170 494 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Precis, peth-test är bara en onödigt osäker omväg, men även markörer för leversjukdom blir ju en omväg.blackarrow skrev:
Fast du har ju samma problematik med att ett eller två PEth test bara visar senaste tidens höga alkoholkonsumtion, men inte över så lång tid att hjärna och nervsystem tagit skada.
Då är det väl bättre att testa för någon markör för leversjukdom och anta att hjärnan också tar skada om levern tar skada?
Det man borde göra, om man vill få bort olämpliga förare från trafiken, är att direkt testa den kognitiva förmågan att framföra fordon. Det skulle man kunna göra helt datorbaserat, med reaktionstest och uppmärksamhetstest. Kanske slänga in några kontrollfrågor gällande uppdaterad trafiklagstiftning också när man ändå håller på. Man skulle rentav kunna tänka sig att bilbesiktningsföretagen utvecklas till att även utföra ”förarbesiktning”.
I vissa länder krävs både läkarintyg och exempelvis syntest och test av reaktionsförmåga när man förnyar sitt körkort. Om det är värt kostnaden har jag ingen direkt uppfattning om.W Weimik skrev:
Bilbesiktningsföretagen ska nog hålla sig till bilarna och hålla sin personal uppdaterad på vad som gäller där. Har gång på gång fått visa personal hur de ska hantera en avtagbar dragkrok. Dåligt att dom inte kan en så enkel sak. Nu har jag äntligen hittat en station som vet hur man gör 🙂 Nog får man hitta någon som är bättre på att bedöma förarna. Hellre något för körskolorna. Finns många duktiga trafiklärare.W Weimik skrev:Precis, peth-test är bara en onödigt osäker omväg, men även markörer för leversjukdom blir ju en omväg.
Det man borde göra, om man vill få bort olämpliga förare från trafiken, är att direkt testa den kognitiva förmågan att framföra fordon. Det skulle man kunna göra helt datorbaserat, med reaktionstest och uppmärksamhetstest. Kanske slänga in några kontrollfrågor gällande uppdaterad trafiklagstiftning också när man ändå håller på. Man skulle rentav kunna tänka sig att bilbesiktningsföretagen utvecklas till att även utföra ”förarbesiktning”.
Ja, trafiklärare kanske är en bättre idé men dyrt. Min primära tanke var att det inte alls skulle vara fråga om någons bedömning utan datorbaserat. Kanske att de som misslyckas på det datorbaserade testet bör få möjlighet att bedömas av trafiklärare.M Mrs November skrev:Bilbesiktningsföretagen ska nog hålla sig till bilarna och hålla sin personal uppdaterad på vad som gäller där. Har gång på gång fått visa personal hur de ska hantera en avtagbar dragkrok. Dåligt att dom inte kan en så enkel sak. Nu har jag äntligen hittat en station som vet hur man gör 🙂 Nog får man hitta någon som är bättre på att bedöma förarna. Hellre något för körskolorna. Finns många duktiga trafiklärare.
Frågan är väl om det finns ett så säkert och entydigt samband.W Weimik skrev:
Varför inte utvärdera beteende, riskbenägenhet och simultankapacitet?W Weimik skrev:Det man borde göra, om man vill få bort olämpliga förare från trafiken, är att direkt testa den kognitiva förmågan att framföra fordon. Det skulle man kunna göra helt datorbaserat, med reaktionstest och uppmärksamhetstest. Kanske slänga in några kontrollfrågor gällande uppdaterad trafiklagstiftning också när man ändå håller på. Man skulle rentav kunna tänka sig att bilbesiktningsföretagen utvecklas till att även utföra ”förarbesiktning”.
Det finns nog fler skäl.Alfredo skrev:
Vilket problem är det vi ska lösa?
Hittar testerna dem som vi vill få bort från vägarna?
Hur många slank igenom för att de gamla tester visade positivt trots alkoloism?
Hur många har ”dömdts till körkortsåterkallelse” pga falskt positiva test på de gamla markörerna?
Nu kan ju PEth tester hjälpa dessa att visa att de inte dricker mycket.
Nej, troligen inte.blackarrow skrev:
Gärna för mig, om det kan göras datorbaserat så att det inte krävs en kostsam människa som gör utvärderingen. Man skulle ju i princip kunna tvinga folk att göra en helt ny uppkörning för att få förnyat körkort men att genomföra det för alla körkortsinnehavare kan nog inte motiveras med tanke på kostnaden.blackarrow skrev:
https://www.tidningenproffs.se/asikter/2025/08/transportstyrelsens-retursladd/
Nu skickar Transportstyrelsen folk till socialtjänsten för utredning för att runda kammarrätten. Helt otroligt.
Nu skickar Transportstyrelsen folk till socialtjänsten för utredning för att runda kammarrätten. Helt otroligt.
De som fått körkortet indraget pga tex rattfylla får betala testerna själva. Min svåger fick åka 4 mil varje vecka för dessa prover då de närmaste vårdcentralerna inte hade tid med sådant. Hans fru var inte så glad eftersom hon fick skjutsa honom varje gång.P pmd skrev:
Intressant idé, men jag tror att man kommer tillräckligt långt med de vanliga alkoholtesterna som tydligt visar att påverkade personer är överrepresenterade i olyckor.RoTe skrev:
Precis, problemet är att folk inte ens kör i skyltad hastighet vilket skapar irritation och stress. Speciellt nu i semestertider. Det är inte ok att du med din sprillans nya bil drar en husvagn i 58km/h på 100 väg 2+1, du ska hålla 80...
Det är väl enkelt nog att ta PEth test på alla som orsakat en olycka? Då får man ju svart på vitt om det råder en överrepresentation av personer med höga PEth värden och orsakade olyckor.
Men vad är korrelationen PEth och att köra onykter, det är det ingen som kan påvisa. Du kan köra onykter utan att ha för högt PEth och du kan ha högt PEth utan att ens köra ett fordon någonsin. Har du helt missat vad tråden handlar om?Anna_H skrev:
Se mina tidigare svar i tråden. Har ingen lust att upprepa mig. Just det här svaret var på den specifika frågan, inte svar på TS.RoTe skrev: