P
Anna_H Anna_H skrev:
Intressant idé, men jag tror att man kommer tillräckligt långt med de vanliga alkoholtesterna som tydligt visar att påverkade personer är överrepresenterade i olyckor.
Är det vad olycksutredningar visar? Jag vet inte riktigt, så jag frågar.
Det är ju fler nyktra förare än onyktra som dör i trafikolyckor.

P
N najaden skrev:
Ska inte läkaren ta det först med patienten i stället för att hänga ut hen och förvärra alltihop ?
Hjälpa inte stjälpa.
Svär svenska läkare en läkared innan de får sin läkarlegitimation?

P
W Weimik skrev:
Enligt vad jag läste ligger den tekniska begränsningen i journalsystemet TakeCare som Stockholm (och eventuellt Gotland och Dalarna) använder. Jag hoppas inte Tamsons menar att vården i Stockholm ska lägga tid på att föra in värdena manuellt på 1177.
Nä, Stockholms läns landsting borde förstås byta till Millenium. :-)

P
W WFD skrev:
Det är fortfarande inte olagligt att köra en SSiB (SupaSkallen i Bitar) så länge du klarar ett blodprov.
Men det kan vara ytterst olämpligt. Även om man är spik nykter efter en s.k. helkväll så kan man vara ytterst olämplig som bilförare.
Alla bör tänka efter innan de sätter sig bakom ratten. En sömnlös natt kan försämra omdömet lika mycket som för mycket alkohol.

P
useless useless skrev:
Borde man inte gjort den undersökningen innan man började med testerna och återkallade körkort baserat på dem?
Jag brukar säga att det är meningslöst att traggla om vad man borde ha gjort, utan det är det man ska göra framöver som är viktigt.

Men visst har du rätt. 😎

P
T Troberg skrev:
Det är inte svårt att förstå att massiv långvarig alkoholkonsumption är en källa till rattonykterhet.
Även om det finns ett statistiskt samband, vilket det kanske gör, eller inte gör, så är det fel att tillämpa det på individnivå.
T Troberg skrev:
Ställ er istället frågan: Varför är det så viktigt för err att köra fulla?
Det är inte för mig. Är det viktigt för dig?

Redigerat:
P
T Troberg skrev:
Personligen, speciellt som motorcyklist, så är jag bara glad för att man plockar bort rattfyllon från vägarna.
Jag är också MC-förare, men är av åsikten att även alkoholister ska få inneha körkort, så länge de inte kör berusade av alkohol.
Jag blev, som MC-förare, en gång påkörd av en alkoholpåverkad bilist men det ändrar inte min åsikt. Jag vet inte om han var alkoholist (han var kanske lite för ung för att ha hunnit utveckla det) men han var alkoholpåverkad (enligt polisens utredningsprotokoll).

Det är alkoholpåverkan medan man kör som är trafikfarligt. Inte om man super skallen av sig under en ledighet (men det kan förstås ha dåliga hälsoeffekter).

P
N najaden skrev:
Tror nog att frekventa blås kontroller skulle stoppa dom som behöver stoppas vore betydligt effektivare..men det kostar väl mer !
Eller alkolås i alla bilar. Kanske.

P pmd skrev:
Svär svenska läkare en läkared innan de får sin läkarlegitimation?
Nej, de anses lyda under moderna svenska lagar, etiska regler och koder, så Hippokrates ed behövs inte.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Skulle inte kalla al Nakba för en myt.
Nejdå, inte en myt, men den verkliga katastrofen (nakba) för araberna var att de inte lyckades fördriva alla judar från Palestina och kasta dem i havet.

P
Intet Intet skrev:
"Kalifat" Vad det allt du klarade av för att skydda Marjasin?
Det var du som tog up ordet kalifat. Inte jag.
Intet Intet skrev:
Och framförallt varför?
Varför vad? Skydda Marjasin? Han är död sen några år så det går inte.
Jag vill bara säga emot felaktigheter. Fel tråd för det, men om du vill diskutera Marjasins förehavanden i det israeliska självständighetskriget så ställer jag upp, men skapa då en ny tråd för det.

P pmd skrev:
Är det vad olycksutredningar visar? Jag vet inte riktigt, så jag frågar.
Det är ju fler nyktra förare än onyktra som dör i trafikolyckor.
Ja, som din källa klart och tydligt säger: Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. Klart överrepresenterade alltså.

• Gilla
krfsm och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns väl inga lagstadgade minimihastigheter i Sverige längre, förutom på motorväg?
Vad är den på motorväg då?

K Kane skrev:
Vad är den på motorväg då?
45

H hovapettson skrev:
45
Källa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.