K Kane skrev:
Källa?
Nej, på vägen, alltså.

P pmd skrev:
Det finns väl inga lagstadgade minimihastigheter i Sverige längre, förutom på motorväg?
H hovapettson skrev:
45
Nej det finns ingen lägsta hastighet man måste köra i, inte en på motorväg/motortrafikled.

Man får inte köra i onödigt låg hastighet på någon väg.

Däremot så måste fordonet vara konstruerad för minst 40 km/h för att få framföras på motorväg/motortrafikled.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Nej, på vägen, alltså.
Med "Källa?" menar @Kane alltså var den regeln/lagtexten finns.

H hovapettson skrev:
Nej, på vägen, alltså.
?

Demmpa Demmpa skrev:
Med "Källa?" menar @Kane alltså var den regeln/lagtexten finns.
Ja, precis. I källan kan man ju inte köra. Eller i källaren. När jag tog lappen var det 45. Behändigt då EU-moppar fick gå 45. Inte 45,1 som krävs på motorvägen.

H hovapettson skrev:
Ja, precis. I källan kan man ju inte köra. Eller i källaren. När jag tog lappen var det 45. Behändigt då EU-moppar fick gå 45. Inte 45,1 som krävs på motorvägen.
Lägsta konstruerade hastigheten är INTE samma sak som lägsta hastigheten på motorväg/motortrafikled.

Man får tex bogsera en annan bil på motorväg/motortrafikled, om än bara till närmaste avfart och bogsering får ske i max 30 km/h.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikregler/hastighetstabla2.pdf

Edit:
Det finns massor med fordonsförare som både har stått stilla och krypit fram på motorväg/motortrafikled pga olika anledningar som tex väderlek, olycka.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Så vilken lagtext hänvisar du till? När du tar körkort kan du kolla upp det.....

Redigerat:
  • Haha
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, som din källa klart och tydligt säger: Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. Klart överrepresenterade alltså.
Det är ju fler nyktra än onyktra förare som dör i trafiken.

Hur definierar du överrepresentation? 😎

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ju fler nyktra än onyktra förare som dör i trafiken.

Hur definierar du överrepresentation? 😎
Hur många av dina släktingar, vänner, arbetskamrater kör onyktra?

Är det fler än 40%?

• Haha
TommyC
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många av dina släktingar, vänner, arbetskamrater kör onyktra?
Ganska få, tror jag, men jag vet förstås inte. Hurså?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ganska få, tror jag, men jag vet förstås inte. Hurså?
Antalet påverkade förare kontra opåverkade förare lär vara långt under 40%.
Om det hade varit 40% påverkade förare i trafiken så hade det varit 50% av vardera av totala antalet förare som dödas.

Med andra ord så är det fler av påverkade förare än opåverkade förare som förolyckas av totala antalet förare.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Antalet påverkade förare kontra opåverkade förare lär vara långt under 40%.
Hur vet du det?
Formuleringen "Antalet påverkade förare kontra opåverkade förare lär vara långt under 40%" är dessutom lite oklar i sammanhanget.
Menar du att antalet påverkade förare är under 40 % av antalet opåverkade?

Det vi vet är att fler onyktra än nyktra förare dör i trafiken. Alltså är det väl nyktra förare vi bör hålla bort från bilkörning …?
Demmpa Demmpa skrev:
Om det hade varit 40% påverkade förare i trafiken så hade det varit 50% av vardera av totala antalet förare som dödas.
Vad betyder "av vardera av totala antalet förare"?

Demmpa Demmpa skrev:
Lägsta konstruerade hastigheten är INTE samma sak som lägsta hastigheten på motorväg/motortrafikled.

Man får tex bogsera en annan bil på motorväg/motortrafikled, om än bara till närmaste avfart och bogsering får ske i max 30 km/h.
[länk]

Edit:
Det finns massor med fordonsförare som både har stått stilla och krypit fram på motorväg/motortrafikled pga olika anledningar som tex väderlek, olycka.
Tack, Demmpa kan man lita på! Men då har vi svaret: Det finns en lägsta påbjudna hastighet på motorväg. Det tycks vara 40 nu då. Därmed kan ett "45 km/h-fordon" åka där helt lagligt. Oj. Det har jag aldrig sett, trots att jag är ute en del. Däremot har jag sett en bogsering på motorväg nära Södertälje ca 1985... det var Dragan och hans polare som tyckte det var en god idé att ligga i 120+ i omkörningsfilen med en snodd emellan... snodd bil?

P pmd skrev:
Hur vet du det?
Formuleringen "Antalet påverkade förare kontra opåverkade förare lär vara långt under 40%" är dessutom lite oklar i sammanhanget.
Menar du att antalet påverkade förare är under 40 % av antalet opåverkade?

Det vi vet är att fler onyktra än nyktra förare dör i trafiken. Alltså är det väl nyktra förare vi bör hålla bort från bilkörning …?

Vad betyder "av vardera av totala antalet förare"?
Överrepresenterat innebär att de är vanligare i det specifika fallet ("dör i trafiken" i det här fallet) än i populationen som helhet. Dvs om 5% av alla personer som kör bil gör det påverkade, så borde bara 5% av alla döda vara påverkade. Är det mer än 5% är det överrepresentation.

Eftersom 40% av alla som dör i trafiken är påverkade, men högst troligen färre än 40% kör påverkade, så är de påverkade överrepresenterade.

Egentligen är det ändå värre, eftersom de flesta som kör onyktra troligen inte gör det hela tiden och kanske inte heller kör lika långt. Så per personkilometer så är överrepresentationen troligen mycket större än om man bara räknar dem som "Kalle var full när han dog, så då var han en sån där som körde onykter".

Så om du inte tror att 40% av alla förare på vägarna vid varje tillfälle är påverkade, så är onyktra överrepresenterade.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.