181 255 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
I det inlägget skriver hon att @BirgitS "har där i absurdum försvarat transportstyrelsen" och det är väl ändå ett odiskutabelt faktum? Det är dock inte samma sak som att påstå att "någon därmed försvarar att körkort återkallats bara baserat på ett eller två tester".K Krille4 skrev:
Den bjuder jag på. Människan är av naturen rätt inkonsekvent. 😀K Krille4 skrev:
Så du börjar med att helt klippa bort hänvisningen till inlägg 2417 som faktiskt ger ett svar på din fråga.Alfredo skrev:
I det inlägget skriver hon att @BirgitS "har där i absurdum försvarat transportstyrelsen" och det är väl ändå ett odiskutabelt faktum? Det är dock inte samma sak som att påstå att "någon därmed försvarar att körkort återkallats bara baserat på ett eller två tester".
Den bjuder jag på. Människan är av naturen rätt inkonsekvent. 😀
Därefter väljer du istället att fokusera väl valda delar av inlägg 2411 som bara var ett bevis för vad hon påstår om mig samt att du faktiskt läst inläggen.
Jag vet att du är både smart och förnuftig så det finns ingen anledning att försöka diskutera på det sätt som du gör nu - ha en trevlig dag 🙂K Krille4 skrev:
/Krille
Jag såg inget relevant i det inlägget för min fråga.K Krille4 skrev:
Tack, men jag försöker inte att diskutera på något speciellt sätt men uppenbarligen pratar vi förbi varandra. Sånt händer.K Krille4 skrev:
Ha en trevlig dag själv!
Det är väl det här som har varit kärnan i problemet. PEth är finfint för att se till att personer som definitivt inte bör dricka alkohol låter bli att göra det, men Transportstyrelsens regelverk har snarare betraktat hela befolkningen som misstänkta alkoholister och att om någon invänder när de felbehandlas så är det troligt att de bara ljuger om sin alkoholism.H hovapettson skrev:
De här datapunkterna stämmer ju extremt dåligt med Transportstyrelsens benhårda övertygelse om att ett värde på 0,3 inte nås utan rejält alkoholintag. "För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid, uppskattningsvis 28-42 glas vin i veckan."H hovapettson skrev:Exakt så har det förklarats för mig att det fungerar. Jag har tidigare i tråden påpekat att jag under behandling för utblommad alkoholism kom ner under 0,05 ("basvärde") efter ett par månaders torrläggning, men att några glas här och var ganska fort gjorde utslag, t ex 0,10... 0,18... Det tar sedan ett par nya månader att komma ner igen.
Såvida inte ditt "några glas här och var" är typ tre glas vin om dagen.
Ja, tyvärr finns det väldigt många som dricker tre glas varje vardag samt en flaska eller två till helgen...K krfsm skrev:De här datapunkterna stämmer ju extremt dåligt med Transportstyrelsens benhårda övertygelse om att ett värde på 0,3 inte nås utan rejält alkoholintag. "För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid, uppskattningsvis 28-42 glas vin i veckan."
Såvida inte ditt "några glas här och var" är typ tre glas vin om dagen.
Birgit hade väl snarare ett mantra om att TS hade förändrat sitt regelverk vilket jag med många andra ansåg vara fel.
Huruvida hon höll med om deras bedömning eller inte är inget jag kan minnas.
Däremot fanns det ju väldigt många i tråden som ansåg att dagligt drickande på semestern var ett stort problem och att man inte hade kontroll över sitt drickande i de lägena.
En del verkar inte förstå att många VILL vara lite småpluriga när tid och möjlighet finns och anser att i princip allt drickande är problematiskt och därmed inte borde få köra bil.
Den diskussionen blev ganska polariserad och många ansåg nog att TS gjorde rätt som tog körkortet från dessa personer. Alkoholkulturen i Sverige är ju just polariserad, vår lutheranska självbestraffning i kombination med att vi lever i vodkabältet gör nog sitt till, både nykterhetsrörelsen och hembränningen har lång tradition i Sverige
Man kan moralisera om alkohol och andra droger men det hör till loger som IOGT att propagera för, våra myndigheter skall inte moralpredika, de skall följa de lagar som utfärdats av vårt parlament.
Huruvida hon höll med om deras bedömning eller inte är inget jag kan minnas.
Däremot fanns det ju väldigt många i tråden som ansåg att dagligt drickande på semestern var ett stort problem och att man inte hade kontroll över sitt drickande i de lägena.
En del verkar inte förstå att många VILL vara lite småpluriga när tid och möjlighet finns och anser att i princip allt drickande är problematiskt och därmed inte borde få köra bil.
Den diskussionen blev ganska polariserad och många ansåg nog att TS gjorde rätt som tog körkortet från dessa personer. Alkoholkulturen i Sverige är ju just polariserad, vår lutheranska självbestraffning i kombination med att vi lever i vodkabältet gör nog sitt till, både nykterhetsrörelsen och hembränningen har lång tradition i Sverige
Man kan moralisera om alkohol och andra droger men det hör till loger som IOGT att propagera för, våra myndigheter skall inte moralpredika, de skall följa de lagar som utfärdats av vårt parlament.
Fast de hade ju ändrat sitt regelverk litegrann, så den delen hade hon tekniskt sett rätt i. Slutsatsen att problemet därför var löst och att övriga bara gnällde fanns det däremot anledning att invända emot.G gaidin skrev:
Jag tror f.ö. att Transportstyrelsen i stort inte har ändrat sin åsikt på ett par centrala punkter:
- Ekvivalensen mellan bruk som är dåligt för hälsan och opålitlighet i nykterhetshänseende.
- Utgångspunkten att om man får högt PEth-värde så är man nästan säkert alkoholist.
Exakt i vilket regelverk hade de ändrat?K krfsm skrev:Fast de hade ju ändrat sitt regelverk litegrann, så den delen hade hon tekniskt sett rätt i. Slutsatsen att problemet därför var löst och att övriga bara gnällde fanns det däremot anledning att invända emot.
Jag tror f.ö. att Transportstyrelsen i stort inte har ändrat sin åsikt på ett par centrala punkter:
- Ekvivalensen mellan bruk som är dåligt för hälsan och opålitlighet i nykterhetshänseende.
- Utgångspunkten att om man får högt PEth-värde så är man nästan säkert alkoholist.
Rent tekniskt hade de nog bara föreslagit ändringar (se längst ner på sidan), med tre kriterier där minst ett behöver vara uppfyllt:W Weimik skrev:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens
Nu har Agnes Wold uttalat sig igen om hur mycket alkohol man kan dricka:
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/...r-mot-socialstyrelsens-riktlinjer-for-alkohol
Denna gång så säger hon att ett till två glas vin om dagen inte mår något problem.
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/...r-mot-socialstyrelsens-riktlinjer-for-alkohol
Denna gång så säger hon att ett till två glas vin om dagen inte mår något problem.
Är det alltså omöjligt att ta reda på vad förkortningarna betyder? Och även omöjligt för läkaren att förklara vad förkortningarna betyder?BirgitS skrev:
För att väldigt få förstår sånt här:
P—T4
P—TSH
Pt-eGFR(krea) relativ
P—ALAT
S-CRP
B-EVF
B—MCV
För att ta några av de ungefär 20 analyser som gjordes med mitt blod för 5 år sen, för en hälsoundersökning. Några få som hemoglobin och kolesterol har väl de flesta hört förut men övriga är ju oförståeliga för nästan hela befolkningen.