Jag har nog argumenterat färdigt med dig @Krille4
1984 here we go! 🙄

Fyra bilder beskriver en cykel: hårda tider skapar starka män, starka män skapar goda tider, goda tider skapar svaga män, svaga män skapar hårda tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Varför ska jag behöva utveckla det ?
Du menar att aktivister från miljörörelsen avkräver läkare peth-tester att skicka till transportstyrelsen för att återkalla körkort?

Eller har jag missuppfattat dig?
 
  • Gilla
Troberg och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du menar att aktivister från miljörörelsen avkräver läkare peth-tester att skicka till transportstyrelsen för att återkalla körkort?

Eller har jag missuppfattat dig?
Aktivister..miljörörelsen eller liknande rörelser..vad är det du försöker med egentligen.
 
N najaden skrev:
Aktivister..miljörörelsen eller liknande rörelser..vad är det du försöker med egentligen.
Jag försöker förstå vad det är du vill säga men du verkar inte vilja förklara.

Nyktra till nu så kanske det går bättre imorgon. 😆
 
  • Gilla
  • Wow
Troberg och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag försöker förstå vad det är du vill säga men du verkar inte vilja förklara.

Nyktra till nu så kanske det går bättre imorgon. 😆
Ska jag ta det där som en förolämpning eller ett utsagande från en aktivist ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Ska jag ta det där som en förolämpning eller ett utsagande från en aktivist ?
Håll dig till sakfrågan.
 
  • Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Ska jag ta det där som en förolämpning eller ett utsagande från en aktivist ?
Mät ditt peth på måndag. 🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Mät ditt peth på måndag. 🤣
Ja då tar jag det som en förolämpling.
 
N najaden skrev:
Ja då tar jag det som en förolämpling.
Varsågod!
Hoppas du tar den bra och trivs.

...
Jag som bara undrade vad du menar med att miljörörelsen är inblandad i läkarnas blodprover...

🤣
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja - så länge lagar och regler följs.
Så du tycker att lagar och regler som medför att sjuka inte vågar söka vård är bra? Är det verkligen ett samhälle du vill ha?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
sysmali
D Dilato skrev:
Jag uppfyller punkt 3, det kliar i kroppen om jag inte får min kvällsgrogg.

Dock hade jag efter många års (+25 år) daglig konsumtion av minst 25 cl starksprit varje dag ( jag sökte vård för alkoholproblem) inte högre PEth- värde än 0.15, vilket visar att det är högst individuellt vilket värde man uppnår.

Även alla andra värden ( typ lever) var ok, läkaren sa att det såg normalt ut så det ÄR högst individuellt hur man tål alkohol.

Min konsumtion med min vikt tar mellan 8 och 12 timmar att förbränna, och jag kör aldrig bil innan minst 12 timmar förflutit efter att jag slutat dricka, oftast mer.

De gånger jag blåst har alltid visat noll.
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?

Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?

I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.

En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?

Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?

I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.

En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.

På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.

Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
 
Redigerat:
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Freestyler
D Dilato skrev:
Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.

På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.

Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
Grattis till det💪🙂
 
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag har nog argumenterat färdigt med dig @Krille4
1984 here we go! 🙄

[bild]
Tack - kommer du att annonsera för oss alla varje gång du har argumenterat färdigt? 😉

/Krille
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tycker att lagar och regler som medför att sjuka inte vågar söka vård är bra? Är det verkligen ett samhälle du vill ha?
Det är väl en svår balansgång - man riskerar sedan länge att förlora körkortet p g a av alkoholberoende och andra sjukdomar som t ex epilepsi, synsjukdomar, demens e t c. Ska vi låta alla behålla körkortet bara för att vi ser en risk att de inte söker vård?

Det verkar väl rimligt att det är olämpligt att ha personer med de sjukdomarna i trafiken och att läkarna då borde ha ett tydligt regelverk att förhålla sig till.

Sen får du gärna sluta med din ovana att klippa bort delar av det du citerar.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.