktydig med diagnosen alkoholbrukssyndrom."

Snömos och aktivism skulle kunna summera det du skriver rätt bra 😉

/Krille

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.