Freestyler
A AndersS skrev:
Och min lĂ€kare sĂ€ger vid frĂ„gan "inga hĂ€nder bakom ryggen".😉
đŸ€“
 
Fotografen Fotografen skrev:
Problemet Ă€r ju att vissa handlĂ€ggarbefattningar hos vissa myndigheter tenderar att dra till sig mĂ€nniskor med lite extremistiska vĂ€rderingar och aktivistiska drag. Finns liknande problem bland miljöhandlĂ€ggare hos lĂ€nsstyrelse och kommun tex, men man pratar aldrig om det. Åtminstone inte öppet.
Exakt sÄ och det Àr helt Ät helvete.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det Àr ett problem nÀr myndigheter agerar fel, men det Àr mÀnniskor som jobbar dÀr och alla mÀnniskor gör fel ibland. Men det blir ju bara dumt nÀr enstaka fel blÄses upp och det lÄter som att det Àr en norm i stÀllet för undantag.
Nej det Àr inte dumt.
För att dra det till det extrema för att visa att det inte Àr dumt
LÀkaren "Oj jag av fel dosering av medicinen, och patienten dog, men efter som det Àr ett undantag och inte en norm gör det inget"

SÄ det har att göra med en Risk/Konsekvens analys.
Ni tar bara upp risk biten ... och det Àr dÄ en del av oss andra gnÀller.

Konsekvensen om oskyldiga drabbas dÄ rutiner och regler inte följs bÄde för den enskilda och för tilltron till lÀkar-skrÄet ... de gör att PEth ska enl mitt tycke aldrig fÄ tas utan patientens godkÀnnande.

Men det Àr klart ... "det drabbar ju inte mig" mentalitet och stoppa huvudet i sanden fungerar vÀl till dess att ni sjÀlva drabbas.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Jo det dÀr Àr ett jÀkla otyg hos svensken.
SÄ lÀnge det inte drabbar en sjÀlv existerar det inte och det gÀller en massa saker.
Ibland pÄ jobbet sliter man sitt hÄr över hur obrydd folk Àr om det mesta.
 
BirgitS
M MrDizzy skrev:
Nej det Àr inte dumt.
För att dra det till det extrema för att visa att det inte Àr dumt
LÀkaren "Oj jag av fel dosering av medicinen, och patienten dog, men efter som det Àr ett undantag och inte en norm gör det inget"

SÄ det har att göra med en Risk/Konsekvens analys.
Ni tar bara upp risk biten ... och det Àr dÄ en del av oss andra gnÀller.

Konsekvensen om oskyldiga drabbas dÄ rutiner och regler inte följs bÄde för den enskilda och för tilltron till lÀkar-skrÄet ... de gör att PEth ska enl mitt tycke aldrig fÄ tas utan patientens godkÀnnande.

Men det Àr klart ... "det drabbar ju inte mig" mentalitet och stoppa huvudet i sanden fungerar vÀl till dess att ni sjÀlva drabbas.
Jag skrev faktiskt att det Àr ett problem!!!

Även i ditt fall med lĂ€karen Ă€r det ocksĂ„ dumt att pĂ„stĂ„ att bara för att det hĂ€nder att lĂ€karen gör fel och det orsakar att patienter avlider (det hĂ€nder dĂ„ och dĂ„) sĂ„ skulle det vara normalt. Just om folk blĂ„ser upp sĂ„dana fel sĂ„ leder det till att folk dör dĂ€rför att de inte söker vĂ„rd.

Det kan bli mycket vÀrre konsekvenser av att en kirurg gör fel Àn om Transportstyrelsen gör fel. SÄ ditt exempel visar vÀl i sÄ fall bara att hela denna diskussion om PEth Àr rÀtt betydelselös jÀmfört med alla andra risker vi utsÀtter oss för.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Troberg skrev:
I detta fall sÄ handlar det om nivÄer motsvarande 28-42 glas vin i veckan, över en lÀngre tid.
Det Àr okej för mig att du tror det. Jag kan inte tvinga dig att ha rÀtt.

Mycket mindre Àn sÄ och man kan fÄ problem med körkortet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
SÄ ditt exempel visar vÀl i sÄ fall bara att hela denna diskussion om PEth Àr rÀtt betydelselös jÀmfört med alla andra risker vi utsÀtter oss för.
SÄ vi ska strunta i dumheter dÄ det finns vÀrre dumheter?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Är det dom mindre mĂ€ngderna som gĂ€ller och körkortet riskeras Ă€r det ett rent rĂ€ttshaveri.
Detta mÄste rannsakas ordentligt.
Sitter svenska folket helt ovetandes om att vi Àr hemligt övervakade ..nÀ du den dÀr Àr besvÀrlig..vipps Äker kortet..
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
SÄ vi ska strunta i dumheter dÄ det finns vÀrre dumheter?
Hur vore det att lÀsa första raden i inlÀgget som du citerade en del av?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Är det dom mindre mĂ€ngderna som gĂ€ller och körkortet riskeras Ă€r det ett rent rĂ€ttshaveri.
RÀttshaveri = överdrivet starkt begÀr att alltid fÄ rÀtt sÀrsk. i juridiska sammanhang
https://svenska.se/tre/?sok=rÀttshaveri

Var det verkligen det du menade?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vore det att lÀsa första raden i inlÀgget som du citerade en del av?
LĂ€sa hela inlĂ€gg? En lördagkvĂ€ll? Du Ă€r kul du! 😉😂
 
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
K
L L Jan skrev:
Det Àr okej för mig att du tror det. Jag kan inte tvinga dig att ha rÀtt.

Mycket mindre Àn sÄ och man kan fÄ problem med körkortet.
NÀ - du fÄr inte problem med körkortet för mycket mindre sÄ lÀnge lÀkarna följer Transportstyrelsens regler och rekommendationer.

Det har kopierats in upprepade gĂ„nger i diskussionen men verkar svĂ„rlĂ€sta 😉

https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

/Krille
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
NÀ - du fÄr inte problem med körkortet för mycket mindre sÄ lÀnge lÀkarna följer Transportstyrelsens regler och rekommendationer.

Det har kopierats in upprepade gĂ„nger i diskussionen men verkar svĂ„rlĂ€sta 😉

[lÀnk]

/Krille
Nu erkÀnner ju Transportstyrelsen att det tidigare förekommit lÀttsinnig bedömning.

Reglerna förtydligas dÀrmed nÀr man Àr medicinskt olÀmplig för körkort, och vÄr bedömning Àr att regelÀndringen kommer innebÀra fÀrre körkortsÄterkallelser inom det hÀr omrÄdet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
verkar svÄrlÀsta
Ja jag undrar om du lĂ€st vad LĂ€kartidningen har skrivit om PEth...🙄
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja jag undrar om du lĂ€st vad LĂ€kartidningen har skrivit om PEth...🙄
Ja - har citerat den artikeln flera gÄnger ocksÄ.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.