181 628 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Att fråga är knappast aktivism. Det är bara sunt förnuft.Jarlingar skrev:
Aktivism är mer upplopp, stenkastning och brinnande barrikader.
IVO utredde Anders fall under tre år. HSAN fattade sedan ett beslut om tre års prövotid – trots att IVO kommit fram till att det inte fanns något som tydde på att Anders var alkoholmissbrukare, tvärtom.
Samtidigt som IVO-utredningen pågick tvingades Anders att lämna PEth-test till Transportstyrelsen för att få behålla körkortet. Detta är alltså hans femte år med obligatoriska, slumpmässiga tester.
En av anledningarna till att Anders har väldigt måttlig alkoholkonsumtion är att han, liksom andra som hört av sig till Skånskan, upplevde att det krävdes betydligt mindre än de enorma mängder alkohol som Transportstyrelsen angav, för att komma upp i gränsvärdet.
– Min egen erfarenhet efter 5 års provtagning är att om jag skulle dricka en flaska vin i veckan hamnar jag mycket nära gränsen, i mitt fall runt 0,28.
Han fick heller inget svar på vad som skulle hända om han hamnade över gränsvärdet vid något tillfälle: skulle han förlora sin legitimation eller skulle prövotiden förlängas? Ingen visste.
– Dessa PEth-prov har blivit ett blodprov som används som en indikator för om du är lämplig som människa överhuvudtaget, säger Anders.
https://www.skd.se/2025-04-11/sex-a...e-lakaren-anders-fortfarande-lamna-peth-prov/
Samtidigt som IVO-utredningen pågick tvingades Anders att lämna PEth-test till Transportstyrelsen för att få behålla körkortet. Detta är alltså hans femte år med obligatoriska, slumpmässiga tester.
En av anledningarna till att Anders har väldigt måttlig alkoholkonsumtion är att han, liksom andra som hört av sig till Skånskan, upplevde att det krävdes betydligt mindre än de enorma mängder alkohol som Transportstyrelsen angav, för att komma upp i gränsvärdet.
– Min egen erfarenhet efter 5 års provtagning är att om jag skulle dricka en flaska vin i veckan hamnar jag mycket nära gränsen, i mitt fall runt 0,28.
Han fick heller inget svar på vad som skulle hända om han hamnade över gränsvärdet vid något tillfälle: skulle han förlora sin legitimation eller skulle prövotiden förlängas? Ingen visste.
– Dessa PEth-prov har blivit ett blodprov som används som en indikator för om du är lämplig som människa överhuvudtaget, säger Anders.
https://www.skd.se/2025-04-11/sex-a...e-lakaren-anders-fortfarande-lamna-peth-prov/
Att ta medicinska prover utan patientens medgivande, och i synnerhet att dela provsvar med utomstående, bryter mot Patientlagen kap 4, som ingår i Sveriges grundlag.Farstatjej90 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/patientlag-2014821_sfs-2014-821/#K4
Att använda en persons utnyttjande av sin lagliga rätt som någon form av omvänt bevis, påminner om hur diktaturer arbetar.
Antar att du vägrade dem att peth skulle ingå, jag vet i alla fall att jag själv kommer vägra sådant fortsättningsvis när mina egna värden uppenbarligen är höga trots litet intag av alkohol.nino skrev:
Kanske också är så att andra likt mig som känner av alkohol väldigt lätt också får högt värde av peth.
För mig räcker det med två klunkar starköl för att känna av det.
Och är jag törstig och dricker en lättöl kan jag känna av även den.
Är väl bra också då jag aldrig dricker ens en folköl om jag tänker köra bil inom de närmaste timmarna.
Så i fortsättningen vägrar jag allt som har med peth-test att göra, för jag tänker också fortsätta med att ta min pilsner till maten på helgerna utan att behöva tänka på att Storebror Aktivist-maffian ska försöka förstöra mitt liv som de uppenbart gjort med denne stackars Anders.
Nej jag hade en tid för bt koll och skulle på provtagning samtidigt men vart ändra den tiden över telefon, så jag fick ingen information om vilka prover som skulle tas och frågade inte.mikethebik skrev:
Antar att du vägrade dem att peth skulle ingå, jag vet i alla fall att jag själv kommer vägra sådant fortsättningsvis när mina egna värden uppenbarligen är höga trots litet intag av alkohol.
Kanske också är så att andra likt mig som känner av alkohol väldigt lätt också får högt värde av peth.
För mig räcker det med två klunkar starköl för att känna av det.
Och är jag törstig och dricker en lättöl kan jag känna av även den.
Är väl bra också då jag aldrig dricker ens en folköl om jag tänker köra bil inom de närmaste timmarna.
Så i fortsättningen vägrar jag allt som har med peth-test att göra, för jag tänker också fortsätta med att ta min pilsner till maten på helgerna utan att behöva tänka på att Storebror Aktivist-maffian ska försöka förstöra mitt liv som de uppenbart gjort med denne stackars Anders.
Hade varit lugnt på alkoholfronten i flera veckor, förutom en öl till maten nån helg, så var inte orolig att jag skulle ha nåt högt värde.
Du missar en detalj, men en rätt viktig sådan:P Peter787 skrev:
Körkortslagen stipulerar:
Nu är du ute på en vinglig färd med en tvåhjuling. 😉P Peter787 skrev:
Patientlagen är definitivt ingen av Sveriges grundlagar. Grundlagarna är:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder