181 274 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det är nästan 2500 inlägg. Tror du verkligen någon orkar gå igenom alla bara för att du ska bli nöjd?K Krille4 skrev:
Gör man det är det alldeles uppenbart att flera skribenter i tråden inte förfasas över att något sådant här har kunnat fortgå i rättsstaten Sverige. Även det är i sig något att förfasas över!K Krille4 skrev:
Finns hur många inlägg som helst. 😄 Men som du säger så för det inte diskussionen vidare. Önskar dig en trevlig fredag kväll😉K Krille4 skrev:
Det är väl klädsamt att kunna backa upp sina påstående med bevis - speciellt om man fyller hela sitt inlägg med personangrepp baserat på påståendet.Alfredo skrev:
/Krille
Hur kan det vara ett personangrepp att upprepa någons ställningstagande. Mins jag inte fel tillhör du själv en av "pösmunkarnaK Krille4 skrev:
Jag många inlägg finns det men inget som innehåller det du påstår 😉M Mrs November skrev:
Varken jag eller något inlägg jag gett "tumme upp" på försvarar förfarandet att återkalla körkort bara baserat på ett eller två provresultat. Tyvärr uppfattas alla mina och andras hänvisningar till Transportstyrelsens förtydliganden som att man på något sätt står bakom de felaktigheter som begåtts - det är helt felaktigt.
Istället visar inläggen att Transportstyrelsen gjort fel och att besluten om återkallelse inte bara ska ske p g a ett eller två provresultat utan att det är medicinska kriterier som ska vara uppfyllda - precis som vid andra sjukdomar som leder till återkallelse av körkort.
Tyvärr verkar det som att alla inlägg som försöker förtydliga det felaktigt tolkas som hyllningar av Transportstyrelsen och många gånger bemöts med personangrepp istället för fakta. Precis som ditt inlägg ovan är ett jättebra exempel på 🙂
/Krille
Om man ljuger om ställningstagandet och fyller inlägget med "amatörpsykologi" om den som skrivit istället för fakta uppfattas det nog av de flesta som just personangrepp.Intet skrev:
Har du något inlägg där du tycker att "pösmunkarna" raljerade friskt får du gärna bemöta det istället för att ett par tusen inlägg senare komma med svävande påståenden. Tror det bidrar bättre till diskussionen om den nu fortfarande är intressant 🙂
/Krille
Jag kan själv inte PEtha i det där. Helt torrlagd sedan några år. Befriande också att lusten till och suget efter det försvinner. Det är verkligen trevligt att sitta på en servering med en drink och titta på folk - men Zingo går lika bra! (Fråga Lill-Olle i "Pistvakt".)Unikt namn skrev:
Anledningen till missförståndet kan vara att BirgitS (och kanske även du, det vet jag inte) hela tiden envist har påstått att Transportstyrelsen redan har backat och att det där med att återkalla körkort bara baserat på ett eller två provresultat inte längre gäller. Jag har till exempel tidigare i tråden (https://www.byggahus.se/forum/threads/peth-vad-gaeller.544196/post-6233211) länkat till det PM som nu äntligen tagits bort varpå BirgitS har avfärdat det som irrelevant. Du/hon/ni har försvarat Transportstyrelsen in absurdum innan de i praktiken har ändrat sin praxis. Jag tror att det är det som folk reagerar mot.K Krille4 skrev:Jag många inlägg finns det men inget som innehåller det du påstår 😉
Varken jag eller något inlägg jag gett "tumme upp" på försvarar förfarandet att återkalla körkort bara baserat på ett eller två provresultat. Tyvärr uppfattas alla mina och andras hänvisningar till Transportstyrelsens förtydliganden som att man på något sätt står bakom de felaktigheter som begåtts - det är helt felaktigt.
Istället visar inläggen att Transportstyrelsen gjort fel och att besluten om återkallelse inte bara ska ske p g a ett eller två provresultat utan att det är medicinska kriterier som ska vara uppfyllda - precis som vid andra sjukdomar som leder till återkallelse av körkort.
Tyvärr verkar det som att alla inlägg som försöker förtydliga det felaktigt tolkas som hyllningar av Transportstyrelsen och många gånger bemöts med personangrepp istället för fakta. Precis som ditt inlägg ovan är ett jättebra exempel på 🙂
/Krille
Det håller jag med om och ligger säkert bakom - men värdet av ett förtydligande jämfört med ett pm är ju en annan fråga.W Weimik skrev:Anledningen till missförståndet kan vara att BirgitS (och kanske även du, det vet jag inte) hela tiden envist har påstått att Transportstyrelsen redan har backat och att det där med att återkalla körkort bara baserat på ett eller två provresultat inte längre gäller. Jag har till exempel tidigare i tråden ([länk]) länkat till det PM som nu äntligen tagits bort varpå BirgitS har avfärdat det som irrelevant. Du/hon/ni har försvarat Transportstyrelsen in absurdum innan de i praktiken har ändrat sin praxis. Jag tror att det är det som folk reagerar mot.
Men det innebär ju inte att någon därmed försvarar att körkort återkallats bara baserat på ett eller två tester.
/Krille
Helt riktigt.W Weimik skrev:Anledningen till missförståndet kan vara att BirgitS (och kanske även du, det vet jag inte) hela tiden envist har påstått att Transportstyrelsen redan har backat och att det där med att återkalla körkort bara baserat på ett eller två provresultat inte längre gäller. Jag har till exempel tidigare i tråden ([länk]) länkat till det PM som nu äntligen tagits bort varpå BirgitS har avfärdat det som irrelevant. Du/hon/ni har försvarat Transportstyrelsen in absurdum innan de i praktiken har ändrat sin praxis. Jag tror att det är det som folk reagerar mot.
De har inte ändrat sin policy förrän nu, trots vad Birgits och andra felaktigt har påstått sedan lång tid tillbaka.
Det krävde ett domstolsbeslut som dessutom TS överklagade, för att de ens skulle gå ut med ett PM om att de nu ser annorlunda på saken.
Lång tråd så jag har säkert missat något men har någon påstått just det då? Alltså att "någon därmed försvarar att körkort återkallats bara baserat på ett eller två tester".K Krille4 skrev:
Det har raljerats en del av självutnämda alkoholexperter, som naturligtvis själva dricker ytterst måttligt, att folk som dricker en flaska vin om dagen på semestern är mer eller mindre alkoholiserade och därför inte kan kontrollera sitt drickande vilket i förlängningen gör dom olämpliga som bilförare.Alfredo skrev:
Så, Bror och Syster Duktig är tveklöst närvarande i denna tråd.
Vaktade upp till en solig morgon och såg att det verkar råda konsensus i den här tråden🙂 Trevligt! I alla fall på den punkt att Transportstyrelsen gjort fel i de fall man dragit lappen pga 2 PEth. Kanske skulle vi då också kunna få konsensus i att de som drabbats omedelbart borde få sitt körkort tillbaka samt att deras missbruksdiagnos även den tas bort. Detta eftersom 2 positiva PEth tester inte säger något om att personen ifråga har missbruksproblem. 😉
Mrs November påstod t ex så sent som igår i inlägg 2417 att det "Finns hur många som helst" inlägg som försvarat det. Dessutom påstår hon att att jag gett tummen upp till många av dem i inlägg 2411 - ett inlägg som du säkert läst eftersom du gett tummen upp själv 😉Alfredo skrev:
Jag vet också att du lästa inläggen eftersom du gillat flera av dem och även svarade mig enligt nedan när jag efterfrågade ett enda exempel på påståendet:
Att själv efterfråga inlägg som bevis efter att just innan ha skrivit ovanstående känns dock mer än motsägelsefullt 🙂Alfredo skrev:
/Krille