K
sysmali sysmali skrev:
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?

Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?

I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.

En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
Jag har aldrig påstått att någon som dricker mycket under ett par veckors semester måste innebära att man är alkoholist.

Dricker man däremot en flaska vin varje dag under hela sin semester på 3-6 veckor bör man nog fundera på om man har problem med alkoholen. Just behovet att dricka exakt varje dag är väl det som gör att man borde fundera på sin relation med alkohol.

Men följs reglerna kommer en person som dricker en flaska vin varje dag under sin semester inte förlora körkortet.

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
sysmali
K Krille4 skrev:
Hur kom du fram till att det är helt fel? Har man behov av att dricka en flaska vin varje dag under hela sin semester så har man definitivt problem med alkoholen.
Aha, sorry. Inte alkoholist, men "defintivt problem med alkoholen".

Vilket jag inte håller med om - om man inte dricker övriga 11 månader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
sysmali
K Krille4 skrev:
Nä det är inte normalt att dricka en flaska varje dag under hela semestern - att det finns många i vissa åldersgrupper som är på krogen 2 gånger i veckan är inte att jämföra med någon som dricker en flaska vin varje dag under hela sin semester.

Att dricka en flaska vin varje dag under 5-6 veckor är inte normalt.

/Krille
Nyfiken, vad anser du skillnaden är mellan "inte normalt" och alkolist?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
sysmali
K Krille4 skrev:
Berätta mer - hur blir man så kunnig i frågan att man tycker det är normal alkoholkonsumtion att dricka en flaska vin varje dag under hela sin semester på kanske 3-6 veckor?

/Krille
K Krille4 skrev:
Absolut men om man dricker en hel flaska vin varje dag under hela semestern är det ett behov.

/Krille
Vad är skillnaden mellan "ett behov" och alkolist?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
K
sysmali sysmali skrev:
Nyfiken, vad anser du skillnaden är mellan "inte normalt" och alkolist?
Du belyser grundproblemet - många saknar gråskala gällande diskussionen om alkohol och tror att ett riskbruk är att likställa med att vara alkoholist. Måste man dricka exakt varje dag på sin semester på 3-6 veckor är det inte normalt och man är på väg in i ett riskbruk. Däremot är man definitivt ingen "alkoholist" bara p g a det.

/Krille
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K
sysmali sysmali skrev:
Vad är skillnaden mellan "ett behov" och alkolist?
Om man t ex kan kontrollera sitt behov när semestern är slut.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Nä - du får inte problem med körkortet för mycket mindre så länge läkarna följer Transportstyrelsens regler och rekommendationer.

Det har kopierats in upprepade gånger i diskussionen men verkar svårlästa 😉

[länk]

/Krille
Om du läser noga vad det står under länken så ser du att är ute och cyklar. Eller läs min och min läkarbekants tidigare inlägg om den.
 
K
L L Jan skrev:
Om du läser noga vad det står under länken så ser du att är ute och cyklar. Eller läs min och min läkarbekants tidigare inlägg om den.
Nej - inte om reglerna följs. Tyvärr har reglerna inte följts. Men enligt reglerna får du inte indraget körkort baserat på bara en mätning. Har du läst reglerna och förtydliganden?

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej - inte om reglerna följs. Tyvärr har reglerna inte följts. Men enligt reglerna får du inte indraget körkort baserat på bara en mätning. Har du läst reglerna och förtydliganden?

/Krille
Ja! Och du har inte läst mina tidigare inlägg.
 
D Dilato skrev:
Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.

På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.

Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
Tolkar dig som att du är född 1955 liksom jag.
Imponerande att du kan dra i dig så mycket utan problem, lika imponerande att du öppet erkänner det, även på ett anonymt forum är det få som tillstår sina brister om det kan räknas som en sådan.

Blir kanske som Horatio Nelson som efter att han dödats vid Trafalgar så lade man kroppen i en tunna med rom för att den skulle bevaras tills man kom hem till England, och med några veckors marinering i den tunnan misstänker jag att amiralen ser rätt okej ut även idag.

Dina låga värden trots högt intag bevisar ju att systemet är galet och att döma folk att bli av med körkortet för att de skulle kunna köra på fyllan men aldrig gjort det är fullständigt uppåt väggarna.
Liksom att jag nu förstår att jag får höga världen trots väldigt litet intag och förklarar också varför läkaren nämnde att de egentligen är skyldiga att rapportera till Transportstyrelsen, detta när jag fick svar på ett PSA-prov och blev förvånad att han nämnde det.
Så de hade då tagit även detta peth utan min vetskap

Vad blir nästa steg, arrestera någon för att de går på gatan med knuten näve då man kan slå till någon, den ska vara oknuten vid vistelse bland andra.
Fy fan för aktivister som tagit sig in i alla möjliga myndigheter och ska trycka ner sina motmänniskor.
 
  • Gilla
Intet och 8 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Sen får du gärna sluta med din ovana att klippa bort delar av det du citerar.
/Krille
Kommentar: Det måste vara accepterat att citera delar av inlägg.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kommentar: Det måste vara accepterat att citera delar av inlägg.
Självlart så länge man inte förvanskar inlägget man citerar.
Citerar man bara de delar som man bemöter så ser jag inget problem med det.

Jag har faktiskt en gång på detta forum blivit citerad där rövhålet ändrade i min egen text till motsatsen av det jag skrev och jag anmälde det inlägget men ingen moderator tog någon hänsyn till något som i andra sammanhang räknas som urkundsförfalskning...
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K
Fotografen Fotografen skrev:
Kommentar: Det måste vara accepterat att citera delar av inlägg.
Ja - om man för det lika bra och tydligt som du just gjorde.

Tyvärr gör personen inte så utan klipper reglebundet bort centrala delar i andras tillägg. Enda orsaken verkar vara att förvanska vad andra skrivit.

/Krille
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tycker att lagar och regler som medför att sjuka inte vågar söka vård är bra? Är det verkligen ett samhälle du vill ha?
Du kan neka vilka test du vill (undantaget om det är ett akutläge och du inte är kontaktbar, då kan de göra relevanta tester för situationen).

Pratade med min fru (som är akutsköterska) om detta, och det kan tex ske när man får in medvetslösa alkoholister som har en historik av att dricka metanol. Då tar man tester för att se vad de druckit (både för etanol och metanol, plus några droger till), så att rätt behandling kan sättas in. Detta då återberättat av mig som inte kan ett dugg om sånt, så detaljerna kan vara fel, men huvudsakligen så är det så.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
T Troberg skrev:
Du kan neka vilka test du vill (undantaget om det är ett akutläge och du inte är kontaktbar, då kan de göra relevanta tester för situationen).

Pratade med min fru (som är akutsköterska) om detta, och det kan tex ske när man får in medvetslösa alkoholister som har en historik av att dricka metanol. Då tar man tester för att se vad de druckit (både för etanol och metanol, plus några droger till), så att rätt behandling kan sättas in. Detta då återberättat av mig som inte kan ett dugg om sånt, så detaljerna kan vara fel, men huvudsakligen så är det så.
Men peth tar vi inte i den typen av situationer eftersom det tar 2-3 dagar att få svar….
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.