P
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. Du skrev:

Jag tolkade detta som att du ansåg att det alltid var otillåtet att "dela provsvar med utomstående", helt oavsett om proven var tagna med medgivande eller utan medgivande. Det kanske var en feltolkning från min sida. Jag ber i så fall om ursäkt!
Det är faktiskt den generella regeln.
Med utomstående avses personer som inte är del av den sjukvårdspersonal som har legitima skäl att ta del av informationen.
Privatpersoner kan få tillgång till barn eller närståendes journal eller recept, tillstånd kan man själv ge via 1177.

När det gäller obehörigas access, var det en del sjukvårdsanställda som tittade i Anna Lindhs journal när hon hade blivit knivhuggen som blev polisanmälda för brott mot sekretessen, så det finns konsekvenser.

Grundproblemet för hela PEth diskussionen är att provsvaren har en så hög osäkerhet och mycket liten korrelation med alkoholmissbruk, den artikel jag refererade till i mitt inlägg #42 och då är Läkartidningens artikel det intressanta för den visar att olika studier ger helt olika korrelationer mellan alkoholintag och PEth värde.
I kommentarerna till artikeln, finns denna totalsågning av Transportstyrelsens val av PEth som markör för alkoholism.

Text om Transportstyrelsen och konsekvensutredningar skriven av Lena Nerhagen, Ekonomie doktor vid Högskolan Dalarna.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Ska jag på en blodtryckskoll med provtagning så tänker "man" väl socker kolesterol osv inte alkohol.
Ska jag förnya mitt C kort så kanske det är relevant med alkohol iaf om jag jobbar som tex lastbilschaufför

Klart dom inte kan rabbla upp varenda grej dom ska kolla och förklara varför, men man förutsätter ju att det är prover som hör till det man ska på koll för
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Fortsättningsvis får man vara noga med att säkerställa att just peth provet inte ska ingå vid annan provtagning, nekas detta får man väl gå därifrån, åtminstone tills dåraktigheterna med anmälan till Trafikverket avskaffas.

Hade för mig tidigare att i en rättsstat så straffas du för något olagligt du gjort, inte för något du kan tänkas göra.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är faktiskt den generella regeln.
Ja självklart är sekretess inom vården det normala. Ingen har ens antytt något annat. När du skrev "Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag." fick i alla fall jag intrycket att du ansåg att detta helt undantagslöst var ett mycket allvarligt brott, och det var det jag reagerade emot.

Jag hoppas och tror att vi rett ut detta nu.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Fortsättningsvis får man vara noga med att säkerställa att just peth provet inte ska ingå vid annan provtagning, nekas detta får man väl gå därifrån
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱

Du är rökt vad du än gör... 😢
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Eller att du drack en folköl på lunchen innan du gick till din läkare.
Tyvärr är PEth-proven så oberäkneliga, oavsett vad vissa tror, inklusive aktivisterna på Transportstyrelsen.
Men nu finns det ju riktlinjer som klart och tydligt tar upp att ett enstaka prov med högt PEth inte spelar någon roll. Det har redan hänt saker när det gäller PEth så du behöver inte leva kvar i det förgångna.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu finns det ju riktlinjer som klart och tydligt tar upp att ett enstaka prov med högt PEth inte spelar någon roll. Det har redan hänt saker när det gäller PEth så du behöver inte leva kvar i det förgångna.
Hänt saker, du menar att Transportstyrelsen överklagar en dom där PEth blev underkänt som skäl för att dra in körkortet för någon i Skellefteå med högt PEth som vann i Förvaltningsrätten ?
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱

Du är rökt vad du än gör... 😢
Den läkaren kommer garanterat att bli anmäld till IVO, och patienten byter läkare till en kompetent läkare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Hänt saker, du menar att Transportstyrelsen överklagar en dom där PEth blev underkänt som skäl för att dra in körkortet för någon i Skellefteå med högt PEth som vann i Förvaltningsrätten ?
Den här sidan har det länkats till en massa gånger i tråden:
För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion görs bland annat PEth-tester. Det räcker inte med ett enstaka test som överstiger gränsvärdena utan det krävs minst två tester och ofta fler, med en period om minst fem veckor mellan testerna.
Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Den läkaren kommer garanterat att bli anmäld till IVO
Som garanterat inte gör det minsta åt saken. Läser man lagen som f-n läser bibeln kan man utan vidare argumentera för att läkaren gör helt rätt. Han "tycker sig se" något som tyder på alkoholproblem, vill undersöka om det finns sådana men patienten vägra genomföra de tester läkaren anser nödvändiga. Ett solklart fall av körkortslagen kap 10 § 5 st 2 kan man hävda:
Utdrag ur körkortslagen kapitel 10, paragraf 5, stycke 2, som beskriver läkarens anmälningsskyldighet till Transportstyrelsen vid medicinska skäl.

P Peter787 skrev:
patienten byter läkare till en kompetent läkare
Vad hjälper det när anmälan till Transportstyrelsen redan är gjord?
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En anal läkare kan säkert tolka din motvilja som att det är sannolikt att du av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och att du motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning och därför anser läkaren sig tvingad att anmäla förhållandet till Transportstyrelsen... 😱

Du är rökt vad du än gör... 😢
Den anale läkaren i det eventuellt specifika fallet gällande mig kan nog i så fall förvänta sig en rejäl smärta i nämnda del av anatomin...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Den här sidan har det länkats till en massa gånger i tråden:


[länk]
Läs mitt inlägg #42 och då speciellt artikeln från Läkartidningen så inser du också att PEth är ett lotteri, det kan ersättas med en tärning, slår du en etta två gånger blir du av med körkortet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Som garanterat inte gör det minsta åt saken. Läser man lagen som f-n läser bibeln kan man utan vidare argumentera för att läkaren gör helt rätt. Han "tycker sig se" något som tyder på alkoholproblem, vill undersöka om det finns sådana men patienten vägra genomföra de tester läkaren anser nödvändiga. Ett solklart fall av körkortslagen kap 10 § 5 st 2 kan man hävda:
[bild]


Vad hjälper det när anmälan till Transportstyrelsen redan är gjord?
Läkare är tvungna att arbeta efter "vetenskap och beprövad erfarenhet", dit hör inte gissningar och antaganden.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Min läkare sa att ett PEth på 0.3 innebar ett rus på över 1 promille i en hel vecka 😮
 
  • Wow
mikethebik
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Läkare är tvungna att arbeta efter "vetenskap och beprövad erfarenhet", dit hör inte gissningar och antaganden.
Med all respekt verkar du rätt naiv nu.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.