181 577 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det är nästan så jag vill ge er cred för att det tog såpass länge iaf.
Nästan.. 😉
Vänsterorienterade människor styrs i mycket stor utsträckning av känslor före fakta.
Och när argument efter argument motbevisats och fakta inte längre är på deras sida så kommer personangreppen fram, det är sista halmstråt.
Och ni behöver inte sträcka er efter tangentbordet.
Att jag tycker att er åsikt är vidrig för att ni inte stödjer demokrati utan förespråkar diktatur där ni tillåts pådyvla era åsikter på andra är inte ett personangrepp.
Att ni väljer att aktivt "missförstå" mina inlägg i syfte att misskreditera er opponent blir bara så tramsigt så jag orkar inte ens bemöta det.
Nästan.. 😉
T Troberg skrev:
Det är nämligen så här det alltid till 100% slutar när vänsterorienterade människor argumenterar. 😁K Krille4 skrev:
Vänsterorienterade människor styrs i mycket stor utsträckning av känslor före fakta.
Och när argument efter argument motbevisats och fakta inte längre är på deras sida så kommer personangreppen fram, det är sista halmstråt.
Och ni behöver inte sträcka er efter tangentbordet.
Att jag tycker att er åsikt är vidrig för att ni inte stödjer demokrati utan förespråkar diktatur där ni tillåts pådyvla era åsikter på andra är inte ett personangrepp.
Att ni väljer att aktivt "missförstå" mina inlägg i syfte att misskreditera er opponent blir bara så tramsigt så jag orkar inte ens bemöta det.
Du (eller jag) vet inte vad fakta är så du kanske inte ska skriva FAKTA med stora bokstäver. Det kan ju lika gärna vara ett helt felaktigt beslut av Transportstyrelsen som det kan vara så att han helt enkelt ljuger.Jarlingar skrev:
Skulle inte vara första gången Transportstyrelsen gjort fel. Knappast heller första gången någon som blir av med körkortet ljuger om hur mycket han druckit.
/Krille
Så därför skriver du igen ett inlägg helt utan fakta och med enbart med personangrepp och känslor - tack🙂Jarlingar skrev:
Det är nästan så jag vill ge er cred för att det tog såpass länge iaf.
Nästan.. 😉
Det är nämligen så här det alltid till 100% slutar när vänsterorienterade människor argumenterar. 😁
Vänsterorienterade människor styrs i mycket stor utsträckning av känslor före fakta.
Och när argument efter argument motbevisats och fakta inte längre är på deras sida så kommer personangreppen fram, det är sista halmstråt.
Och ni behöver inte sträcka er efter tangentbordet.
Att jag tycker att er åsikt är vidrig för att ni inte stödjer demokrati utan förespråkar diktatur där ni tillåts pådyvla era åsikter på andra är inte ett personangrepp.
Att ni väljer att aktivt "missförstå" mina inlägg i syfte att misskreditera er opponent blir bara så tramsigt så jag orkar inte ens bemöta det.
/Krille
Den FAKTA vi har att tillgå är presenterad i artikeln.K Krille4 skrev:Du (eller jag) vet inte vad fakta är så du kanske inte ska skriva FAKTA med stora bokstäver. Det kan ju lika gärna vara ett helt felaktigt beslut av Transportstyrelsen som det kan vara så att han helt enkelt ljuger.
Skulle inte vara första gången Transportstyrelsen gjort fel. Knappast heller första gången någon som blir av med körkortet ljuger om hur mycket han druckit.
/Krille
Allt annat är ren spekulation och ovidkommande.
Att alkoholister spammar tråden och kallar sina kombatanter för "vänster" är så förutsägbart.
Läst liknande trådar I forum för båtar när man förbjöd folk att köra runt i 70km/h med 15 ton båt.
Alkisarna skall alltid få sin livsstil bekräftad.
Och jo, jag är själv mer eller mindre alkis och dricker för mycket men att försvara sitt missbruk på det viset vissa här i tråden gör är ju bara dumt.
Och ja, man kan dricka en hel del om man inte kör bil på fyllan. Att dra in körkort p g av ett högt peth är inte ok.
Läst liknande trådar I forum för båtar när man förbjöd folk att köra runt i 70km/h med 15 ton båt.
Alkisarna skall alltid få sin livsstil bekräftad.
Och jo, jag är själv mer eller mindre alkis och dricker för mycket men att försvara sitt missbruk på det viset vissa här i tråden gör är ju bara dumt.
Och ja, man kan dricka en hel del om man inte kör bil på fyllan. Att dra in körkort p g av ett högt peth är inte ok.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 607 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 607 inlägg
Alkolås i ambulansen hjälper inte heller tydligen:
Bakom betalvägg: https://www.nwt.se/2025/04/12/linn-...ssbruksdiagnos-hela-mitt-liv-raserades-53c46/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom betalvägg: https://www.nwt.se/2025/04/12/linn-...ssbruksdiagnos-hela-mitt-liv-raserades-53c46/
Du har påstår att du läst Läkartidningens artikel, men du har uppenbarligen inte förstått innehållet.K Krille4 skrev:
Ett väldigt kondenserat referat av artikeln:
Det finns ett flertal studier om PEth som visar vitt skillda PEth nivåer för bevisat samma alkoholintag, alltså kan inte PEth test användas som en objektiv mätmetod.
Håller med till 100%, men Trump är rekylen där vanligt folk lessnar på att bli "uppfostrade" av en tyckar-elit som indoktrinerats av aktivister på alla möjliga områden, klimataktivister, HBTQosv aktivister, veganer och allsköns andra som ska bestämma över vad man får tycka, köpa, köra bil och äta osv.BirgitS skrev:
Utan dessas inflytande hade inte Trump blivit vald.
Blir lite som man bäddar får man ligga.
Så innan Trump var det inte ok att ogilla invandring, ogilla klimathysterin osv.
Hans intåg har vänt på pannkakan.
Enda stora skillnaden är väl att risken för att USA blir en diktatur är mer överhängande nu, om inte Trumpens framfart leder till att vissa stater bryter sig ur unionen och det leder till CW II, vilket jag förutspått sedan länge och hela tiden hoppas jag att jag har fel.
Huruvida man har peth-test i USA med en angiveri-kutym där oskyldiga straffas vet jag ej, troligen inte.
Då har vi nog läst olika artiklar då artikeln jag läst inleds med med huvubudskapet kring varför 0,3 används som indikator:P Peter787 skrev:Du har påstår att du läst Läkartidningens artikel, men du har uppenbarligen inte förstått innehållet.
Ett väldigt kondenserat referat av artikeln:
Det finns ett flertal studier om PEth som visar vitt skillda PEth nivåer för bevisat samma alkoholintag, alltså kan inte PEth test användas som en objektiv mätmetod.
"Ett mätbart PEth bekräftar alkoholintag men kan inte avgöra exakt mängd eller tidpunkt på grund av individuell variation i testrespons och halveringstid.
Ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol."
Artikeln avslutas också med rekommendationerna nedan där samma sak upprepas:
"Fakta 1. Rekommendationer vid bedömning av mätresultat för alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth; PEth 16:0/18:1) i helblod
- På grund av stor interindividuell skillnad i testrespons och i halveringstid vid avhållsamhet från alkohol går det inte att ange en exakt alkoholkonsumtion eller tidpunkt för intaget baserat på PEth-värdet.
- Ett PEth-värde som överstiger 0,30 µmol/l indikerar regelbunden, hög alkoholkonsumtion, men innebär inte en diagnos av alkoholbrukssyndrom.
- Långvarig hög alkoholkonsumtion kan leda till betydligt högre PEth-värden, i enstaka fall över 10 µmol/l.
- Ett PEth-värde i intervallet 0,05–0,30 µmol/l bekräftar alkoholintag från låg till hög konsumtionsnivå.
- Ett PEth-värde under 0,05 µmol/l tyder på ingen eller endast låg, sporadisk alkoholkonsumtion, men bekräftar inte totalnykterhet.
- Användning av en ännu lägre nedre svarsgräns anses inte kliniskt motiverad, eftersom ett negativt PEth-resultat ändå inte utesluter alkoholintag.
När man säger en siffra så ska man stå för den. Jag kan garantera att du inte kan backa upp vare sig 0% eller 100%. Du använder siffrorna som om de bara betydde "ganska få" eller "ganska många", men det är inte vad de betyder. De har en innebörd, och en stor precision. 0% är "aldrig, ingen, någonsin", 100% är "alltid, utan undantag". Att förväntas backa upp ett sådant extremt påstående med sådan precision är inte konstigt.Jarlingar skrev:
Det är nästan så jag vill ge er cred för att det tog såpass länge iaf.
Nästan.. 😉
Det är nämligen så här det alltid till 100% slutar när vänsterorienterade människor argumenterar. 😁
Vänsterorienterade människor styrs i mycket stor utsträckning av känslor före fakta.
Och när argument efter argument motbevisats och fakta inte längre är på deras sida så kommer personangreppen fram, det är sista halmstråt.
Och ni behöver inte sträcka er efter tangentbordet.
Att jag tycker att er åsikt är vidrig för att ni inte stödjer demokrati utan förespråkar diktatur där ni tillåts pådyvla era åsikter på andra är inte ett personangrepp.
Att ni väljer att aktivt "missförstå" mina inlägg i syfte att misskreditera er opponent blir bara så tramsigt så jag orkar inte ens bemöta det.
Likaså, att påstå att vänsterfolk är mot demokrati är ett påstående som du behöver styrka, speciellt som du kallar dem "vidriga".
Fel sker, men man kan överklaga och få rättning.K Krille4 skrev:
Jag tror dessutom att lögner om rattfylla är vanligare än sanningar...
Nej, det är ENA sidan av saken. Kom ihåg, myndigheterna kan inte uttala sig om enstaka fall. De kan inte säga "Jo, fast han har ju faktiskt vårdats för alkoholism tidigare flera gånger" eller liknande. Vi vet inte vad deras utredning visat på för ytterligare skäl.Jarlingar skrev:
Vilket är anledningen till att man inte gör det. Ett högt provsvar triggar en utredning. Utredningen kan sedan leda till ingenting eller till indraget körkort. Provsvaret i sig är inte nog.G gaidin skrev: