RoTe
L Lilak skrev:
Haha!!
Ingen nykterhetsaktivist här, ibland dricker jag för lite, ibland alldeles lagom och ibland åthelvete för mycket.

I den artikeln jag svarade på finns det ingen information som möjliggör att veta om det var godtyckligt eller ej.

Däremot vet vi att personen för att vara säker på att få tillbaka körkortet, inte borde dricka på 6 månader.

Klarade han det? Nej!

Det tycker jag visar ett beroende, eller brist på omdömme.
Fast varför ska man vara nykterist? Det visar ju på att PEth värdet inte fungerar.
 
  • Gilla
Tjommpen och 2 till
  • Laddar…
Konstig fråga! Har jag skrivit att man ska vara nykterist?
 
RoTe
L Lilak skrev:
Konstig fråga! Har jag skrivit att man ska vara nykterist?
Om vi antar att det är sanningsenligt så ska inte en gångs drickande på sex månader innebära ett problem. Men det finns alldeles för lite studier på detta då det anses oetiskt att "tvinga" folk att dricka alkohol och sedan ta prover på dom i kontrollerade miljöer.
 
RoTe RoTe skrev:
det anses oetiskt att "tvinga" folk att dricka alkohol och sedan ta prover på dom i kontrollerade miljöer.
I vetenskapens namn kan jag ställa upp! Var anmäler man sig?
 
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
I vetenskapens namn kan jag ställa upp! Var anmäler man sig?
Verkar inte finnas något intresse av att göra ordentliga studier i ämnet.
 
RoTe RoTe skrev:
Om vi antar att det är sanningsenligt så ska inte en gångs drickande på sex månader innebära ett problem. Men det finns alldeles för lite studier på detta då det anses oetiskt att "tvinga" folk att dricka alkohol och sedan ta prover på dom i kontrollerade miljöer.
Om jag hade blivit av med körkortet på grund av enbart ett blodprov och det inte finns något annat i mina kontakter med sjukvården som visar på ett riskbeteende, så hade jag kämpat som fan med att försöka få rätt.

Men jag hade inte varit så j-a korkad, att jag riskerar att lämna ett dåligt blodprov till inom 6 månader.
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
L Lilak skrev:
Om jag hade blivit av med körkortet på grund av enbart ett blodprov och det inte finns något annat i mina kontakter med sjukvården som visar på ett riskbeteende, så hade jag kämpat som fan med att försöka få rätt.

Men jag hade inte varit så j-a korkad, att jag riskerar att lämna ett dåligt blodprov till inom 6 månader.
Ja det är du ja. Sen finns det vi som ser staten som en överförmyndare och som helst skulle t.ex. se alla droger legaliseras.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Verkar inte finnas något intresse av att göra ordentliga studier i ämnet.
Det gör det säkert men det är nog inte så sannolikt att de skulle bli godkända av etiska råd etc. Det anses nog oetiskt och olämpligt att utsätta folk för sånt som man vet är skadligt (alkohol är cancerframkallande även i små doser).
 
RoTe RoTe skrev:
Ja det är du ja. Sen finns det vi som ser staten som en överförmyndare och som helst skulle t.ex. se alla droger legaliseras.
Absolut, och det är helt ok att tycka det.

Om jag skulle erbjuda dig 1000000 kronor, mot att du skulle avstå från att använda heroin i 6 månader.
Om du verkligen vill ha pengarna, vilket är det säkraste sättet för dig agera för att få pengarna.

Fortsätta med att använda heroin, för att visa att du tycker jag är ett svin?
Eller att avstå heroinet och få pengarna?
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det anses nog oetiskt och olämpligt att utsätta folk för sånt som man vet är skadligt
Görs det inte betydligt mer etiskt tveksamma undersökningar än så? Tänker på exempelvis vid tester av nya mediciner och liknande. En substans som en stor del av svenska folket frivilligt konsumerar borde var möjlig att testa utan större etiska problem kan jag tycka.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Om jag skulle erbjuda dig 1000000 kronor, mot att du skulle avstå från att använda heroin i 6 månader.
Jag ställer upp detta också. Skickar kontonummer i PM så du kan förbereda överföringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör det säkert men det är nog inte så sannolikt att de skulle bli godkända av etiska råd etc. Det anses nog oetiskt och olämpligt att utsätta folk för sånt som man vet är skadligt (alkohol är cancerframkallande även i små doser).
Precis och hur kan vi då dra körkorten för folk utan tillräckliga vetenskapliga studier? Den enda som är gjord är väl med fem personer upp till 1 promille... Totalt ovetenskapligt!

Alfredo Alfredo skrev:
Görs det inte betydligt mer etiskt tveksamma undersökningar än så? Tänker på exempelvis vid tester av nya mediciner och liknande. En substans som en stor del av svenska folket frivilligt konsumerar borde var möjlig att testa utan större etiska problem kan jag tycka.
Var en artikel här i Uppsala, tror det var på svt, att en lirare drog in massa stålars på läkemedelstester och vips stannade hans hjärta, men dom fick igång det så det var lugnt tyckte han...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ställer upp detta också. Skickar kontonummer i PM så du kan förbereda överföringen.
Skit också, trodde inte nån skulle nappa.
Kan du vänta ett tag?
Måste ge mig ut och leta efter en ny kran, min förra är på avgiftning.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Men jag hade inte varit så j-a korkad, att jag riskerar att lämna ett dåligt blodprov till inom 6 månader.
Helt enig men..

Om vi ska förhålla oss till FAKTA.
Så var det i det senaste exemplet 2 veckor mellan alkoholintaget och provtillfället.

Hans tidigare prover hade inte påvisat alkoholintag.

Rättssäkerhet 0.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Jag kan inte argumentera varken för eller emot dessa tester, jag har helt enkelt inte den kunskapen.

I de enskilda fallen som artiklarna i tråden handlar om går det inte att dra några slutsatser.
Vi har inte all information som behövs för att avgöra om några fel har begåtts eller inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.