P
Alfredo Alfredo skrev:
Med all respekt verkar du rätt naiv nu.
Fattar du inte att ett uteblivet provsvar inte innebär 0 eller 100, det innebär bara att det inte finns något att rapportera.
 
P
nino nino skrev:
Min läkare sa att ett PEth på 0.3 innebar ett rus på över 1 promille i en hel vecka 😮
Läs mitt inlägg #42...
Byt läkare !
 
P Peter787 skrev:
Fattar du inte att ett uteblivet provsvar inte innebär 0 eller 100, det innebär bara att det inte finns något att rapportera.
Till och börja med fattar jag inte vad du försöker säga med meningen jag citerar ovan. Vad menar du med "uteblivet provsvar"? Vad menar du med "0 eller 100"? Vad menar du med "att det inte finns något att rapportera"?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Läs mitt inlägg #42 och då speciellt artikeln från Läkartidningen så inser du också att PEth är ett lotteri, det kan ersättas med en tärning, slår du en etta två gånger blir du av med körkortet.
Jag läste det inlägget när det var nytt inkl. artikeln men du verkar inte ha fått in att numera räcker det inte med två positiva PEth-test.

Vi tar det än en gång:

"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

På vilket sätt anser du att två positiva PEth-test uppfyller något av de 3 kriterierna?
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag läste det inlägget när det var nytt inkl. artikeln men du verkar inte ha fått in att numera räcker det inte med två positiva PEth-test.

Vi tar det än en gång:

"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
[länk]

På vilket sätt anser du att två positiva PEth-test uppfyller något av de 3 kriterierna?
Inget av alternativen med någon som helst säkerhet, det räcker med att ha tagit 2 drinkar dagen innan provtagningen om man har otur, eller slår två ettor med tärningen 🙀
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Till och börja med fattar jag inte vad du försöker säga med meningen jag citerar ovan. Vad menar du med "uteblivet provsvar"? Vad menar du med "0 eller 100"? Vad menar du med "att det inte finns något att rapportera"?
Har du kognitiva problem ?
 
P Peter787 skrev:
Har du kognitiva problem ?
Inte normalt sett. Jag förstår dock inte vilka obegripligheter som helst. Vill du föra en diskussion får du förklara vad du menar. Vill du bara vara oförskämd tror jag alla uppskattar om du håller tyst.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Det är så extremt vidriga och äckliga åsikter som bärs fram av vissa individer här. 🤢🤢🤢

Tackar min lyckliga stjärna för att det är en demokrati jag lever i och eran sinnessjuka vanföreställning aldrig kommer accepteras av majoriteten.

Det är bevisat;
1. PEth har 0% säkerhet för en säker bedömning av alkoholproblem.
2. De nya reglerna är utformade för godtyckligt tolkande och kommer missbrukas i lika utsträckning som de förra.

Det krävs en sällsynt lågpannad svagbegåvad individ för att komma fram till någon annan tolkning.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har aldrig gett mitt medgivande till specifika prover när det tagits prover i alla fall...
Genom att inte säga "Nej" så har du gjort det. Det är en "no means no"-situation, inte en "yes means yes".

P Peter787 skrev:
Läkare är tvungna att arbeta efter "vetenskap och beprövad erfarenhet", dit hör inte gissningar och antaganden.
Nja, erfarenhetsbaserade antaganden är standard i många yrken, speciellt där det finns gråzoner där man inte sitter på alla fakta, tex vissa diagnoser, projektledning och sånt. Jag har familjemedlemmar i vården, de ser tex direkt om någon kommer in narkotikapåverkat, och gör då de antaganden som behövs för att testa vad de tagit.

Detta är speciellt viktigt inom akutvården, där man ofta inte har tid att vela runt och ta reda på alla fakta. Man har ett akut problem som måste lösas innan patienten dör, och då är erfarenhetsbaserade antaganden och fingertoppskänsla för vad man håller på med guld värd.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är så extremt vidriga och äckliga åsikter som bärs fram av vissa individer här. 🤢🤢🤢

Tackar min lyckliga stjärna för att det är en demokrati jag lever i och eran sinnessjuka vanföreställning aldrig kommer accepteras av majoriteten.
Det där är ett uselt sätt att uttrycka sig. Det är respektlöst, nedlåtande, och dessutom ett mycket underligt ordval. Vad har "äckligt" i sammanhanget att göra?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är bevisat;
1. PEth har 0% säkerhet för en säker bedömning av alkoholproblem.
0%. Det är ett underligt antagande. Du menar alltså att PEth aldrig någonsin ger ett korrekt utslag. Det kommer att missa alla alkoholproblem, och det kommer att ge falska positiva svar på alla som inte har alkoholproblem.

Edit: Fixade underhållande felstavning: "flaska" -> "falska"

Tillåt mig att säga "BULLSHIT!" på det.

Fan, om ett test varkligen hade 0% träffsäkerhet så hade man bara kunnat vända på tolkningen och fått ett med 100% träffsäkerhet.

Nästan ingenting i verkligheten är 0% eller 100%.

Du gör ett väldigt udda påstående där. Jag skulle gärna se dig backa upp den siffran med källor.

Jarlingar Jarlingar skrev:
2. De nya reglerna är utformade för godtyckligt tolkande och kommer missbrukas i lika utsträckning som de förra.
Återigen ett starkt påsåtende utan backning. Om det var så, så borde man kunna läsa det i några förtexter till reglerna eller liknande. Källa?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Det krävs en sällsynt lågpannad svagbegåvad individ för att komma fram till någon annan tolkning.
Du kanske borde se över dina egna påståenden innan du kommer med sådana kommentarer. Se även min kommentar om olämpliga sätt att uttala sig ovan.
 
  • Gilla
  • Haha
NorraS och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Återigen ett starkt påsåtende utan backning. Om det var så, så borde man kunna läsa det i några förtexter till reglerna eller liknande. Källa?
Erfarenhetsbaserat antagande, skulle jag säga.

Erfarenhetsbaserade antaganden är standard och guld värda i många yrken och situationer.

Tänk på det!
 
BirgitS
P Peter787 skrev:
Inget av alternativen med någon som helst säkerhet, det räcker med att ha tagit 2 drinkar dagen innan provtagningen om man har otur, eller slår två ettor med tärningen 🙀
Precis, PEth säger inte ett dugg om de 3 kriterierna utan den som ska bestämma måste undersöka de 3 kriterierna på andra sätt. PEth-resultat är alltså inte utslagsgivande.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Ledsen
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Jag säger inte att det var varken rätt eller fel, att personen blev av med körkortet från första början. Det går inte, utifrån artikeln, att veta.

Men att en vuxen person som vekar vara väldigt beroende av sitt körkort, inte klarar av att inte dricka på 6 månader. Detta trots att han vet att han kommer bli kollad 4 ggr.
Det tycker jag visar på svårigheter att kontrollera sitt drickande.

Så även om han blev av med det på felaktiga grunder, är det för mig tydligt att han inte är redo att få tillbaka det än.
 
  • Gilla
  • Arg
NorraS och 3 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Inget av alternativen med någon som helst säkerhet, det räcker med att ha tagit 2 drinkar dagen innan provtagningen om man har otur, eller slår två ettor med tärningen 🙀
Nä - det räcker inte med två drinkar dagen innan eller folköl till lunch samma dag. Det finns uppenbara problem med PEth men rena fantasiargument för inte diskussionen framåt.

/Krille
 
  • Gilla
NorraS och 1 till
  • Laddar…
Vart går gränsen då @Krille4 ?

Du verkar ju vara självutnämnd expert i frågan.
Så, exakt vad kan varje individ dricka för att vara på säkra sidan?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.