170 234 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
I ett kollektivistiskt samhälle, styrt av byråkrater, är det en väsentlig skillnad på tusentals undersåtar och 40 undersåtar. Oavsett vad det handlar om.Alfredo skrev:
Sverige påstås vara ett mycket individualistiskt samhälle, och det stämmer kanske om man ser på samhället underifrån. Ovanifrån vill våra härskare inte veta av så mycket individualism.
Jag tror inte att det handlar om rädsla för att framstå som inkompetent inför allmänheten, utan om att inte visa någon blotta inför kollegor och chefer. Den som visar sig svag blir offrad och sen kan cheferna basunera ut att problemet är löst.V Ville_Vessla skrev:Sånt där myndighetsmissbruk övergår mitt förstånd fullständigt. Varför ska det hållas på i bland in absurdum mörka och försvara dumheter. Står man rakryggad och erkänner fel så framstår man som mer kompetent. Prestige eller vad det nu är, det är nog en av det sämsta egenskaper som finns. Konstatera fel, erkänn, rätta till, gå vidare. I min bransch är det enda sättet om man vill vara kvar.
(Se t.ex. hur chefen för Säpos säkerhetsavdelning hanterar den senaste skandalen).
Reaktionstiden är tämligen individuell oberoende av alkohol. Transportstyrelsen får väl ta och införa en regel om att reaktionstid ska mätas vid ett körkortsprov och sen införa en skalfaktor på körkortet som säger hur mycket långsammare än skyltad hastighet man måste köra.BirgitS skrev:
https://www.publikt.se/nyhet/polisen-inleder-utredning-av-transportstyrelsen-27127P pmd skrev:
Finns fler artiklar än denna. Dom publicerades runt den 13 till 15 maj.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Låg intelligenskvot ger sämre förmåga att hantera komplexa situationer.BirgitS skrev:
Äldre människor har långsammare reflexer.
Människor med dålig hälsa kan ha svårt att koncentrera sig på trafiken.
Någonstans får man dra en gräns för hur perfekt man måste vara för att få köra bil om vi skall ha ett bilbaserat samhälle.
Felaktig logik.P pmd skrev:
Ja, den är individuell, men den blir garanterat sämre, för alla, av alkohol.
Det samma gäller konsekvenstänk, risktagande, förmåga att hantera komplexa situationer, simultanförmåga, uppmärksamhet, koordination och så vidare.
Med andra ord, alkohol gör allt sämre i trafiken, både bra och dåliga förare. Därför har man gjort valet att alkohol och bilkörning inte hänger ihop.
Det finns massor av saker som gör att man blir sämre/osäkrare bilförare, men det är ingen relevant anledning att dra in körkort för det. Till exempel hundratals olika mediciner, glasögon, fetma, depression, suicidrisk, armbrott, benbrott, hjärtsjukdomar, hög ålder etc, etc.T Troberg skrev:Felaktig logik.
Ja, den är individuell, men den blir garanterat sämre, för alla, av alkohol.
Det samma gäller konsekvenstänk, risktagande, förmåga att hantera komplexa situationer, simultanförmåga, uppmärksamhet, koordination och så vidare.
Med andra ord, alkohol gör allt sämre i trafiken, både bra och dåliga förare. Därför har man gjort valet att alkohol och bilkörning inte hänger ihop.
Du drar inte in ett körkort bara för att någon blir en sämre/osäkrare bilförare än vad de var tidigare.
Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.W Weimik skrev:Det finns massor av saker som gör att man blir sämre/osäkrare bilförare, men det är ingen relevant anledning att dra in körkort för det. Till exempel hundratals olika mediciner, glasögon, fetma, depression, suicidrisk, armbrott, benbrott, hjärtsjukdomar, hög ålder etc, etc.
Du drar inte in ett körkort bara för att någon blir en sämre/osäkrare bilförare än vad de var tidigare.
Jag har inte riktigt aktuell statistik, men för 10-15 år sedan så var dödolyckorna i trafiken tre huvudsakliga anledningar: alkohol/droger, självmord och vilt. Resten var signalbrus.
Självklart vill man minska de stora anledningarna, och den lättaste att komma åt är påverkade förare.