P
Alfredo Alfredo skrev:
Du missar en detalj, men en rätt viktig sådan:

[bild]

Körkortslagen stipulerar:
[bild]

Nu är du ute på en vinglig färd med en tvåhjuling. 😉

Patientlagen är definitivt ingen av Sveriges grundlagar. Grundlagarna är:

[bild]
Kravet på samtycke väldigt starkt, undantag gäller i princip bara provtagning relaterat till droger / sprit vid t.ex. fordonskontroller och psykiskt sjuka patienter som omfattas av psykiatrisk tvångvård.
Det är detta din första rödmarkering vid 2 § refererar till.

Ditt utdrag från Körkortslagen ger inte någon vårdpersonal rätt att tvinga någon att medverka till att något prov tas, PEth eller annat.
Du har alltid rätt att vägra provtagning, inklusive PEth.

https://skr.se/skr/halsasjukvard/pa...dgallerforbeslutsoformognapersoner.67334.html

Jag håller med om att Patientlagen inte ingår i någon grundlag, jag tog fel uppgift på nätet för detta.
 
P Peter787 skrev:
Ditt utdrag från Körkortslagen ger inte någon vårdpersonal rätt att tvinga någon att medverka till att något prov tas, PEth eller annat.
Min kommentar handlade främst om att du skrev "och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4", vilket inte stämmer. En läkare har en lagstadgad skyldighet att göra det i de fall jag tar upp.

Sen kan man ha åsikter om det borde vara så. Jag varken försvarar eller kritiserar detta här utan försöker bara redogöra för lagstiftningen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej jag hade en tid för bt koll och skulle på provtagning samtidigt men vart ändra den tiden över telefon, så jag fick ingen information om vilka prover som skulle tas och frågade inte.
Hade varit lugnt på alkoholfronten i flera veckor, förutom en öl till maten nån helg, så var inte orolig att jag skulle ha nåt högt värde.
Ok, men att överhuvudtaget tvingas börja fundera på att avstå helt från en pilsner eller två till maten på en helg, därför att ett läkarbesök med provtagning på en måndag kan resultera i en anmälan från en nitisk läkare till en Transportstyrelse som invaderats av nykterhetsaktivister.
Helt galet att detta överhuvudtaget får ske och uppenbarligen sker.

Men grattis IOGT-NTO till att ha nästlat er in och kan påverka och i vissa fall förstöra en människas liv.
Kommer med detta att säga upp min mer än 20-åriga prenumeration på Miljonlotteriets lotter som jag haft för att stödja arbetet främst mot missbruk och dess avarter i hemmen med dess negativa påverkan på äkta hälfter och barn som växer upp i en missbruksmiljö.

Har tänkt säga upp prenumerationen en tid men nu blev det bestämt delvis av denna anledning.
 
  • Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Helt galet att detta överhuvudtaget får ske och uppenbarligen sker.
Jag tror att kunskapen kring detta har varit ganska låg hos "gemene man" och tycker all debatt som ökar kunskap om lagar och regler är välkommen. Utan en sådan kan aldrig regler och praxis förbättras.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Min kommentar handlade främst om att du skrev "och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4", vilket inte stämmer. En läkare har en lagstadgad skyldighet att göra det i de fall jag tar upp.

Sen kan man ha åsikter om det borde vara så. Jag varken försvarar eller kritiserar detta här utan försöker bara redogöra för lagstiftningen.
Var det jobbigt att klippa ut hela meningen ?

"Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4"

Om man vägrat ett PEth prov och sjukvårdspersonal ändå tar provet och delger Transportstyrelsen tror jag ett åtal mot sjukvårdspersonalen hade varit framgångsrikt, tyvärr är ju skadestånden patetiska i Sverige, men ändå.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Var det jobbigt att klippa ut hela meningen ?
Inte alls. Du skrev:
P Peter787 skrev:
Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag.
Jag tolkade detta som att du ansåg att det alltid var otillåtet att "dela provsvar med utomstående", helt oavsett om proven var tagna med medgivande eller utan medgivande. Det kanske var en feltolkning från min sida. Jag ber i så fall om ursäkt!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Farstatjej90
P Peter787 skrev:
Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag.
[länk]

Att använda en persons utnyttjande av sin lagliga rätt som någon form av omvänt bevis, påminner om hur diktaturer arbetar.
Jag har aldrig gett mitt medgivande till specifika prover när det tagits prover i alla fall...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har aldrig gett mitt medgivande till specifika prover när det tagits prover i alla fall...
Precis, inte hade jag blivit gladare av att läkaren hade rabblat upp ungefär 20 förkortningar när min hälsa skulle kollas. Tvärtom, bara förvirrad. Inte skulle jag ha kunnat säga att den kollen vill jag ska utföras men inte den.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har aldrig gett mitt medgivande till specifika prover när det tagits prover i alla fall...
Det anses du antagligen ha gjort om du inte protesterat.

"Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden."

Rätt eller fel kan såklart diskuteras.
 
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Det anses du antagligen ha gjort om du inte protesterat.

"Patienten kan, om inte annat särskilt följer av lag, lämna sitt samtycke skriftligen, muntligen eller genom att på annat sätt visa att han eller hon samtycker till den aktuella åtgärden."

Rätt eller fel kan såklart diskuteras.
Jo men jag menar att när det gäller alkohol verkar folk bli arga för att provet tas men jag har aldrig gett mitt direkta medgivande till att typ järn kontrolleras.... Eller ja jag har ju förstått varför det tas prov men jag kan inte säga att jag gett mitt medgivande till varje enskilt prov som vissa verkar tycka det ska göras med det här PEth...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet är ju inte provet i sig utan att det tydligen förekommer att det missbrukas av människor i organisationen som har sina värderingar ute i eller utanför ytterkanterna.
 
  • Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, inte hade jag blivit gladare av att läkaren hade rabblat upp ungefär 20 förkortningar när min hälsa skulle kollas. Tvärtom, bara förvirrad. Inte skulle jag ha kunnat säga att den kollen vill jag ska utföras men inte den.
Så ni tycker att ett prov som inte visar sig vara livshotande men kan förstöra ens liv totalt helt i onödan är helt ok ?

Jag tar prover när ny medicin ska ut blodtryck kolesterol..det är bra att ha koll på ..livsförlängande.
Men ett prov som kan kullkasta allt för att man vinat/ölat lite för mycket en helg är ju rena trakasserier dessutom i smyg också.
Det här måste ju fasen få ett slut.

Känner flera yrkeschaufförer som skulle få sitt kort indraget om dom skulle kollas.
Helt vanliga skötsamma människor , tycker ni det är rätt att dom skulle bli utan jobb för ett prov som är ifrågasatt hur det egentligen funkar ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Så ni tycker att ett prov som inte visar sig vara livshotande men kan förstöra ens liv totalt helt i onödan är helt ok ?
Det är inte livshotande att ha lite avvikande kolesterolvärden eller lite lågt järnvärde heller. Extremt höga PEth-värden kan väl vara livshotande eftersom det just kan tyda på långt framskriden alkoholism som leder till ökad dödlighet.
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte livshotande att ha lite avvikande kolesterolvärden eller lite lågt järnvärde heller. Extremt höga PEth-värden kan väl vara livshotande eftersom det just kan tyda på långt framskriden alkoholism som leder till ökad dödlighet.
Eller att du drack en folköl på lunchen innan du gick till din läkare.
Tyvärr är PEth-proven så oberäkneliga, oavsett vad vissa tror, inklusive aktivisterna på Transportstyrelsen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte livshotande att ha lite avvikande kolesterolvärden eller lite lågt järnvärde heller. Extremt höga PEth-värden kan väl vara livshotande eftersom det just kan tyda på långt framskriden alkoholism som leder till ökad dödlighet.
Suck..
Läste du ens allting.
Självklart är det ju livshotande med för hög konsumtion men är den så hög att den börjar bli livshotande har nog vederbörande redan fått uppmärksamhet pga andra idiotiska saker hen ställt till med.
Tillägg.. Birgit verkar inte ha koll på hur livsavgörande det dåliga kolesterolet kan vara !
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.