170 504 läst ·
2 799 svar
171k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Någon betalar alltid. Om det inte är den provtagne som betalar så är det alla vi andra.Anna_H skrev:
Marjasin var inte muslim och hjälpte inte muslimer, så något kalifat bildade han förstås inte.Intet skrev:
Du verkar ha dålig koll på Levantens historia, f.ö. Myten om att judarna fördrev "lokalbefolkningen" frodas bland antisemiter som du nog bör undvika att ha för mycket samröre med.
Vilken sanning förvrängde Marjasin?Intet skrev:
Skulle inte kalla al Nakba för en myt. Den samtide judiske forskaren Ilan Pappe bekräftar i stort arabernas åsikt att israelerna medvetet fördrev palestinierna.P pmd skrev:Marjasin var inte muslim och hjälpte inte muslimer, så något kalifat bildade han förstås inte.
Du verkar ha dålig koll på Levantens historia, f.ö. Myten om att judarna fördrev "lokalbefolkningen" frodas bland antisemiter som du nog bör undvika att ha för mycket samröre med.
Vilken sanning förvrängde Marjasin?
Enligt Israels egna uppgifter fördrevs 520000 palestinier och enligt palestinierna själva 900000.
Sternligan, Lehi, Irgun, och Haganah begick grova krigsbrott, men det är alltid segrarmakten som skriver historien.
Jösses!P pmd skrev:Marjasin var inte muslim och hjälpte inte muslimer, så något kalifat bildade han förstås inte.
Vilken sanning förvrängde Marjasin?
"Kalifat" Vad det allt du klarade av för att skydda Marjasin?
Och framförallt varför?
Med tanke på vad bensinen i dag innehåller är det en god ide att köra klipparen på alkylatbensin. Både för egen hälsa och gräsklipparen.P pmd skrev:
I varje fall äldre maskiner tar skada av den alkoholhaltiga bensinen, har sett förgasare som inte sett så roliga ut efter att både korroderat och fått membranet upplöst. Nyare maskiner ska väl tåla bensinen men ur hälsosynpunkt är alkylatbensin att föredra.
Precis, problemet är att folk inte ens kör i skyltad hastighet vilket skapar irritation och stress. Speciellt nu i semestertider. Det är inte ok att du med din sprillans nya bil drar en husvagn i 58km/h på 100 väg 2+1, du ska hålla 80...P pmd skrev:
Det är väl enkelt nog att ta PEth test på alla som orsakat en olycka? Då får man ju svart på vitt om det råder en överrepresentation av personer med höga PEth värden och orsakade olyckor.P pmd skrev:
Det går såklart att göre en forskning på om de med högt Peth är överrepresenterade i olyckor men det är nog svårt att göra den lagligt med dagens regelverk.
Massor med pethtester är ju gjorde, det är bara att kolla om dessa individer är överrepresenterade bland olyckor.
För att se olyckor måste man nog gå på försäkringsbolagens register då lättare olyckor inte registreras hos polis eller vårdmyndigheter. Man skulle även kunna ta in patientjournaler för att se om andra olyckor än trafikolyckor är vanligare, t ex arbetsolyckor.
Att samköra olika register och avidentifiera individer är inget konstigt, jag har själv varit med om att ta fram data för liknande forskning.
Massor med pethtester är ju gjorde, det är bara att kolla om dessa individer är överrepresenterade bland olyckor.
För att se olyckor måste man nog gå på försäkringsbolagens register då lättare olyckor inte registreras hos polis eller vårdmyndigheter. Man skulle även kunna ta in patientjournaler för att se om andra olyckor än trafikolyckor är vanligare, t ex arbetsolyckor.
Att samköra olika register och avidentifiera individer är inget konstigt, jag har själv varit med om att ta fram data för liknande forskning.
Agnes Wold har en väldigt hög intelligens och är kapabel att ta in mycket info från olika områden.P pmd skrev:
Jag kommer så väl ihåg när hon under pandemin uttalade sig om att handtvättning inte hade någon större påverkan på Covid, utan att syftet var att få ned antalet andra sjukdomar för att lätta trycket på vården. Detta var självklart även för mig som är ingenjör. Det ogillades naturligtvis av de som ville ha ned antalet fall av influensa och förkylningar...
Det är ungefär samma sak här. Man har generella riktlinjer för att uppnå något annat. Så länge som man inte har en beroendeproblematik så spelar en något hög alkoholkonsumtion som pensionär ingen större roll. Det är när man börjar dricka mycket och ofta som man får problem. Men om man passerat 70 år och levern slits lite snabbare, vad gör väl det? Något skall man dö av ändå.
Nej det klart att det är möjligt. Jag menar bara att om en undersökning kräver lagändringar för att genomföras tycker jag inte att man kan säga att undersökningen är enkel att göra.RoTe skrev: