179 776 läst ·
2 900 svar
180k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Varför pratar vi om påverkade förare nu igen? Tråden handlar om PEth som inte ens kollas vid en olycka där föraren är påverkad. Vi kan således inte veta om PEth är relaterat till olyckor i trafiken alls. Jag hoppas alla här förstår att det är lika enkelt att som sällandrickare köra onykter som det är för en tväralkis att aldrig köra bil överhuvudtaget. Det finns helt enkelt inga belägg, ingen forskning, bara ett jäkla tyckande, ett tyckande som kostat många jobbet.K krfsm skrev:Överrepresenterat innebär att de är vanligare i det specifika fallet ("dör i trafiken" i det här fallet) än i populationen som helhet. Dvs om 5% av alla personer som kör bil gör det påverkade, så borde bara 5% av alla döda vara påverkade. Är det mer än 5% är det överrepresentation.
Eftersom 40% av alla som dör i trafiken är påverkade, men högst troligen färre än 40% kör påverkade, så är de påverkade överrepresenterade.
Egentligen är det ändå värre, eftersom de flesta som kör onyktra troligen inte gör det hela tiden och kanske inte heller kör lika långt. Så per personkilometer så är överrepresentationen troligen mycket större än om man bara räknar dem som "Kalle var full när han dog, så då var han en sån där som körde onykter".
Så om du inte tror att 40% av alla förare på vägarna vid varje tillfälle är påverkade, så är onyktra överrepresenterade.
Jag brukar säga att alla kan göra fel, men vad gör man sen?P pmd skrev:
Rättar till felet?
Slutar göra fel?
Fortsätter göra fel?
Precis. Det går inte att fastställa hur mycket någon druckit med PEth testen.P pmd skrev:
Men det kan användas för att visa om någon har druckit som lovat att inte dricka alls, men om det sägs att man kan dricka jättemycket utan att testa positivt och den under observation dricker lite fast är en person som får högt värde, så blir det ju resultatet för individen tokfel.
Hur man kan tycka att det är oetiskt att studera effekten av att dricka stora mängder alkohol, men inte oetiskt att använda ett dåligt studerat test för att dra in körkort för folk, och dessutom används testen i domstol för de som överklagade. Det är väl oetiskt?
Det blir lite (o)lustigt när det anses att ett osäkert blodprov kan fånga upp vad folk tänker göra.P pmd skrev:
Vissa anser att de borde svära Eden för ha sin största lojalitet mot patienten.P pmd skrev:
Annars kommer väl lojaliteten mot patenten för på 3:e plats.
Först och störst är lojaliteten mot regler och metoder,
I andra hand mot sin (privata) arbetsgivares,
Och för i tredje hand mot patienten...
Hur läkare hanterade positiva PEth svar är väl typexempel på hjälpa patienten inte stod högt i priolistan...
https://www.dagensinfrastruktur.se/...tatistik-2024-flest-akte-fast-pa-formiddagen/P pmd skrev:
Polisen har gjort 1,27 miljoner nykterhetstester i trafik och hittat 9005 fyllon, eller 0,7%.
Så det går potentiellt 141 nyktra resor på varje onykter resa.
Ändå är det "typ" lika många som dör.
Att sätta patienten först är inte nödvändigtvis att hålla med vederbörande i varenda fråga.blackarrow skrev:
Om läkaren tolkar utfallet från peth testet som ett kvitto på alkoholmissbruk så kan det ju vara livräddande att nypa lappen (eftersom många är fulla när de krockar).
""Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen, sade till TT att ”vi har lyssnat på de starka reaktionerna som varit kring peth-proverna”Höghus skrev:
– Vi har gjort en internationell jämförelse samt en fördjupad vetenskaplig studie och resultatet är att vi inte har hittat något som kopplar ihop de mildare diagnoserna och bilkörning, sade hon.""
Blev två positiva PEth "en mild missbruksdiagnos" nu?
Eller har man funnit att lite milt missbrukande förare inte utgör en trafikfara?
Det blir väl som vanligt. Med rätt, eller fel läkare och handläggare, blir resultatet det de vill.blackarrow skrev:
""Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen, sade till TT att ”vi har lyssnat på de starka reaktionerna som varit kring peth-proverna”
– Vi har gjort en internationell jämförelse samt en fördjupad vetenskaplig studie och resultatet är att vi inte har hittat något som kopplar ihop de mildare diagnoserna och bilkörning, sade hon.""
Blev två positiva PEth "en mild missbruksdiagnos" nu?
Eller har man funnit att lite milt missbrukande förare inte utgör en trafikfara?
Så länge missbrukaren inte kör berusad är den inte en trafikfara.Unikt namn skrev:
Det är vanskligt att på individnivå tillämpa statiskiska samband som har samlats in på gruppnivå.
Det förutsätter att alkoholister tänker såhär: -Aj. Tusan också att jag inte har körkortet kvar så jag kan köra på fyllan.Unikt namn skrev:
Tror du verkligen själv att en som kör på fyllan med körkort skulle sluta med det utan körkort?
Eftersom typ alla alkoholister lever i självförnekelse så går det inte att lägga allt för stor vikt vid intervjuer och självskattning. Jag tänker att läkarna i huvudsak gjort sakliga bedömningar med de förutsättningarna de haft.P pmd skrev:
Men det går ju även att misstänka hela läkarskrået som någon förlängd arm av statens överförmynderi.
Den senate bilden ger nog mer klick och visningar i sociala kanaler...
Så om inte läkaren förstår, använder otillförlitliga blodprov, saknar tillräcklig kunskap, diagnosticerar (gissar) fel, symptomen inte stämmer med diagnosen, så ljuger patienten.Unikt namn skrev:
Svensk vård har en lång tradition, speciellt med kvinnosjukdomar, av att säga att patienten har psykosomatiska besvär, att säga att de är känsliga etc.
Då ofta diagnostiserat av män.
Men allt eftersom kunskapsläget ökat så blir vården bättre.
Har du missat vad tråden handlar om?Unikt namn skrev:
Det är ingen som vill ha alkoholpåverkade och alkoholister ute och köra ihjäl folk med bil på vägarna.
Citat från min tidigare länkUnikt namn skrev:
”I praktiken ser vi att läkare nästan alltid kryssar i “sannolik olämplighet” i sina anmälningar – trots att patienten i samtliga fall vi hanterat inte alls har vägrat vidare utredning.”
Ett sådant kryss skall alltså innebära misstänkt missbruk och ovilja att utredas vidare.
Ja, du är inne på något här.Unikt namn skrev:
/Höghus
Om det stämmer att endast 40/38000återkallade körkort var pga Peth-test så känns detta som en storm i ett vattenglas snarare än någon systematiskt felanvändning.Höghus skrev:
Men var och en får ha sin egen uppfattning.
https://www.automotorsport.se/nyheter/sa-manga-korkort-drogs-in-efter-peth-prov-forra-aret/
Notera att dom inte nämner siffran för körkortsindragningar av läkare i total utan endast antalet som drogs in oavsett vad. Dom allra flesta dras in pga trafikförseelser som t.ex. fortkörning. En typisk artikel enbart skapad för att vilseleda. Total smutsjournalistik/agendajournalistik.Unikt namn skrev:
Det är så tröttsamt att denna tråden nedlusas av totalt faktalösa inlägg gång på gång på gång.
Vänligen läs från en mer seriös källa: https://www.transportstyrelsen.se/s...25/okat-antal-korkortsaterkallelser-i-landet/
"Återkallelsepunkt 5, Opålitlighet i nykterhetshänseende, 1252st (2024)."
Inte riktigt 38 000 det va??
Man kan tro att hela nykterhetsrörelsen är här i tråden och vevar med irrelevanta fakta.
Redigerat:
Nej, det förutsätter att alkoholisten inte kör berusad. Utan körkort är det ytterst olämpligt att köra alls.Intet skrev:
Mitt inlägg #2 843 förutsatte laglydnad i trafiken. Jag vet att många tycker att man inte ska behöva lyda trafikregler så mycket (t.ex. hastighetsbegränsningar) men jag hoppas att denna ganska utbredda lagolydnad inte sträcker sig till att köra utan att inneha körkort.
En nykter förare (och då räknar jag även fri från acetaldehyd) är normalt inte en trafikfara, oavsett om den är alkoholmissbrukare eller inte.