BirgitS BirgitS skrev:
Var det verkligen det du menade?
Jag tycker det är rätt tydligt vad @najaden menar även om ordvalet kanske är lite ovanligt.
 
K
D Dilato skrev:
Nu erkänner ju Transportstyrelsen att det tidigare förekommit lättsinnig bedömning.

Reglerna förtydligas därmed när man är medicinskt olämplig för körkort, och vår bedömning är att regeländringen kommer innebära färre körkortsåterkallelser inom det här området.
Absolut men tråden handlar som jag förstår om "vad gäller" nu och inte vad som gällde tidigare.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men du förstod inte?

PEth är inte lämpligt att använda som mätverktyg för alkoholproblem då det är extremt individuellt och kan variera kraftigt.

Det kan räcka med nivåer låååångt under det tramset transportstyrelsen hävdar; 21-28 kortburkar i veckan för att nå över 0,3.
Och det räcker med alkoholintag vid ett tillfälle.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om "lagen" gör en majoritet av folket till brottslingar, så är det inte folket det är fel på.
Det är lagen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
tidigare förekommit lättsinnig bedömning.
Tror inte det blir så mycket bättre med det nya:

"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Ska vi gissa att kvalifikationen för punkten nr 1 kommer anses vara uppfylld om du mäter över 0,3 PEth....
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men du förstod inte?

PEth är inte lämpligt att använda som mätverktyg för alkoholproblem då det är extremt individuellt och kan variera kraftigt.

Det kan räcka med nivåer låååångt under det tramset transportstyrelsen hävdar; 21-28 kortburkar i veckan för att nå över 0,3.
Och det räcker med alkoholintag vid ett tillfälle.
Jag förstod men uppenbart inte du. Det räcker inte med ett tillfälle då minst två (helst fler) prov ska tas med minst fem mellan proven. Framgår tydligt av länken som jag gav dig 🙂

/Krille
 
Nej.
Finns exempel i tråden där ett vidrigt aktivistiskt beteende har uppvisats.
Provtagning utan upplysning.
Rapportering till transportstyrelsen.
Indraget körkort.
Pga ETT prov.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej.
Finns exempel i tråden där ett vidrigt aktivistiskt beteende har uppvisats.
Provtagning utan upplysning.
Rapportering till transportstyrelsen.
Indraget körkort.
Pga ETT prov.
Precis..aktivist metoder som inom miljörörelsen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej.
Finns exempel i tråden där ett vidrigt aktivistiskt beteende har uppvisats.
Provtagning utan upplysning.
Rapportering till transportstyrelsen.
Indraget körkort.
Pga ETT prov.
Ja - men då har ju inte reglerna följts och därför har Transportstyrelsen förtydligat reglerna. Du har ju själv läst och t o m citerat delar av förtydligandet.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och du tycker att detta är rättssäkert?

Det ska fan inte provtas öht.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Tror inte det blir så mycket bättre med det nya:

"Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens."
Ska vi gissa att kvalifikationen för punkten nr 1 kommer anses vara uppfylld om du mäter över 0,3 PEth....
Jag uppfyller punkt 3, det kliar i kroppen om jag inte får min kvällsgrogg.

Dock hade jag efter många års (+25 år) daglig konsumtion av minst 25 cl starksprit varje dag ( jag sökte vård för alkoholproblem) inte högre PEth- värde än 0.15, vilket visar att det är högst individuellt vilket värde man uppnår.

Även alla andra värden ( typ lever) var ok, läkaren sa att det såg normalt ut så det ÄR högst individuellt hur man tål alkohol.

Min konsumtion med min vikt tar mellan 8 och 12 timmar att förbränna, och jag kör aldrig bil innan minst 12 timmar förflutit efter att jag slutat dricka, oftast mer.

De gånger jag blåst har alltid visat noll.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Och uttryckt min kritik över att denna pappersprodukt inte kommer göra skillnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Och du tycker att detta är rättssäkert?

Det ska fan inte provtas öht.
Ja - så länge lagar och regler följs. Så bra att det förtydligats så att det är tydligt vilka regler som gäller.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Precis..aktivist metoder som inom miljörörelsen.
Miljörörelsen?
Det får du utveckla.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Miljörörelsen?
Det får du utveckla.
Varför ska jag behöva utveckla det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.