K Krille4 skrev:
Sen får du gärna sluta med din ovana att klippa bort delar av det du citerar.
Nej det kommer inte att hända! Jag klipper inte bort något. Ditt originalinlägg finns kvar helt oförvanskat. Däremot citerar jag de delar av ett inlägg som är relevant för det jag skriver. Exempelvis citerar jag inget här om det du skriver angående epilepsi och synsjukdomar eftersom det inte är relevant då mitt inlägg här enbart handlar om citeringsteknik.

K Krille4 skrev:
Tyvärr gör personen inte så utan klipper reglebundet bort centrala delar i andras tillägg. Enda orsaken verkar vara att förvanska vad andra skrivit.
Inte alls. Inga inlägg förvanskas på minsta sätt. De finns kvar fullkomligt oförändrade. Det skulle dock ofta bli obegripligt om man citerar hela inlägg när det ofta är vissa delar av ett inlägg som kommenteras/bemöts.

Fotografen Fotografen skrev:
Kommentar: Det måste vara accepterat att citera delar av inlägg.
Ja absolut.

mikethebik mikethebik skrev:
Självlart så länge man inte förvanskar inlägget man citerar.
Originalinlägget finns ju kvar för alla att läsa.

mikethebik mikethebik skrev:
Citerar man bara de delar som man bemöter så ser jag inget problem med det.
Nej det blir lätt obegripligt vad man egentligen bemöter annars.

mikethebik mikethebik skrev:
Jag har faktiskt en gång på detta forum blivit citerad där rövhålet ändrade i min egen text till motsatsen
Det är naturligtvis inte OK. Jag har några enstaka gånger tagit mig friheten att rätta uppenbara stavfel men jag tror ingen kan hitta några andra redigeringar jag gjort av citat. Ja möjligen i paroditråden men där gäller inte riktigt normala regler. 😂😱😇

K Krille4 skrev:
Ja - om man för det lika bra och tydligt som du just gjorde.
Hur menar du att man ska göra för att det ska vara tydligt.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
J
Det jag sett flera gånger är att någon citerar och sen ändras original inlägget. Då är citatet kvar oförändrat. På gott och ont.

Jag tycker det är ok att klippa bort men inte lägga till. Och givetvis kan man inte klippa tex ett "inte" eller liknande. Innebörden får inte ändras. Men givetvis kan det missbrukas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
att någon citerar och sen ändras original inlägget
Fast då är det ju den som ändrar originalet som gör "fel". Den som citerar kan ju inte rå för det någon annan gör.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är det ju den som ändrar originalet som gör "fel". Den som citerar kan ju inte rå för det någon annan gör.
Håller med. Några gånger har det gjort att man ser att den som skrivit har "backat", ibland för att lite senare hävda att denne aldrig sagt så.

Nedsidan är ju om man var lite snabb på sändknapoen och vill fixa till fel, inte ändra ståndpunkt.
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det kommer inte att hända! Jag klipper inte bort något. Ditt originalinlägg finns kvar helt oförvanskat. Däremot citerar jag de delar av ett inlägg som är relevant för det jag skriver. Exempelvis citerar jag inget här om det du skriver angående epilepsi och synsjukdomar eftersom det inte är relevant då mitt inlägg här enbart handlar om citeringsteknik.


Inte alls. Inga inlägg förvanskas på minsta sätt. De finns kvar fullkomligt oförändrade. Det skulle dock ofta bli obegripligt om man citerar hela inlägg när det ofta är vissa delar av ett inlägg som kommenteras/bemöts.


Ja absolut.


Originalinlägget finns ju kvar för alla att läsa.


Nej det blir lätt obegripligt vad man egentligen bemöter annars.


Det är naturligtvis inte OK. Jag har några enstaka gånger tagit mig friheten att rätta uppenbara stavfel men jag tror ingen kan hitta några andra redigeringar jag gjort av citat. Ja möjligen i paroditråden men där gäller inte riktigt normala regler. 😂😱😇


Hur menar du att man ska göra för att det ska vara tydligt.
Mitt inlägg innehöll bara två meningar som hörde ihop och där den andra meningen förtydligade den första. Fanns ingen som helst anledning att klippa bort den andra meningen - annat än att försöka "försämra" inlägget.

Jag tycker inte man ska behöva gå tillbaka till urspungsinlägget varje gång någon citerar för att kontrollera om och i sådant fall vad som klipptes bort.

Fast just den här klippningen av citatet som du gjorde blev ju klart och tydligt🙂

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Mitt inlägg innehöll bara två meningar som hörde ihop och där den andra meningen förtydligade den första.
Eftersom du citerar hela mitt inlägg vet jag inte vad du syftar på när du skriver "Mitt inlägg innehöll bara två meningar". 😉 Jag hittar inte ens ett inlägg från dig med bara två meningar som jag citerat nyligen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom du citerar hela mitt inlägg vet jag inte vad du syftar på när du skriver "Mitt inlägg innehöll bara två meningar". 😉 Jag hittar inte ens ett inlägg från dig med bara två meningar som jag citerat nyligen.
Då inser du ju problemet? I ditt inlägg 340 citerade du mitt inlägg 328 men klippte bort en av två meningar.

Genom att klicka på "pilen" i varje citat kan du "enkelt" följa kedjan tillbaka genom 40 inlägg och fem citat och se var du klippte bort en mening - men hur många orkar göra det varje gång de läser ett citat?

så nu några citat senare kan varken du eller andra hitta mitt originalinlägg och se att du faktiskt klippte bort en viktig del. Jag tycker det belyser problemet med att klippa i citat rätt bra.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
och se att du faktiskt klippte bort en viktig del.
Det jag klippte bort är helt irrelevant för den fråga jag ställde till dig i #340. Jag förstår ärligt talat inte problemet. 🤔
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Men peth tar vi inte i den typen av situationer eftersom det tar 2-3 dagar att få svar….
De gör det, men kanske andra rutiner på labbet där. Hon är på jobbet nu, så kan inte fråga.
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag klippte bort är helt irrelevant för den fråga jag ställde till dig i #340. Jag förstår ärligt talat inte problemet. 🤔
Att just du inte förstår problemet eftersom just du tycker att det helt var irrelevant är ju just kärnan av problemet 😅

/Krille
 
Blir intressant att se vilka prover som tar på mig, ska på blodtryckskoll nästa vecka och då vill dom ha lite prover.
Sista jag var hit så blev det så att jag åkte på kollen först och blodprov efteråt, då frågade hon om dom skulle ta PEth prov.
Nu frågade dom inget eller sa vilka dom skulle ta
 
Freestyler
nino nino skrev:
Blir intressant att se vilka prover som tar på mig, ska på blodtryckskoll nästa vecka och då vill dom ha lite prover.
Sista jag var hit så blev det så att jag åkte på kollen först och blodprov efteråt, då frågade hon om dom skulle ta PEth prov.
Nu frågade dom inget eller sa vilka dom skulle ta
Jag tog prov igår. Jag frågade innan jag blev stucken om hon skulle ta med PEth-prov. Ja, det ska jag sa hon. Ni ska inte vara så jävla nyfikna sa jag.😉Kollade på 1177 sen och det provet var inte med.
😎
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Freestyler Freestyler skrev:
Jag tog prov igår. Jag frågade innan jag blev stucken om hon skulle ta med PEth-prov. Ja, det ska jag sa hon. Ni ska inte vara så jävla nyfikna sa jag.😉Kollade på 1177 sen och det provet var inte med.
😎
Inte lite sus...
 
Och hade du inte frågat så hade du inte blivit upplyst om det heller....

Ni som försvarar detta har fått ännu ett exempel på att det inte fungerar öht utan drivs av aktivism.
Denna skit ska bort, det hör inte hemma i en rättsstat.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Ett jävla sätt är vad det är.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.