181 574 läst ·
2 900 svar
182k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?D Dilato skrev:Jag uppfyller punkt 3, det kliar i kroppen om jag inte får min kvällsgrogg.
Dock hade jag efter många års (+25 år) daglig konsumtion av minst 25 cl starksprit varje dag ( jag sökte vård för alkoholproblem) inte högre PEth- värde än 0.15, vilket visar att det är högst individuellt vilket värde man uppnår.
Även alla andra värden ( typ lever) var ok, läkaren sa att det såg normalt ut så det ÄR högst individuellt hur man tål alkohol.
Min konsumtion med min vikt tar mellan 8 och 12 timmar att förbränna, och jag kör aldrig bil innan minst 12 timmar förflutit efter att jag slutat dricka, oftast mer.
De gånger jag blåst har alltid visat noll.
Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?
I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.
En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.sysmali skrev:
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?
Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?
I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.
En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.
Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
Redigerat:
Grattis till det💪🙂D Dilato skrev:Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.
På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.
Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
Det är väl en svår balansgång - man riskerar sedan länge att förlora körkortet p g a av alkoholberoende och andra sjukdomar som t ex epilepsi, synsjukdomar, demens e t c. Ska vi låta alla behålla körkortet bara för att vi ser en risk att de inte söker vård?Alfredo skrev:
Det verkar väl rimligt att det är olämpligt att ha personer med de sjukdomarna i trafiken och att läkarna då borde ha ett tydligt regelverk att förhålla sig till.
Sen får du gärna sluta med din ovana att klippa bort delar av det du citerar.
/Krille
