Satsuki
Freestyler Freestyler skrev:
Jag tog prov igår. Jag frågade innan jag blev stucken om hon skulle ta med PEth-prov. Ja, det ska jag sa hon. Ni ska inte vara så jävla nyfikna sa jag.😉Kollade på 1177 sen och det provet var inte med.
😎
Peth tar 3 dagar att få svar på, nästan allt annat kommer efter 24h
 
Freestyler
Satsuki KristinaRT skrev:
Peth tar 3 dagar att få svar på, nästan allt annat kommer efter 24h
Jaha det visste jag inte.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Och hade du inte frågat så hade du inte blivit upplyst om det heller....

Ni som försvarar detta har fått ännu ett exempel på att det inte fungerar öht utan drivs av aktivism.
Denna skit ska bort, det hör inte hemma i en rättsstat.
Att fråga är knappast aktivism. Det är bara sunt förnuft.

Aktivism är mer upplopp, stenkastning och brinnande barrikader.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Verkar inte som dom tog PEth med på mina prover
 
T Troberg skrev:
Att fråga är knappast aktivism. Det är bara sunt förnuft.

Aktivism är mer upplopp, stenkastning och brinnande barrikader.
Du får nog läsa från #372 och framåt igen, för ditt inlägg är totalt obegripligt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du får nog läsa från #372 och framåt igen, för ditt inlägg är totalt obegripligt.
Jag bara svarade på att någon tyckte att "fråga" var aktivism. För mig är det inte aktivism, bara sunt förnuft.
 
Ja och du missförstått vad det handlar om.
Läs från #372.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja och du missförstått vad det handlar om.
Läs från #372.
Ja, han frågade. Vad är din poäng?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Att din läsförståelse är så bristfällig att vidare argumentation är meningslös.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
IVO utredde Anders fall under tre år. HSAN fattade sedan ett beslut om tre års prövotid – trots att IVO kommit fram till att det inte fanns något som tydde på att Anders var alkoholmissbrukare, tvärtom.

Samtidigt som IVO-utredningen pågick tvingades Anders att lämna PEth-test till Transportstyrelsen för att få behålla körkortet. Detta är alltså hans femte år med obligatoriska, slumpmässiga tester.

En av anledningarna till att Anders har väldigt måttlig alkoholkonsumtion är att han, liksom andra som hört av sig till Skånskan, upplevde att det krävdes betydligt mindre än de enorma mängder alkohol som Transportstyrelsen angav, för att komma upp i gränsvärdet.

– Min egen erfarenhet efter 5 års provtagning är att om jag skulle dricka en flaska vin i veckan hamnar jag mycket nära gränsen, i mitt fall runt 0,28.

Han fick heller inget svar på vad som skulle hända om han hamnade över gränsvärdet vid något tillfälle: skulle han förlora sin legitimation eller skulle prövotiden förlängas? Ingen visste.

– Dessa PEth-prov har blivit ett blodprov som används som en indikator för om du är lämplig som människa överhuvudtaget, säger Anders.


https://www.skd.se/2025-04-11/sex-a...e-lakaren-anders-fortfarande-lamna-peth-prov/
 
  • Gilla
  • Arg
Intet och 4 till
  • Laddar…
Sanslöst översitteri
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dom vill väl ta provet på dig för dom misstänker du dricker för mycket. Vägrar du kan man ju anmäla till Transportstyrelsen för då är det säkert sant. Du vinner ju inget på att neka.
Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/patientlag-2014821_sfs-2014-821/#K4

Att använda en persons utnyttjande av sin lagliga rätt som någon form av omvänt bevis, påminner om hur diktaturer arbetar.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Verkar inte som dom tog PEth med på mina prover
Antar att du vägrade dem att peth skulle ingå, jag vet i alla fall att jag själv kommer vägra sådant fortsättningsvis när mina egna värden uppenbarligen är höga trots litet intag av alkohol.

Kanske också är så att andra likt mig som känner av alkohol väldigt lätt också får högt värde av peth.
För mig räcker det med två klunkar starköl för att känna av det.
Och är jag törstig och dricker en lättöl kan jag känna av även den.
Är väl bra också då jag aldrig dricker ens en folköl om jag tänker köra bil inom de närmaste timmarna.

Så i fortsättningen vägrar jag allt som har med peth-test att göra, för jag tänker också fortsätta med att ta min pilsner till maten på helgerna utan att behöva tänka på att Storebror Aktivist-maffian ska försöka förstöra mitt liv som de uppenbart gjort med denne stackars Anders.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Antar att du vägrade dem att peth skulle ingå, jag vet i alla fall att jag själv kommer vägra sådant fortsättningsvis när mina egna värden uppenbarligen är höga trots litet intag av alkohol.

Kanske också är så att andra likt mig som känner av alkohol väldigt lätt också får högt värde av peth.
För mig räcker det med två klunkar starköl för att känna av det.
Och är jag törstig och dricker en lättöl kan jag känna av även den.
Är väl bra också då jag aldrig dricker ens en folköl om jag tänker köra bil inom de närmaste timmarna.

Så i fortsättningen vägrar jag allt som har med peth-test att göra, för jag tänker också fortsätta med att ta min pilsner till maten på helgerna utan att behöva tänka på att Storebror Aktivist-maffian ska försöka förstöra mitt liv som de uppenbart gjort med denne stackars Anders.
Nej jag hade en tid för bt koll och skulle på provtagning samtidigt men vart ändra den tiden över telefon, så jag fick ingen information om vilka prover som skulle tas och frågade inte.
Hade varit lugnt på alkoholfronten i flera veckor, förutom en öl till maten nån helg, så var inte orolig att jag skulle ha nåt högt värde.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4,
Du missar en detalj, men en rätt viktig sådan:

Text utdrag från Patientlagen med betoningar på samtycke och lagens undantag.

Körkortslagen stipulerar:
Utdrag ur körkortslagen, 10 kap. 5 §, om läkares skyldighet att anmäla olämplighet av medicinska skäl till Transportstyrelsen.
P Peter787 skrev:
Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag
Nu är du ute på en vinglig färd med en tvåhjuling. 😉

Patientlagen är definitivt ingen av Sveriges grundlagar. Grundlagarna är:

Sveriges grundlagar beskrivna med fokus på regeringsformen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och successionsordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.