RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det klart att det är möjligt. Jag menar bara att om en undersökning kräver lagändringar för att genomföras tycker jag inte att man kan säga att undersökningen är enkel att göra.
Fast jag är inte så säker på att det måste till en lagändring dock, men är inte intresserad av att motbevisa dig.

M
G gaidin skrev:
Det går såklart att göre en forskning på om de med högt Peth är överrepresenterade i olyckor men det är nog svårt att göra den lagligt med dagens regelverk.

Massor med pethtester är ju gjorde, det är bara att kolla om dessa individer är överrepresenterade bland olyckor.
För att se olyckor måste man nog gå på försäkringsbolagens register då lättare olyckor inte registreras hos polis eller vårdmyndigheter. Man skulle även kunna ta in patientjournaler för att se om andra olyckor än trafikolyckor är vanligare, t ex arbetsolyckor.

Att samköra olika register och avidentifiera individer är inget konstigt, jag har själv varit med om att ta fram data för liknande forskning.
Det här tycker jag låter som en spännande idé. Jag tror vi är många som skulle vilja ta del av den forskningen😊

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fast jag är inte så säker på att det måste till en lagändring dock
Jag är heller inte säker men tycker det verkar rimligt att det skulle krävas.

M Mrs November skrev:
Det här tycker jag låter som en spännande idé. Jag tror vi är många som skulle vilja ta del av den forskningen😊
Jag föreslog detta väldigt tidigt i tråden, på den tiden när BirgitS var med, hon brukar ju gilla när det finns forskningsunderlag och lyssnar gärna på vad resultaten av dessa säger.

M
G gaidin skrev:
Jag föreslog detta väldigt tidigt i tråden, på den tiden när BirgitS var med, hon brukar ju gilla när det finns forskningsunderlag och lyssnar gärna på vad resultaten av dessa säger.
Problemet som varit med PEth testerna är ju att forskarna inte varit överens och då blir det lika motsägelsefullt som vad statistik kan vara. Men din idé med att samköra olika register för att få fram underlag om ett högt PEth värde påverkar olika typer av olycksstatistik den tycker jag är spännande.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Problemet som varit med PEth testerna är ju att forskarna inte varit överens och då blir det lika motsägelsefullt som vad statistik kan vara. Men din idé med att samköra olika register för att få fram underlag om ett högt PEth värde påverkar olika typer av olycksstatistik den tycker jag är spännande.
Det var den iden jag hade.
Målet är ju att minska olyckorna och om de med förhöjt Peth verkligen har en signifikant förhöjd olycksfrekvens så är det ju en åtgärd i rätt riktning men eftersom forskning saknas vet man ju inte, att då förutsätta med lite känslor att det är på ett visst sätt, så som TS har gjort, brukar sällan bli rätt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Forskning som kommer att visar det man inte vill se, är per definition oseriös. Kanske är det orsaken till det svaga intresset.😁

M
Intet Intet skrev:
Forskning som kommer att visar det man inte vill se, är per definition oseriös. Kanske är det orsaken till det svaga intresset.😁
Så du vet i förväg vad ett forskningsresultat skulle visa. Spännande😏

M Mrs November skrev:
Så du vet i förväg vad ett forskningsresultat skulle visa. Spännande😏
Nejdå. Då missförstår du mig.
Men. För man en personlig hypotes med hög svansföring, som om den vore en sanning, som man själv anar är osann, är forskning som motsätter den påstådda uppfattningen "non grata".

Då är det bättre att "tjacka spikskor och listigt dra iväg".

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Intet Intet skrev:
Nejdå. Då missförstår du mig.
Men. För man en personlig hypotes med hög svansföring, som om den vore en sanning, men man själv anar är osann, är forskning som motsätter den påstådda uppfattningen "non grata".

Då är det bättre att "tjacka spikskor och listigt dra iväg".
Då är jag med😄 alltid bra med öppet sinne! Man lär sig mest då!!!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Målet är ju att minska olyckorna och om de med förhöjt Peth verkligen har en signifikant förhöjd olycksfrekvens så är det ju en åtgärd i rätt riktning men eftersom forskning saknas vet man ju inte, att då förutsätta med lite känslor att det är på ett visst sätt, så som TS har gjort, brukar sällan bli rätt.
Det skulle väl troligen visa på en viss förhöjd olycksfrekvens (beroende på hur höga peth-värden man tittar på). Å andra sidan blir frågan vilken grad av förhöjd olycksfrekvens som i så fall ska utgöra gränsvärde för när man får ha körkort, samt om man över huvud taget ska dra in körkort baserat på statistiska kriterier. Jag tycker inte det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
samt om man över huvud taget ska dra in körkort baserat på statistiska kriterier
Gör man det konsekvent så kommer ingen någonsin att få ta ett körkort då statistiken visar att nyblivna körkortsinnehavare är överrepresenterade i olycksstatistiken. Om kanske sådär 70 år har vi därmed utrotat alla trafikolyckor.

Visst röstar ni på mig om jag kandiderar till statsminister?

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Gör man det konsekvent så kommer ingen någonsin att få ta ett körkort då statistiken visar att nyblivna körkortsinnehavare är överrepresenterade i olycksstatistiken. Om kanske sådär 70 år har vi därmed utrotat alla trafikolyckor.

Visst röstar ni på mig om jag kandiderar till statsminister?
Beror på? Vilket parti skulle du representera? Jag är inte så imponerad av något av våra riksdagspartier men vågar du tänka nytt så är jag på😉

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
M
W Weimik skrev:
Det skulle väl troligen visa på en viss förhöjd olycksfrekvens (beroende på hur höga peth-värden man tittar på). Å andra sidan blir frågan vilken grad av förhöjd olycksfrekvens som i så fall ska utgöra gränsvärde för när man får ha körkort, samt om man över huvud taget ska dra in körkort baserat på statistiska kriterier. Jag tycker inte det.
Nej, jag tycker inte heller att statistik ska vara avgörande för körkortsinnehav. Inte heller ett PEth värde där du inte framfört något fordon i berusat tillstånd med påvisad promillehalt. Olyckor i arbetslivet och i trafiken kommer vi nog inte ifrån med tanke på att allt ska vara så effektivt som möjligt. Gå så fort det bara går. Helst ska du vara på två ställen samtidigt. Stress gör att människor ibland tar fel beslut och olyckor händer både på arbetsplatser och i trafiken. Men fortfarande är jag nyfiken på om ett PEth värde på omkring 0,3 som TS gått på har någon koppling till dessa olyckor om man inte samtidigt har en för hög promillehalt i kroppen.🤔

G gaidin skrev:
Fast du har ju samma problematik med att ett eller två PEth test bara visar senaste tidens höga alkoholkonsumtion, men inte över så lång tid att hjärna och nervsystem tagit skada.
Då är det väl bättre att testa för någon markör för leversjukdom och anta att hjärnan också tar skada om levern tar skada?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.