181 412 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Absolut men tråden handlar som jag förstår om "vad gäller" nu och inte vad som gällde tidigare.D Dilato skrev:
/Krille
Men du förstod inte?
PEth är inte lämpligt att använda som mätverktyg för alkoholproblem då det är extremt individuellt och kan variera kraftigt.
Det kan räcka med nivåer låååångt under det tramset transportstyrelsen hävdar; 21-28 kortburkar i veckan för att nå över 0,3.
Och det räcker med alkoholintag vid ett tillfälle.
PEth är inte lämpligt att använda som mätverktyg för alkoholproblem då det är extremt individuellt och kan variera kraftigt.
Det kan räcka med nivåer låååångt under det tramset transportstyrelsen hävdar; 21-28 kortburkar i veckan för att nå över 0,3.
Tror inte det blir så mycket bättre med det nya:D Dilato skrev:
"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Jag förstod men uppenbart inte du. Det räcker inte med ett tillfälle då minst två (helst fler) prov ska tas med minst fem mellan proven. Framgår tydligt av länken som jag gav dig 🙂Jarlingar skrev:
Men du förstod inte?
/Krille
Ja - men då har ju inte reglerna följts och därför har Transportstyrelsen förtydligat reglerna. Du har ju själv läst och t o m citerat delar av förtydligandet.Jarlingar skrev:
/Krille
Jag uppfyller punkt 3, det kliar i kroppen om jag inte får min kvällsgrogg.Jarlingar skrev:
Tror inte det blir så mycket bättre med det nya:
"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
Ska vi gissa att kvalifikationen för punkten nr 1 kommer anses vara uppfylld om du mäter över 0,3 PEth....
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Dock hade jag efter många års (+25 år) daglig konsumtion av minst 25 cl starksprit varje dag ( jag sökte vård för alkoholproblem) inte högre PEth- värde än 0.15, vilket visar att det är högst individuellt vilket värde man uppnår.
Även alla andra värden ( typ lever) var ok, läkaren sa att det såg normalt ut så det ÄR högst individuellt hur man tål alkohol.
Min konsumtion med min vikt tar mellan 8 och 12 timmar att förbränna, och jag kör aldrig bil innan minst 12 timmar förflutit efter att jag slutat dricka, oftast mer.
De gånger jag blåst har alltid visat noll.