181 623 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Fast varför ska man vara nykterist? Det visar ju på att PEth värdet inte fungerar.L Lilak skrev:Haha!!
Ingen nykterhetsaktivist här, ibland dricker jag för lite, ibland alldeles lagom och ibland åthelvete för mycket.
I den artikeln jag svarade på finns det ingen information som möjliggör att veta om det var godtyckligt eller ej.
Däremot vet vi att personen för att vara säker på att få tillbaka körkortet, inte borde dricka på 6 månader.
Klarade han det? Nej!
Det tycker jag visar ett beroende, eller brist på omdömme.
Om vi antar att det är sanningsenligt så ska inte en gångs drickande på sex månader innebära ett problem. Men det finns alldeles för lite studier på detta då det anses oetiskt att "tvinga" folk att dricka alkohol och sedan ta prover på dom i kontrollerade miljöer.L Lilak skrev:
Om jag hade blivit av med körkortet på grund av enbart ett blodprov och det inte finns något annat i mina kontakter med sjukvården som visar på ett riskbeteende, så hade jag kämpat som fan med att försöka få rätt.RoTe skrev:
Men jag hade inte varit så j-a korkad, att jag riskerar att lämna ett dåligt blodprov till inom 6 månader.
Ja det är du ja. Sen finns det vi som ser staten som en överförmyndare och som helst skulle t.ex. se alla droger legaliseras.L Lilak skrev:Om jag hade blivit av med körkortet på grund av enbart ett blodprov och det inte finns något annat i mina kontakter med sjukvården som visar på ett riskbeteende, så hade jag kämpat som fan med att försöka få rätt.
Men jag hade inte varit så j-a korkad, att jag riskerar att lämna ett dåligt blodprov till inom 6 månader.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det gör det säkert men det är nog inte så sannolikt att de skulle bli godkända av etiska råd etc. Det anses nog oetiskt och olämpligt att utsätta folk för sånt som man vet är skadligt (alkohol är cancerframkallande även i små doser).RoTe skrev:
Absolut, och det är helt ok att tycka det.RoTe skrev:
Om jag skulle erbjuda dig 1000000 kronor, mot att du skulle avstå från att använda heroin i 6 månader.
Om du verkligen vill ha pengarna, vilket är det säkraste sättet för dig agera för att få pengarna.
Fortsätta med att använda heroin, för att visa att du tycker jag är ett svin?
Eller att avstå heroinet och få pengarna?
Görs det inte betydligt mer etiskt tveksamma undersökningar än så? Tänker på exempelvis vid tester av nya mediciner och liknande. En substans som en stor del av svenska folket frivilligt konsumerar borde var möjlig att testa utan större etiska problem kan jag tycka.BirgitS skrev:
Precis och hur kan vi då dra körkorten för folk utan tillräckliga vetenskapliga studier? Den enda som är gjord är väl med fem personer upp till 1 promille... Totalt ovetenskapligt!BirgitS skrev:
Var en artikel här i Uppsala, tror det var på svt, att en lirare drog in massa stålars på läkemedelstester och vips stannade hans hjärta, men dom fick igång det så det var lugnt tyckte han...Alfredo skrev:
Helt enig men..L Lilak skrev:
Om vi ska förhålla oss till FAKTA.
Så var det i det senaste exemplet 2 veckor mellan alkoholintaget och provtillfället.
Hans tidigare prover hade inte påvisat alkoholintag.
Rättssäkerhet 0.
Jag kan inte argumentera varken för eller emot dessa tester, jag har helt enkelt inte den kunskapen.
I de enskilda fallen som artiklarna i tråden handlar om går det inte att dra några slutsatser.
Vi har inte all information som behövs för att avgöra om några fel har begåtts eller inte.
I de enskilda fallen som artiklarna i tråden handlar om går det inte att dra några slutsatser.
Vi har inte all information som behövs för att avgöra om några fel har begåtts eller inte.